Til styrke for de unge
Find jeres styrke i Jesus Kristus
Marts 2024


»Find jeres styrke i Jesus Kristus«, Til styrke for de unge, mar. 2024.

Find hans styrke

Find jeres styrke i Jesus Kristus

Jesus Kristus er de unges styrke – alle unge på jorden – og det omfatter også jer!

Billede
Jesus Kristus

Hør ham [Hear Him], af Haley Miller

Det glæder mig at introducere denne særlige udgave af tidsskriftet Til styrke for de unge. Artiklerne, aktiviteterne og historierne fra unge rundt om i verden vil styrke jeres vidnesbyrd om en dyb og evigt betydningsfuld sandhed, som Det Første Præsidentskab har givet udtryk for. Om Jesus Kristus erklærer de eftertrykkeligt: »Han er ›styrke for de unge‹«.1 Det betyder, at Jesus Kristus også er jeres styrke. Jeg beder til, at I vil tage denne sandhed til jer med glæde på dette afgørende tidspunkt i jeres liv, nu og for evigt.

Alle har brug for styrke i Kristus

I er her ikke ved en tilfældighed eller ved en fejl. I valgte at komme til jorden for at lære, vokse, gøre bemærkelsesværdige ting og blive mere som vor himmelske Fader. På denne rejse vil I møde svære tider, personlige prøvelser, modløshed og skuffelser, der kan føles overvældende. Måske føler I jer fanget i sådan en situation lige nu.

I sådanne tider skal I huske på, at vor himmelske Fader elsker jer. Det har han altid gjort, og det vil han altid gøre. På grund af sin uendelige og fuldkomne kærlighed sendte han sin Søn, Jesus Kristus, for at styrke og hjælpe jer til at bevæge jer fremad. Og Jesus kom, fordi han også elsker jer meget højt.

Desværre anerkender nogle mennesker ikke deres behov for en Frelser. De forstår ikke, at de, ligesom alle andre mennesker, vil begå fejl, de ikke selv kan rette op på, opleve tab, som de ikke selv kan komme sig over, og møde problemer og tragedier, som de ikke kan udholde alene. De kan heller ikke selv overvinde synd og død. Det betyder, at de – og alle mennesker – har brug for Jesu Kristi forsoning med den styrke, den kan give.

»Det er godt, ældste Holland,« tænker I måske, »men hvordan kan jeg gøre Jesus Kristus til min styrke?« Tillad mig da som en hjælp til at besvare dette spørgsmål at fortælle om nogle af de utallige måder, hvorpå Jesus Kristus styrker jer hver dag.

Billede
Jesus Kristus

Udfrielse er nær [Deliverance Is Nigh], af David McClellan

Han har kraften til at styrke jer

På sin sidste aften i jordelivet gik Jesus Kristus ind i Getsemane have. Der knælede han ned blandt oliventræerne og begyndte at påtage sig verdens synder. Denne store og uendelige lidelse »fik … den største af alle, til at skælve af smerte og til at bløde fra hver pore« (L&P 19:18).

Jesus blev derefter ført til Golgata og korsfæstet. Der fuldførte han sit sonoffer. Han gav villigt sit liv, og dernæst opstod han triumferende fra døden. Denne påsketid fryder jeg mig over at erklære, at Jesus Kristus lever! Jeg erklærer også, at han ikke blot løftede syndens byrde, men også »[led] smerter og trængsler og fristelser af enhver art«, da han gjorde det (Alma 7:11, fremhævelse tilføjet).

Frelseren følte enhver sorg og hjertesorg og udholdt på en personlig måde al den smerte og lidelse, som I, jeg og hver eneste sjæl, der nogensinde har levet eller vil leve, oplever. På grund af det, han gennemgik fysisk, mentalt og åndeligt for jer, ved han, hvordan han kan styrke jer.

Måske er det svært for jer at tro på, at Jesus er interesseret i at hjælpe jer, når I blot er en blandt millioner på jeres alder. Hvis I nogensinde tænker, at han har bedre ting at lave end at styrke jer, når I har brug for det, så tænk på ham i den have, så tænk på ham på korset. Han valgte »at lide og dø«2 for jer, fordi han vidste, at I var det værd. Og det ved han stadig. Han er ekstremt interesseret i, villig og i stand til at hjælpe jer – lige nu og for evigt. Han gav sit liv, så han kan styrke jer, når I tager imod hans livsændrende invitation: »Kom til mig« (Matt 11:28).

Vælg at gå med ham

Det er jeres valg at følge Jesus Kristus og gøre ham til jeres styrke. Han »viste vej og gik den selv«3 tilbage til vor himmelske Fader. Faktisk er han »vejen og sandheden og livet« (Joh 14:6).

I finder vejen ved at tage Jesu Kristi evangelium til jer, når I udøver tro på ham og omvender jer fra jeres synder. I gør jeres forhold til ham dybere, når I vælger at blive døbt i hans navn og modtage Helligåndsgaven. I fortsætter derefter på hans evangeliums sti ved at holde buddene, modtage ordinancer, ære pagter og leve som hans discipel.

Disse handlinger skaber en stærk forbindelse – en pagtsforbindelse – der binder jer sikkert til Kristus – og ham til jer. Når I vandrer med ham, bliver han og Faderen jeres ultimative kilder til åndelig vejledning og styrke. I kan derefter trænge jer sikkert og lykkeligt frem hver dag, blive mere som dem og en dag vende tilbage for at bo sammen med dem og få det liv, de lever.

Billede
en kvinde ser op på Jesus Kristus

Se hen til mig [Look unto Me], af Eva Koleva Timothy

Gå fremad i hans styrke

Af hele mit hjerte vidner jeg om, at Jesus er Kristus. Når I tager skridt i retning mod ham, rækker ud efter ham og indbyder ham til at være jeres styrke, vil han komme til jer, og I vil finde ham.4 Der er intet valg, I kan træffe, som på nogen måde placerer jer uden for hans rækkevidde. Jeg tror helhjertet på det, jeg har sagt før: »Det er umuligt at falde uden for rækkevidden af Kristi forsonings uendelige lys.«5

Hvis I vil komme til Kristus, så hold først og fremmest altid hans bud med »hjertets faste forsæt« (3 Ne 18:32), så vil han vandre med jer på livets rejse. Han vil tage jer i hånden og være jeres håb. Han vil være jeres styrke. Og han vil give jer varig lykke, sand fred og stor glæde.

Som et af hans særlige vidner bærer jeg vidnesbyrd om og lover, at dette er sandt.