Algemene conferentie
U zult vrij zijn
Algemene aprilconferentie 2021


U zult vrij zijn

Jezus Christus is het licht dat we hoog moeten houden, ook gedurende donkere tijden in ons leven.

Geliefde broeders en zusters, ik ben zo dankbaar dat ik u vanuit Afrika kan toespreken. De hedendaagse technologie is een zegen die we effectief kunnen gebruiken om u te bereiken, waar u zich ook bevindt.

In september 2019, toen mijn vrouw en ik leiding gaven aan het zendingsgebied Baltimore (Maryland), waren we in de gelegenheid om enkele historische locaties van de kerk in Palmyra (New York) te bezoeken. We eindigden ons bezoek in het heilige bos. We bezochten het heilige bos niet om een bijzondere manifestatie of een visioen te ontvangen, maar we voelden Gods aanwezigheid op deze heilige plek. Onze dankbaarheid voor de profeet Joseph Smith groeide.

Op de weg terug zag mijn vrouw dat ik een brede glimlach op mijn gezicht had. Ze vroeg: ‘Waarom ben je zo enthousiast?’

Ik antwoordde: ‘Lieve Nathalie, de waarheid zal altijd zegevieren, en door het herstelde evangelie van Jezus Christus zal de duisternis niet op aarde blijven.’

God de Vader en Jezus Christus hebben de jonge Joseph Smith bezocht om aan het licht te brengen wat in de duisternis verborgen was, zodat we kennis kunnen ontvangen ‘van dingen zoals ze zijn, en zoals ze waren, en zoals ze zullen zijn’ (Leer en Verbonden 93:24).

Na ruim tweehonderd jaar zijn veel mensen nog steeds op zoek naar de beginselen die nodig zijn om ons vrij te maken van de tradities en leugens die de tegenstander in de wereld verspreidt. Velen ‘worden verblind door de sluwe listigheid van de mensen’ (Leer en Verbonden 123:12). In zijn brief aan de heiligen in Efeze schrijft Paulus: ‘Ontwaak, u die slaapt, en sta op uit de doden, en Christus zal over u lichten’ (Efeze 5:14). De Heiland belooft dat Hij het licht is voor iedereen die naar zijn woorden luistert (zie 2 Nephi 10:14).

35 jaar geleden waren mijn ouders ook verblind. Ze waren wanhopig op zoek naar de waarheid. Ze wisten niet waar ze die konden vinden. Mijn ouders zijn in hetzelfde dorp opgegroeid, waar de tradities in het gezinsleven waren verankerd. Ze verlieten beiden op jonge leeftijd hun dorp en gingen naar de grote stad, op zoek naar een beter leven.

Ze trouwden en begonnen met zeer bescheiden middelen een gezin. We woonden met zes mensen in een klein huisje: mijn ouders, twee van mijn zussen en ik, en een nicht die bij ons inwoonde. Ik vroeg me af of we wel een echt gezin waren, want we mochten niet aan dezelfde tafel als onze ouders onze maaltijden gebruiken. Wanneer onze vader van zijn werk thuiskwam, moesten wij het huis verlaten. Onze nachten waren erg kort, omdat we door een gebrek aan harmonie en liefde in het huwelijk van onze ouders niet konden slapen. Ons huis was niet alleen klein, maar ook duister. Voordat we met de zendelingen in aanraking kwamen, gingen we elke zondag naar een andere kerk. Het was duidelijk dat onze ouders op zoek waren naar iets wat de wereld niet kon verschaffen.

Dat ging zo door totdat we ouderling en zuster Hutchings ontmoetten, het eerste echtpaar dat was geroepen om in Zaïre (nu bekend als de Democratische Republiek Congo of Congo-Kinshasa) hun zending te vervullen. Toen we les van deze geweldige zendelingen kregen, die op engelen van God leken, zag ik veranderingen in ons gezin. Na onze doop maakten we door het herstelde evangelie echt vooruitgang. De woorden van Christus verruimden onze ziel. Ze verlichtten ons begrip en we vonden ze heerlijk. De beginselen die we leerden, waren duidelijk waarneembaar, en we konden het licht zien dat elke dag steeds helderder werd.

Omdat we gingen begrijpen waarom het evangelie zo belangrijk is, gingen we meer op de Heiland lijken. Ons huis werd niet groter, en onze maatschappelijke omstandigheden werden niet beter. Maar ik zag veranderingen in het hart van mijn ouders omdat we elke dag, ’s ochtends en ’s avonds, in gebed gingen. We bestudeerden het Boek van Mormon; we hielden gezinsavond; we werden een echt gezin. Elke zondag stonden we om zes uur op om naar de kerk te gaan. Zonder te klagen reisden we elke week urenlang om naar de kerk te gaan. Het was een geweldige ervaring. Hoewel we aanvankelijk in duisternis ronddoolden, verdreven we de duisternis (zie Leer en Verbonden 50:25) en zagen we ‘een groot licht’ (2 Nephi 19:2).

Ik weet nog dat ik op een ochtend niet wakker wilde worden voor het gezinsgebed. Ik mopperde tegen mijn zussen: ‘We kunnen in dit huis alleen maar bidden, bidden en bidden.’ Mijn vader hoorde dat. Zijn reactie sprak boekdelen. Hij zei liefdevol, maar resoluut: ‘Zolang je in dit huis woont, zul je bidden, bidden en bidden.’

Mijn vaders woorden klonken dagelijks in mijn oren. En wat doen mijn vrouw en ik met onze kinderen? We bidden, bidden en bidden. Dat is ons erfgoed.

De man die blind was geboren en door Jezus Christus werd genezen, zei, nadat hij door zijn buren en de farizeeën onder druk was gezet:

‘Een Mens, genaamd Jezus, maakte slijk, bestreek mijn ogen en zei tegen mij: Ga heen naar het badwater Siloam en was u. En ik ging weg, waste mij en werd ziende. […]

‘Eén ding weet ik, dat ik blind was en nu zie’ (Johannes 9:11, 25).

Wij waren ook blind, maar nu kunnen we zien. Het herstelde evangelie heeft sindsdien een enorme impact op ons gezin gehad. Omdat we te weten kwamen waarom het evangelie zo belangrijk is, zijn nu drie generaties van mijn familie gezegend, en zullen nog vele generaties gezegend worden.

Jezus Christus is het licht dat in de duisternis schijnt. Hij zei: ‘Wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben’ (Johannes 8:12).

Tussen 2016 en 2017 zijn de mensen in het gebied Kasai bijna een jaar lang door een vreselijke tragedie getroffen. Het was een donkere tijd vanwege een conflict tussen een traditionele groep strijders en het leger van de regering. Het geweld verspreidde zich vanuit dorpen in de centrale provincie naar een veel grotere regio. Veel mensen verlieten hun huis en verscholen zich in de rimboe. Ze hadden geen voedsel, water of andere benodigdheden. Onder hen bevonden zich enkele leden van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen uit het gebied Kananga. Sommige kerkleden werden door de militie gedood.

Broeder Honoré Mulumba uit de wijk Nganza in Kananga en zijn familie hadden zich in hun huis verstopt. Ze wisten niet waarheen ze konden vluchten omdat de straten in een schietbaan waren veranderd. Op een dag zagen enkele militieleden dat broeder Mulumba en zijn familie thuis waren. Ze waren op een avond naar buiten gegaan om wat groente uit hun tuin te halen. Enkele militieleden kwamen naar hun huis en trokken ze naar buiten. Ze zeiden dat ze de gebruiken van hun militie moesten naleven, anders zouden ze gedood worden.

Broeder Mulumba zei moedig: ‘Ik ben lid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen. Mijn familieleden en ik hebben Jezus Christus aanvaard en wij geloven in Hem. We blijven trouw aan onze verbonden en accepteren zo nodig de dood.’

Ze zeiden: ‘Omdat jullie voor Jezus Christus kiezen, zullen jullie lichamen door de honden worden verslonden.’ Ze zeiden dat ze zouden terugkomen. Maar ze kwamen niet terug. De familie bleef daar twee maanden en heeft ze nooit teruggezien. Broeder Mulumba en zijn familie lieten het licht van hun geloof branden. Ze bleven hun verbonden indachtig en werden beschermd.

Jezus Christus is het licht dat we hoog moeten houden, ook gedurende donkere tijden in ons leven (zie 3 Nephi 18:24). Als we ervoor kiezen om Christus te volgen, kiezen we ervoor om te veranderen. Iemand die zich voor Christus verandert, laat zich door Christus leiden. Dan zullen we net als Paulus vragen: ‘Heere, wat wilt U dat ik doen zal?’ (Handelingen 9:6.) Wij zullen ‘zijn voetsporen’ navolgen (1 Petrus 2:21). Wij zullen ‘zo wandelen als Hij gewandeld heeft’ (1 Johannes 2:6). (Zie Ezra Taft Benson, ‘Born of God’, Ensign, oktober 1989, 2, 6.)

Ik getuig van Hem, dat Hij is gedood, begraven, op de derde dag herrezen en in de hemel opgenomen, zodat u en ik de zegeningen van de onsterfelijkheid en de eeuwige verhoging kunnen ontvangen. Hij is ‘het licht en het leven en de waarheid’ (Ether 4:12). Hij is het tegengif en het geneesmiddel voor alle verwarring in de wereld. Voor de eeuwige verhoging is Hij, Jezus Christus, de norm van uitmuntendheid. In de naam van Jezus Christus. Amen.