2010–2019
Frälsaren uppstånden är
April 2018


Frälsaren uppstånden är

Det är påsksöndag. Jag vittnar vördnadsfullt och högtidligt om den levande Kristus – han som ”dog, begravdes och uppstod på den tredje dagen och uppsteg till himlen”.

Kära bröder och systrar, när våra söner var små berättade jag godnattsagor om beaglevalpar och nynnade godnattpsalmer, bland annat ”Frälsaren uppstånden är”1. Ibland ändrade jag lekfullt orden: Det är dags att somna nu, halleluja. Oftast somnade våra söner snabbt, eller så visste de att om jag trodde att de sov så skulle jag sluta sjunga.

Ord – i alla fall mina ord – kan inte uttrycka mina överväldigande känslor sedan president Russell M. Nelson kärleksfullt tog mina händer i sina, med min kära Susan vid min sida, och framförde detta heliga kall från Herren som fick mig att tappa andan och som fått mig att fälla många tårar under de senaste dagarna.

Denna påsksöndag sjunger jag jublande ”halleluja”. Sången om vår uppståndne Frälsares återlösande kärlek2 prisar harmonin mellan förbunden (som sammanlänkar oss med Gud och varandra) och Jesu Kristi försoning (som hjälper oss att lägga av den naturliga människan och ge efter för den Helige Andens maningar3).

Tillsammans kan våra förbund och vår Frälsares försoning möjliggöra och förädla. Tillsammans hjälper de oss att hålla oss fast, och att släppa taget. Tillsammans förskönar, bevarar, helgar och återlöser de.

Profeten Joseph Smith sa: ”För några kan det tyckas som om det är en mycket djärv lära vi talar om – en makt som upptecknar eller binder på jorden och binder i himlen. Men i alla världsåldrar, närhelst Herren genom verklig uppenbarelse har givit en prästadömets tidsutdelning till någon eller några personer, har alltid denna makt givits.”4

Och så är det i dag. Heliga förbund och förrättningar, som inte är tillgängliga någon annanstans, tas emot i Herrens 159 heliga hus i 43 länder. Utlovade välsignelser kommer genom återställda prästadömsnycklar, lärosatser och myndighet, som speglar vår tro, vår lydnad och hans helige Andes löften till oss i våra generationer, i tid och evighet.

Kära bröder och systrar bland alla nationer, släkter och tungomål, runt om i vår världsomspännande kyrka: Tack för er levande tro, ert hopp och er kärlek i varje fotsteg. Tack för ni bidrar till det återställda evangeliets samlade vittnesbörd och upplevelser.

Kära bröder och systrar, vi hör ihop. Vi kan ”förenas i enighet och i kärlek”5, i allting och överallt6. Herren Jesus Kristus säger till var och en av oss, var vi än är och oavsett våra omständigheter: ”Kom och se.”7

Denna dag tillägnar jag ödmjukt hela min själs kraft och förmåga8, i det skick de är och kan bli, åt min Frälsare, åt min kära Susan och vår familj, åt mina bröder och åt var och en av er mina älskade bröder och systrar.

Allt som är värdigt och evigt är centrerat i att Gud vår kärleksfulle evige Fader och hans Son Jesus Kristus, och hans försoning, verkligen finns och skedde, vilket den Helige Anden vittnar om.9 Det är påsksöndag. Jag vittnar vördnadsfullt och högtidligt om den levande Kristus – han som ”dog, begravdes och uppstod på den tredje dagen och uppsteg till himlen”10. Han är Alfa och Omega11 – han var med oss i begynnelsen, han är med oss till änden.

Jag vittnar om nutida profeter, från profeten Joseph Smith till president Russell M. Nelson, som vi med glädje stödjer i dag. Som våra primärbarn sjunger: ”Lyss till profeten, han känner Gud.”12 Jag vittnar om att profetiorna i de heliga skrifterna – även i Mormons bok: Ännu ett Jesu Kristi testamente – har uppfyllts, att ”Herrens rike än en gång [är] grundat på jorden som förberedelse för Messias andra ankomst”.13 I Jesu Kristi heliga namn, amen.