2007
Yderligere forslag til fællestid i april 2007
April 2007


Yderligere forslag til fællestid i april 2007

Følgende er yderligere forslag, som lederne i Primary kan bruge sammen med Fællestid, der findes i Liahona i april 2007. Se »Han lever!« på side L4 og L5 i i denne udgave for lektioner, instruktioner og aktiviteter, der passer til disse forslag.

  1. Skriv ordet forkert på tavlen. Fortæl børnene, at når de omvender sig, forvandler de det forkerte til det rigtige. Bed børnene om at hjælpe dig med forvandle ordet forkert til rigtigt for at finde ud af, hvad de kan gøre for at omvende sig. Brug tre eksempler (se »Eksempler«, Undervisning, den største kaldelse, 2000, s. 166-167) for at beskrive situationer, hvor børnene har brug for at omvende sig. Syng en sang eller salme om omvendelse efter det første eksempel og forklar, at omvendelse er evangeliets andet princip. Syng en sang eller salme om omvendelse efter det andet eksempel. Syng en sang eller salme om tilgivelse efter det tredje eksempel og forklar, at vi har brug for at tilgive andre, som omvender sig. Slet ordet forkert fra tavlen og skriv ordet rigtigt. Fremsig fra Mine evangeliske standarder: »Jeg vil vælge det rette. Jeg ved, at jeg kan omvende mig, når jeg gør noget forkert.« Bær dit vidnesbyrd om omvendelse og Jesu Kristi forsoning.

  2. Forklar, at vores levende profet har alle præstedømmenøglerne og myndighed i Kirken i dag. Vis et billede af profeten. Forklar, at han dog leder Kirken under en andens ledelse. Spørg børnene, hvem denne person er (Jesus Kristus). Vis et billede af Jesus Kristus og anbring det over profetens billede, hvilket betyder, at profeten arbejder under hans ledelse. Vis børnene den sidste konferenceudgave af Liahona. Forklar, at når vores profet taler til os ved generalkonferencen, han lærer os, hvad Jesus Kristus ønsker, vi skal høre og gøre. Udvælg omhyggeligt fire sætninger fra profetens seneste budskaber og bed de ældre børn om at læse dem. Lav en liste over, hvad børnene kan gøre for at følge profetens ord. For eksempel, du kan skrive »betale tiende«, »være mere tilgivende« eller »læse i skrifterne« på listen. Bed børnene om at tegne en tegning af et af de forslag, som de ønsker at arbejde på for bedre at følge profeten (se »Tegneaktiviteter«, Undervisning, den største kaldelse, s. 182-183). Vælg en sang eller salme, som passer til hvert af de fire principper, som profeten for nyligt talte om. Bed de børn, som tegnede en tegning om netop dette bestemte princip om at komme op foran klassen og vise deres tegning frem, mens primarybørnene synger denne sang. Bær vidnesbyrd om præstedømmets vigtighed.

  3. Syng »En engel kom til Joseph Smith« (denne udgave, s. L13). Før du underviser i denne sang, så øv dig i at dirigere denne enestående takt. Takten ændrer sig fra 3/4 til 2/4 i en takt i hver linje.

    Sæt de følgende ordstrimler på tavlen i vilkårlig rækkefølge – »Moroni«, »Cumorahøjen«, »nefitter« og »Mormons Bog.« Fortæl børnene, at denne sang handler om fire ting. Bed dem om at hjælpe dig med at sætte ordstrimlerne i den samme rækkefølge, som den er i sangen. Syng sangen for dem, og spørg dem så, hvilken ordstrimmel der kommer først. Fordi den første linje lyder »En engel kom til Joseph Smith«, er den rigtige ordstrimmel »Moroni.« Bed børnene om at synge denne linje sammen med dig. Syng sangen endnu tre gange, hvor de rette ordstrimler anbringes hver gang. Forklar, at Joseph Smith tog guldpladerne fra Cumorahøjen, at pladerne er nefitternes optegnelse, og at den hellige bog er Mormons Bog. Da sangen er kort, skal du synge hele sangen hver gang du stiller et spørgsmål. Dette vil hjælpe børnene med at lære ordene og den interessante takt at kende. Motivér børnene til at fortælle historien om Mormons Bog til deres familie ved at synge denne sang. Bær vidnesbyrd om, at historien i sangen er sand.