2009
Spørsmål og svar
Desember 2009


Spørsmål og svar

«Mine foreldre er ikke medlem av Kirken. Hvordan kan jeg dele evangeliet med dem uten å fornærme dem?»

Husk befalingen: «Du skal hedre din far og din mor» (2. Mosebok 20:12). Samtidig som du respekterer deres ønsker, kan du prøve å bringe evangeliet inn i hjemmet. Du kan for eksempel be foreldrene dine hjelpe deg med Personlig fremgang eller Tro mot Gud, slik at de kan se hvilke gode programmer Kirken har. Du kan invitere venner fra Kirken med deg hjem og snakke med dem om evangeliet. Dette kan få foreldrene dine til å spørre om hva du tror på. Viktigst av alt er det imidlertid at du forteller foreldrene dine hvor takknemlig du er for dem og for evangeliet.

Når du føler at tiden er inne for det, tar du bønnen til hjelp og ber foreldrene dine – uten å legge press på dem – om å be sammen med deg, gå i kirken eller på en kirkeaktivitet eller ha familiens hjemmeaften. Hvis de ikke vil, må du respektere det. Er de ikke klare for evangeliet nå, kan de bli det en gang i fremtiden. Be om og håp på den dagen.

Se alltid etter det gode i dine foreldre. Hvis du viser dem kjærlighet, vil det holde mulighetens dør åpen. Prøv å etterleve evangeliet så godt du kan. Foreldrene dine vil kanskje bli mer interessert etter hvert som de ser ditt gode eksempel og hvordan evangeliet er til velsignelse for deg.

Bruk plakater fra Liahona

Før jeg ble døpt i 2006, hadde jeg vært med i en annen kirke som min familie tilhørte. Til å begynne med var jeg redd for å snakke med familien min om Kirken av frykt for å bli avvist. Men da jeg begynte å henge plakatene fra Liahona på forskjellige steder i huset vårt, begynte noen av dem å spørre: «Hva handler dette bildet om? Hva betyr det?» Disse spørsmålene gjorde det lettere å snakke om hva Kirken tilbyr familier. På grunn av dette ble min yngste søster døpt, og nå, mens jeg er på misjon, skriver far og mor til meg og sier hvor godt de syns det er å gå i kirken.

Eldste Almeida, 20, Brasil São Paulo øst misjon

Etterlev evangeliet

Tilkjennegi for dine foreldre ved måten du lever på hvor viktig Kirken er for deg og alle de positive forandringene den har medført i ditt liv. For å hjelpe deg å gjøre dette, skulle du følge generalautoritetenes råd, blant annet om å etterleve evangeliet. Vær konsekvent med dine egne bønner, ditt skriftstudium, din deltakelse i kirken, din etterlevelse av budene og normene i Til styrke for ungdom, med dine anstrengelser for å oppnå mål og med å følge Den hellige ånd. Du kan også be og faste for dine foreldre og be om Åndens veiledning. I tillegg syns jeg du skal uttrykke din kjærlighet til dem.

Andrew B., 14, Nevada, USA

Snakk med kjærlige ord

Min far er ikke medlem, og dette har noen ganger vært vanskelig, men det er visse ting jeg har lært. For det første, når jeg snakker med ham med kjærlige ord og unngår å være nedlatende, er det vanskelig for ham å avvise det jeg sier. Far kan føle denne kjærligheten, selv om vi ikke alltid er enige. For det annet, evangeliet er enkelt. Vi skulle ikke rosemale eller forandre på det. Uttrykk de enkle sannheter. Til sist, husk at vi er kalt til å være vitner om Kristus.

Paige I., 19, Utah, USA

Vanskelig, men ikke umulig

Jeg ville ha bedt Gud om at han, når jeg snakket med foreldrene mine, måtte legge de rette ordene i munnen min slik at jeg ikke fornærmet dem. Jeg ville også ha bedt om å ha hans Ånd med meg, slik at de kunne følt min oppriktighet og min kjærlighet. Jeg ville ha lest et skriftsted fra Bibelen som støtter Mormons bok. Jeg ville også ha snakket om mine erfaringer og følelser. Jeg ville sagt at evangeliet, Guds kjærlighet og bønn bringer oss nærmere den åndelige fred vi alle ønsker å ha. Herrens arbeid er vanskelig, men ikke umulig. Stol på Ånden.

Jonathan E., 19, Veracruz, Mexico

Forklar hva du føler

Hvis du er redd for å snakke om evangeliet, kan du begynne med å fortelle dem hva du føler når du ber og leser i Skriftene. Forklar at du har et vitnesbyrd, og forklar hvorfor du liker evangeliet. Så snart du setter det i perspektiv, kan de forstå og ikke bli fornærmet.

Madison N., 14, Illinois, USA

En forandring i hjertet

Du kan være et positivt eksempel for dine foreldre ved å følge Kirkens normer og holde alle budene, spesielt Visdomsordet, og ved å vise kjærlighet og lydighet gjennom dine handlinger. Dette kan komme til å rette deres oppmerksomhet mot din adferd og hjelpe dem å komme inn i Herrens Kirke. Jeg tror virkelig at du i dine personlige bønner kan be vår himmelske Fader om å forandre deres hjerter.

Sharmila S., 18, Karnataka, India

Vær et eksempel

Paulus lærte oss i 1. Timoteus 4:12: «La ingen forakte deg for din ungdoms skyld, men vær et forbilde for de troende i tale, i ferd, i kjærlighet, i tro, i renhet.» Å være et godt eksempel vil åpne porten for at foreldrene dine kan bli medlem. Det vil skape det rette klima og åpne muligheter til å bære vitnesbyrd om evangeliet. Hvis du har tro, uten å frykte, og er et godt eksempel, kan det få dem til å ombestemme seg, og det vil være til velsignelse både for dem og deg selv.

Eldste Tonumaipea, 20, Filippinene Cauayan misjon