2010
Lapsille: Polkusi temppeliin
2010


Polkusi temppeliin

Lapsille

Tiedätkö, mikä temppeli on sinua lähimpänä? Piirrä kuva siitä temppelistä ja ripusta se paikkaan, josta näet sen joka päivä.

Temppeli on Herran huone. Se on paikka, jossa opimme taivaallisesta Isästä, teemme liittoja (eli lupauksia) Hänen kanssaan ja saamme suuria siunauksia. Temppelissä teemme tärkeää työtä itsemme hyväksi ja niiden sukulaisten puolesta, jotka ovat kuolleet. Temppelissä tehtävään työhön kuuluvat kasteet kuolleiden puolesta, endaumentit ja sinetöimiset. Niitä sanotaan temppelitoimituksiksi.

Mitä temppelissä tapahtuu

Kasteita kuolleiden puolesta

Kun olet 8-vuotias, sinut voidaan kastaa ja konfirmoida Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäseneksi. Monet esivanhemmistasi ovat kuolleet saamatta kastetta ja konfirmointia. Vaikka heidän ruumiinsa on kuollut, heidän henkensä elää edelleen henkimaailmassa, jossa heille voidaan opettaa Jeesuksen Kristuksen evankeliumia.

Kun olet 12-vuotias, voit mennä temppeliin ja auttaa näitä ihmisiä, kun sinut kastetaan ja konfirmoidaan heidän nimissään. Sitten he voivat valita, haluavatko he hyväksyä kasteen ja konfirmoinnin vai eivät. Kun sinut kastetaan kuolleiden puolesta, pukeudut kokonaan valkoisiin, aivan kuten teet silloin kun saat itse kasteen.

Pyydä vanhempiasi auttamaan, kun teet luettelon sukulaisista, jotka ovat kuolleet saamatta kastetta Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkkoon. Ota selville, onko joku ollut temppelissä kastettavana heidän puolestaan.

Endaumentti

Yksi temppelin suurimmista siunauksista on endaumentti. Endaumentti tarkoittaa lahjaa. Kun saat endaumenttisi, opit enemmän pelastussuunnitelmasta ja teet liittoja. Liitot ovat lupauksia, joita teemme taivaallisen Isän kanssa. Kun pidät nuo liitot, valmistaudut elämään jonakin päivänä taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen luona.

Temppelissä on kaunis, rauhallinen huone, jota sanotaan selestiseksi huoneeksi. Selestisessä huoneessa me tunnemme olevamme lähellä taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta ja tunnemme aavistuksen siitä, millaista on elää heidän kanssaan selestisessä valtakunnassa.

Sinetöimisiä ajaksi ja iankaikkisuudeksi

Kun mies ja nainen vihitään avioliittoon temppelissä, he polvistuvat alttarin ääreen ja heidät sinetöidään ajaksi ja koko iankaikkisuudeksi. Se tarkoittaa sitä, että he ja heidän lapsensa voidaan liittää yhteen iankaikkiseksi perheeksi. Suunnittele meneväsi jonakin päivänä naimisiin temppelissä. Se on temppelin suurin siunaus.

Temppelisuositus

Temppeli on pyhä paikka. Piispat ja seurakunnanjohtajat huolehtivat siitä, että temppeliin menijät ovat valmistautuneita ja kelvollisia. Ennen kuin menet temppeliin, sinulla on erityinen keskustelu piispasi tai seurakunnanjohtajasi kanssa. Hän kysyy, onko sinulla todistus kirkosta, pidätkö käskyt, tuetko kirkon johtajia, noudatatko viisauden sanaa, maksatko kymmenykset ja oletko rehellinen kaikessa, mitä teet ja sanot. Hän auttaa sinua tietämään, mitä voit tehdä, että olisit kelvollinen menemään temppeliin.

Valmistaudu nyt temppeliin menoa varten

Taivaallinen Isä antaa monia siunauksia niille, jotka elävät vanhurskaasti ja käyvät temppelissä. On tärkeää, että valmistaudut temppeliin menoa varten nuorena.

Taivaallinen Isä rakastaa sinua ja haluaa, että saat temppelin siunaukset. Hän siunaa sinua sen johdosta, että saat temppelitoimitukset itse ja muiden puolesta. Vaikka et voikaan mennä temppeliin nyt, niin jos lähellä on temppeli, voit käydä temppelialueella ja tuntea siellä olevan hengen. Voit myös pitää temppelin kuvan esillä kotona muistuttamassa sinua siitä, kuinka tärkeä temppeli on. Elä vanhurskaasti, niin että olet kelvollinen menemään Herran huoneeseen.

Katso tässä kuvassa olevaa peiliä. Joissakin sinetöimishuoneissa on tällaisia peilejä. Temppelissä tehtävien sinetöimisten ansiosta perheemme voi jatkua ikuisesti aivan kuten peilikuva tässä peilissä.

Katso selestistä huonetta tässä kuvassa ja sivun 64 kuvassa. Miltä sinusta tuntuu, kun näet selestisen huoneen?

Bostonin temppeli Massachusettsissa Yhdysvalloissa. Vihitty 1. lokakuuta 2000.

Sinetöimishuone Aban temppelissä Nigeriassa.

Selestinen huone Nuku’alofan temppelissä Tongassa.