2010
Hjälp till att ta hand om Frälsarens lamm
April 2010


Hjälp till att ta hand om Frälsarens lamm

Från ett tal under generalkonferensen i oktober 1997.

Bild
President Henry B. Eyring

Frälsaren hade blivit korsfäst och sedan uppstått. Hans lärjungar hade begett sig till Galileen. De hade fiskat hela natten men inte fått något. När de närmade sig stranden i gryningen kände de först inte igen honom. Han ropade på dem och berättade var de skulle kasta ut sina nät, och när de gjorde det fylldes näten. De skyndade till honom på stranden.

De hittade en glödhög som de lagade till fisk och bröd på. Och han gav dem en befallning som fortfarande gäller var och en av oss.

”När de hade ätit sade Jesus till Simon Petrus: ’Simon, Johannes son, älskar du mig mer än dessa?’ Han svarade: ’Ja, Herre, du vet att jag har dig kär.’ Jesus sade till honom: ’För mina lamm på bete.’” (Joh 21:15)

Guds heliga har alltid varit under förbund att ge andlig näring åt varandra, särskilt åt dem som är nya i evangeliet.

Ett barn kan göra sådant som ger näring åt andra människors tro. Barn kan inbjuda en nyomvänd att följa med dem till ett möte. Barn kan le och hälsa på nya medlemmar som kommer till kyrkan eller är med på en lektion. Och när vi gör det är den Helige Anden hos oss.

Varje ord vi säger kan stärka eller försvaga någons tro. Vi behöver hjälp från Anden för att säga de ord som ger näring och styrka.

Bara genom att lyda kan vi hjälpa Herren att lägga lammen, hans lamm, i hans famn och föra dem hem till deras Fader och vår Fader.

Jag vet att Jesus är Kristus. Jag vet att han lever. Och jag vet att han leder oss i det här arbetet — hans arbete — att åstadkomma evigt liv för sin Faders barn.

Att ge näring betyder att mata.

Mat

Vatten

En trygg plats att sova på

Skydd från vargar och andra faror

Hälsa på en ny medlem i din klass

Be en vän att följa med dig till Primär

Ge bort en Liahona

Från vänster: Det förlorade fåret, av Del Parson; fotografier av varg och lamm © Getty Images; fotografi av LADUGÅRD © Corbis; fotografier av mat och vatten, David Stoker; illustrationer Apryl Stott