Nuorten voimaksi
Minä olen Jeesuksen Kristuksen opetuslapsi
Tammikuu 2024


”Minä olen Jeesuksen Kristuksen opetuslapsi”, Nuorten voimaksi, tammikuu 2024.

Nuorten teema vuodelle 2024

Minä olen Jeesuksen Kristuksen opetuslapsi

Voit seurata Vapahtajaa ja jakaa Hänen sanaansa muille.

Kuva
Nuorten teeman logo vuodelle 2024

Oletko koskaan miettinyt, miksi ihmisten parantamisen jälkeen Jeesus kielsi muutamia heistä kertomasta asiasta kenellekään (ks. Mark. 7:36)? Yksi syy voisi liittyä siihen, millaisia seuraajia Hän tarvitsi. Saatat ajatella, että jos ihmiset olisivat puhuneet parantumisestaan, se olisi ollut Jeesukselle hyvä tapa houkutella seuraajia. Jeesus ei kuitenkaan tarvinnut vain seuraajia. Hän tarvitsi opetuslapsia.

Jeesus sanoi Pietarille ja Andreakselle: ”Lähtekää minun mukaani” (Matt. 21:22). Joseph Smithin käännöksessä samassa jakeessa sanotaan: ”Minä olen se, josta profeetat kirjoittivat; seuratkaa minua” (JSR Matt. 4:18 [pyhien kirjoitusten liitteissä]). Kutsu ei tarkoittanut sitä, että he olisivat jonkin aikaa Hänen seurassaan. Hän halusi heidän olevan Hänen opetuslapsiaan ikuisesti.

Hän ei halunnut heidän vain katsovan, kun Hän opettaa ihmisiä, rakastaa ihmisiä ja tekee ihmeitä. Hän kannusti heitä tekemään samoin. Hän halusi, että Hänen työstään tulisi heidän työtään. Kristuksen valitseminen tarkoitti sitä, että he oppisivat palvelemaan kuten Hän palveli ja ajattelemaan kuten Hän ajatteli. He eläisivät kuten Hän eli, ja Hän kouluttaisi heitä ja antaisi heille apua, jota he tarvitsivat tullakseen enemmän Hänen kaltaisikseen.

Kuva
Jeesus Kristus

Kreikankielinen sana opetuslapselle on mathetes. Se tarkoittaa muutakin kuin seuraajaa tai oppilasta. Se käännetään usein harjoittelijaksi. Kristuksen aikoina opetuslapset tavallisesti valitsivat mestarin, jolta he halusivat saada oppia halutessaan itse tulla mestariksi. Kristus ei noudattanut tavanomaista käytäntöä. Hän käänsi tilanteen toisin päin ja sen sijaan etsi itse opetuslapsensa. Nykyään Kristus kutsuu meitä tulemaan luokseen. Hän kutsuu meitä olemaan Hänen opetuslapsiaan ja julistamaan Hänen sanaansa Hänen kansansa keskuudessa, jotta se saisi ikuisen elämän (ks. 3. Nefi 5:13).

Eräs nuori nainen Haitista Karibianmeren alueelta osoitti haluavansa olla Kristuksen opetuslapsi kutsumalla ystävänsä, joka ei ollut kirkon jäsen, tulemaan kanssaan FSY-konferenssiin. Alkuun tämän ystävän isä ei halunnut antaa tyttärelleen lupaa mennä. Kirkon johtohenkilöt kertoivat myönteisistä kokemuksista, jotka odottaisivat häntä, ja niistä ohjaajina toimivista suurenmoisista nuorista aikuisista, jotka huolehtisivat hänestä. Isä antoi tyttärelleen luvan osallistua, ja nähtyään, miten se vaikutti tämän elämään, hän antoi tälle myös luvan osallistua kirkon kokouksiin ja – puoli vuotta myöhemmin – mennä kasteelle.

Eräs nuori mies Argentiinasta Etelä-Amerikasta osoitti haluavansa olla Kristuksen opetuslapsi tarjoamalla makeisia ystävälleen, kun he menivät bussilla kouluun. Kun hän huomasi kahvilta maistuvan makeisen, hän selitti, ettei ollut koskaan mieltynyt siihen makuun, koska kukaan hänen perheestään ei juonut kahvia. Se johti keskusteluun kirkosta, mikä johti kutsuun tulla kokouksiin, mikä johti lopulta siihen, että hänen ystävänsä liittyi kirkkoon ja palveli lähetystyössä Chilessä.

Eivät kaikki, joille kerrot kirkosta tai jotka kutsut johonkin kirkon toimintaan, halua liittyä kirkkoon. Se ei haittaa. Edes kaikki ne, joiden kanssa Kristus puhui maanpäällisen palvelutyönsä aikana, eivät tulleet joukkoon. Silti, kun päätämme olla Jeesuksen Kristuksen opetuslapsia ja julistaa Hänen sanaansa, Hän antaa meille rohkeutta ja jumalallista apua. Opimme tulemaan enemmän Hänen kaltaisikseen, ja juuri niin opetuslapset tekevät.