2010
Ole rohkea
Toukokuu 2010


Ole rohkea

Joosuan kirjan [ohjeet] yhdessä ilmoittavat, mikä on voimakkain rohkeuden ja lujuuden lähde: usko taivaalliseen Isäämme ja Hänen Poikaansa Jeesukseen Kristukseen.

Kuva
Ann M. Dibb

Kun johtavat auktoriteetit puhuvat pappeusveljille yleiskonferenssissa, he aloittavat monasti sanomalla, että heistä tuntuu kuin he puhuisivat voimallisten pappeusjohtajien ”mahtavalle armeijalle”. Tänä iltana minusta tuntuu kuin seisoisin Jumalan valittujen tyttärien ”mahtavan armeijan” edessä. Teidät on valittu kulkemaan eteenpäin ja seisomaan noiden urhoollisten pappeudenhaltijoiden rinnalla vanhurskaudessa näinä myöhempinä aikoina. Olette vaikuttava ja kaunis näky.

Haluaisin aloittaa tämän illan kertaamalla lyhyesti historiallista taustaa johtoaiheellemme kohdassa Joosua 1:9: ”Ole rohkea ja luja, älä pelkää äläkä lannistu. Herra, sinun Jumalasi, on sinun kanssasi kaikilla teilläsi.”

Mooses oli mahtava profeetta, joka johti israelilaiset pois Egyptin maasta, jossa he olivat olleet orjia ja jossa heidät oli saatettu palvelemaan epäjumalia. Elettyään erämaassa 40 koettelemusten vuotta he olivat hyvin lähellä uutta kotiaan, missä he voisivat olla vapaita palvelemaan todellista ja elävää Jumalaa. Mooseksen kuoltua Jumala kutsui Joosuan profeetaksi, joka veisi päätökseen tämän ihmeellisen matkan.

Joosua oli vaikuttava johtaja. Raamatun sanakirjassa häntä kuvaillaan ”mitä uskollisimmaksi soturiksi” ja hänen nimensä kerrotaan tarkoittavan ”Jumala on apu” (Bible Dictionary, hakusana ”Joshua”). Hänen innoitettua johtajuuttaan tarvittiin kipeästi, koska vielä oli ylitettävä monta jokea ja voitettava monta taistelua, ennen kuin kaikki, mitä Herra oli luvannut israelilaisille, voisi toteutua ja tapahtua.

Herra tiesi, että profeetta Joosua ja israelilaiset tarvitsisivat tuona aikana paljon rohkeutta. Joosuan kirjan ensimmäisessä luvussa Herra kehottaa Joosuaa useaan kertaan olemaan rohkea ja luja. Sanan rohkeus määritelmänä on ”henkinen tai moraalinen voima pysyä lujana ja kestää vaaraa, pelkoa tai vaikeuksia” (Merriam-Webster’s Collegiate Dictionary, 11. painos, 2003, hakusana “courage”, kursivointi lisätty). Rohkeutensa ja kuuliaisuutensa ansiosta Joosua ja israelilaiset pääsivät luvattuun maahan ja kokivat onnea Herran siunauksissa.

Joosua ja israelilaiset elivät kauan kauan sitten. Mekin pyrimme kuitenkin omana aikanamme pääsemään ”luvattuun maahan”. Meidän korkein tavoitteemme on saada iankaikkinen elämä taivaallisen Isämme luona. Joosuan kirjan ensimmäisessä luvussa on neljä varmaa ohjetta, jotka auttavat meitä voittamaan esteemme, pääsemään matkamme loppuun ja nauttimaan Herran siunauksista ”luvatussa maassamme”.

Ensiksi, jakeessa 5 Herra lupaa Joosualle: ”Minä en jätä enkä hylkää sinua.” Me voimme saada rohkeutta ja voimaa tästä lupauksesta, että Herra on aina kanssamme eikä koskaan jätä meitä yksin. Meille opetetaan, että taivaallinen Isä tuntee jokaisen lapsensa ja rakastaa jokaista. Yhtenä Hänen kallisarvoisista tyttäristään te voitte rukouksen voimalla saada Häneltä varmuutta ja ohjausta. Opissa ja liitoissa sanotaan: ”Ole nöyrä, niin Herra, sinun Jumalasi, johdattaa sinua kädestä ja antaa sinulle vastauksen rukouksiisi” (OL 112:10).

Minä uskon näihin sanoihin ja lupaan teille, että taivaallinen Isä kuulee rukouksemme ja vastaa niihin. Usein tarvitaan kuitenkin kärsivällisyyttä, kun odotamme Herraa (ks. Jes. 40:31). Odottaessamme alamme kenties luulla, että meidät on hylätty tai ettei rukouksiamme ole kuultu tai että kenties emme ole kelvollisia saamaan niihin vastausta. Se ei ole totta. Rakastan kuningas Daavidin lohduttavia sanoja: ”Hartaasti minä odotin Herraa, ja hän – – kuuli huutoni” (Ps. 40:2).

Tulipa omalla matkallanne eteenne mitä tahansa, Joosuan kirjan ensimmäinen neuvo kehottaa meitä rukoilemaan, olemaan kärsivällisiä ja muistamaan Jumalan lupauksen: ”Minä en jätä enkä hylkää sinua” (Joosua 1:5).

Toinen ohje on jakeessa 7, kun Herra sanoo Joosualle: ”Noudata tarkoin – – lakia. Älä poikkea siitä oikealle äläkä vasemmalle. Silloin menestyt kaikessa mihin ryhdyt.” Herra neuvoo Joosuaa olemaan ehdottoman kuuliainen käskyille ja olemaan poikkeamatta Herran polulta. Presidentti Howard W. Hunter on opettanut: ”Joosua tiesi, että hänen kuuliaisuutensa toisi menestystä, ja vaikkei hän oikein tiennytkään, kuinka hän menestyisi, hän luotti nyt lopputulokseen. Varmastikin [pyhien kirjoitusten] suurten profeettojen kokemukset on merkitty muistiin [ja varjeltu] siksi, että ne auttaisivat meitä ymmärtämään, miten tärkeää on valita ehdottoman kuuliaisuuden polku.” (Ks. ”Sitoumuksemme Jumalan kanssa”, Valkeus, huhtikuu 1983, s. 115.)

Kuukausi sitten keskustelin erään nuorten naisten ryhmän kanssa. Kysyin vanhemmilta tytöiltä, minkä neuvon he antaisivat uudelle mehiläiselle auttaakseen häntä pysymään uskollisena ja hyveellisenä kaikissa mahdollisissa tilanteissa, joihin hän saattaa joutua. Yksi nuori nainen sanoi: ”Kun kävelet koulusi käytävillä, saatat syrjäsilmällä nähdä jotakin, mikä kiinnittää huomiosi, jotakin, mikä ei tunnu olevan aivan oikein. Olet ehkä utelias ja haluat katsoa. Neuvoni sinulle on tämä: Älä katso. Tulet katumaan, jos katsot. Usko minua – katso vain suoraan eteenpäin.”

Kun kuuntelin tätä nuorta naista, tiesin kuulevani Herran Joosualle antaman neuvon ”älä poikkea siitä oikealle äläkä vasemmalle” (Joos. 1:7) sovellettuna jokapäiväiseen tilanteeseen näinä myöhempinä aikoina. Nuoret naiset, välttäkää kiusauksia, jotka ympäröivät teitä, olemalla ehdottoman kuuliaisia käskyille. Katsokaa suoraan eteenpäin, kohti iankaikkista tavoitettanne. Toinen ohje muistuttaa meille, että kun teette niin, teitä suojellaan ja te menestytte kaikessa mihin ryhdytte (ks. Joos. 1:7).

Jakeessa 8 on meille kolmas ohje. Siinä Herra viittaa lainkirjaan ja käskee Joosuaa tutkimaan ”lakia päivin ja öin, niin pystyt tarkoin noudattamaan kaikkea, mitä siihen on kirjoitettu. Silloin sinä menestyt.” Herra neuvoo Joosuaa ja meitä kaikkia lukemaan pyhiä kirjoituksia. Päivittäinen pyhien kirjoitusten tutkiminen – erityisesti Mormonin kirjan lukeminen – antaa lujan perustan kehittyvälle todistuksellenne Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen evankeliumistaan. Se kutsuu Hengen elämäänne. Presidentti Harold B. Lee on antanut neuvon: ”Jos emme lue pyhiä kirjoituksia päivittäin, todistuksemme heikkenee, hengellisyytemme ei syvene” (Kirkon presidenttien opetuksia: Harold B. Lee, 2001, s. 66).

Pyhien kirjoitusten sivuilla on lukemattomia ohjeita, lupauksia, ratkaisuja ja muistutuksia, jotka auttavat meitä matkallamme ”luvattuun maahan”. Kolmas ohje neuvoo meitä lukemaan ja pohtimaan pyhiä kirjoituksia päivittäin, niin että menestymme ja onnistumme.

Kun Herra on sanonut sanottavansa Joosualle, Joosua puhuu israelilaisille. Hänen puheensa lopuksi, jakeessa 16, israelilaiset vastaavat hänen sanoihinsa ja antavat meille neljännen ohjeen. He vastaavat: ”Me teemme kaiken, minkä käsket meidän tehdä, ja menemme minne hyvänsä meidät lähetät.”

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäseninä meillä on tilaisuus tehdä tuo sama sitoumus seurata profeettaamme presidentti Thomas S. Monsonia, joka on täällä kanssamme tänä iltana. Rukoilemalla ja saamalla Hengen vahvistuksen jokainen meistä voi saada oman todistuksen elävästä profeetasta. Tämä todistus vahvistuu, kun kuuntelemme ja huomioimme hänen opetuksiaan ja kun meillä on rohkeutta soveltaa niitä jokapäiväiseen elämäämme.

Profeettamme neuvojen kuunteleminen ja noudattaminen suo meille erityisiä siunauksia. Kuunnelkaa joitakin profeetallisia lupauksia, joita presidentti Monson antoi meille edellisessä yleiskonferenssissamme: ”Jumala siunatkoon teitä. Olkoon Hänen lupaamansa rauha teidän kanssanne nyt ja aina.” (”Päätössanat”, Liahona, marraskuu 2009, s. 110.) ”Meitä odottavat suurenmoiset lupaukset, jos olemme vilpittömiä ja uskollisia” (”Hallitse sä tunteitasi, veli”, Liahona, marraskuu 2009, s. 69). ”Rukoilen taivaan siunauksia teille jokaiselle” (”Päätössanat”, s. 110).

Kehotan teitä kuuntelemaan ensi viikolla yleiskonferenssissa profeettamme ja apostolien välityksellä annettuja opetuksia ja lupauksia. Soveltakaa sitten neljättä ohjetta tekemällä päätös noudattaa profeetan neuvoja ja vakuuttamalla uudelleen, että teette kaiken, mitä hän käskee teidän tehdä, ja menette minne hyvänsä hän teidät lähettää (ks. Joos. 1:16).

Tällä hetkellä nämä neljä ohjetta – rukoilla, olla kuuliainen Jumalan käskyille, tutkia päivittäin pyhiä kirjoituksia ja sitoutua seuraamaan elävää profeettaa – voivat vaikuttaa pieniltä ja yksinkertaisilta asioilta. Saanen muistuttaa teitä eräästä Alman kirjan kohdasta: ”Katso, minä sanon sinulle, että pienillä ja yksinkertaisilla asioilla saadaan aikaan suuria” (Alma 37:6). Jokapäiväiseen elämään sovellettuina nämä Joosuan kirjan neljä ”pientä ja yksinkertaista” ohjetta yhdessä ilmoittavat, mikä on voimakkain rohkeuden ja lujuuden lähde: usko taivaalliseen Isäämme ja Hänen Poikaansa Jeesukseen Kristukseen.

Taivaallinen Isä tietää, ettei meidän kenenkään oma matka ole helppo. Joka päivä kohdallemme tulee tilanteita, joissa vaaditaan rohkeutta ja lujuutta. Eräs äskettäinen Church News -lehden artikkeli vahvistaa tämän totuuden:

”Eräänä päivänä muutama kuukausi sitten eräs lukion opettaja aloitti opetuksensa pyytämällä oppilaita, jotka kannattivat erästä poliittista asiaa, seisomaan luokan toisella puolella, kun taas niitä, jotka vastustivat asiaa, neuvottiin seisomaan toisella puolen.

Kun oppilaat olivat valinneet puolensa, opettaja osoitti oman kantansa menemällä asiaa vastustavien puolelle. Opettaja hyökkäsi asiaa puolustavien luokkatovereiden mielipidettä vastaan kohdistaen hyökkäyksensä yhteen nuoreen naiseen heidän joukossaan.

Nuori nainen, joka oli ruusutyttö seurakunnassaan, kuunteli uskonkäsityksiään kritisoivaa hyökkäystä.

[Hän pysyi] rauhallisena julkisessa hyökkäyksessä, jonka auktoriteettiasemassa oleva kohdisti häneen.” (”What Youth Need”, Church News, 6. maaliskuuta 2010, s. 16.)

Tämä nuori nainen osoitti huomattavaa rohkeutta omalla taistelukentällään, joka sinä päivänä sattui olemaan hänen koulunsa luokkahuone. Olittepa missä tahansa ja tulipa eteenne mitä tahansa, toivon teidän hyödyntävän Joosuan kirjan ohjeita, niin että voitte luottaa Herran lupaukseen: ”Ole rohkea ja luja, älä pelkää äläkä lannistu. Herra, sinun Jumalasi, on sinun kanssasi kaikilla teilläsi.” (Joos. 1:9.)

Haluan jättää teille todistukseni siitä, että taivaallinen Isä tuntee teistä jokaisen ja rakastaa teitä jokaista. Jos käännytte Hänen puoleensa, Hän ei hylkää teitä! Hän siunaa teitä sillä lujuudella ja rohkeudella, jota tulette tarvitsemaan kulkeaksenne matkanne takaisin Hänen luokseen. Olen kiitollinen pyhistä kirjoituksista ja profeetta Joosuan kaltaisista voimallisista esimerkeistä. Olen kiitollinen presidentti Monsonista, joka pyrkii johtamaan meidät turvallisesti takaisin taivaallisen Isämme luo. Rukoilen, että me kaikki pääsemme israelilaisten tavoin ”luvattuun maahamme” ja löydämme levon Herran siunauksissa. Sanon nämä asiat Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.