2010
De karaktervormende kracht van geloof
November 2010


De karaktervormende kracht van geloof

Een consequent, rechtschapen leven geeft iemand een innerlijke kracht die permanent bestand is tegen de vernietigende invloed van zonde en overtreding.

Afbeelding
Elder Richard G. Scott

Een juist begrip en gebruik van geloof heeft verreikende gevolgen. Dergelijk geloof kan ons oppervlakkige leven van alledag veranderen in een symfonie van vreugde en geluk. Geloof oefenen is van essentieel belang in het plan van geluk van onze Vader in de hemel. Maar waar geloof, geloof tot behoud, is gericht op de Heer Jezus Christus, geloof in zijn leer en leringen, geloof in de profetische leiding van de gezalfden van de Heer, geloof in het vermogen om verborgen karaktertrekken en deugden te ontdekken die ons leven kunnen veranderen. Geloof in de Heiland is waarlijk een krachtig actiebeginsel.

Geloof is een fundamentele bouwsteen in de schepping. Ik ben er zeker van dat de Heiland Jezus Christus geloof aanwendt wanneer Hij handelt in opdracht van onze Vader in de hemel. De Meester gebruikte het bij de schepping van de verste melkwegstelsels en de vorming van quarks, de kleinste stoffelijke elementen die we nu kennen. Toch geloof ik dat het wonder van de schepping nog kleinere bouwstenen kent.

Een paar dat zich in de tempel laat verzegelen, geeft blijk van geloof in de toekomst. Beiden beseffen dat ze samen door gehoorzaamheid aan de leringen van Jezus Christus en het plan van geluk van onze hemelse Vader in vreugde door het leven kunnen gaan. Ze weten dat ze de moeilijkheden die als mogelijkheden tot vooruitgang zijn bedoeld, met de leiding van de Heilige Geest op een productieve en karaktervormende manier zullen overwinnen.

Geloof en karakter zijn nauw met elkaar verbonden. Door geloof in de kracht van gehoorzaamheid aan de geboden van God ontwikkelt u een sterk karakter dat u in moeilijke tijden zo hard nodig hebt. Dat karakter wordt niet op het moment van grote problemen of verleidingen ontwikkeld. Dan hebt u het juist nodig. Door uw geloof in ware beginselen wordt uw karakter gevormd; met een sterker karakter kunt u meer geloof oefenen. Daardoor nemen uw vermogen en vertrouwen toe om beproevingen te doorstaan. Hoe sterker uw karakter wordt, hoe beter u in staat bent uw geloof te oefenen. U gaat inzien hoe geloof en karakter elkaar versterken. Ons karakter wordt geduldig geweven met het garen van toegepaste beginselen, leringen en gehoorzaamheid.

President Hugh B. Brown heeft gezegd: ‘Alleen door geloof maken we aanspraak op wat geestelijk van grote waarde is in het leven. We kunnen niet leven zonder geloof, omdat het op onze levensreis om karaktervorming gaat — wat niet gestoeld is op logica, maar op het geloof in idealen en de offers en toewijding die we daar voor over hebben’ (Conference Report, oktober 1969, p. 105). We oefenen geloof door tot handelen over te gaan. Joseph Smith heeft gezegd dat ‘geloof een beginsel van actie en van macht [is]’ (Lectures on Faith [1985], p. 72).

We worden wie we willen zijn door dagelijks voortdurend te zijn wie we willen worden. Een rechtschapen karakter is een waardevolle weerspiegeling van wie u kunt worden. Een rechtschapen karakter is meer waard dan al uw aardse bezittingen, alle kennis die u door studie hebt verkregen, of alle doelen die u hebt bereikt, hoezeer die ook door anderen worden geprezen. In het volgende leven wordt uw rechtschapen karakter beoordeeld naar hoe u met het voorrecht van de sterfelijkheid bent omgegaan.

Satan noch enige andere macht kan uw groeiende karakter vernietigen of ondermijnen. Dat kunt u alleen zelf doen door ongehoorzaamheid. Een zuiver en waardevol karakter vervalt tot een waardeloze hoop as als het door bedrog of overtreding wordt uitgehold.

U ontwikkelt een sterk, deugdzaam karakter als u in tijden van beproeving voortdurend de juiste keuzes maakt. Die keuzes maakt u met vertrouwen in wat u gelooft, en ze worden bevestigd als u dienovereenkomstig handelt.

Wat zijn enkele beginselen van macht waarop ons geloof rust?

  • Vertrouwen op God en op zijn bereidheid om u te helpen, ongeacht de omstandigheden.

  • Gehoorzaamheid aan zijn geboden en een leven dat laat zien dat Hij u kan vertrouwen.

  • Openstaan voor de zachte influisteringen van de Geest.

  • Moedig gehoor geven aan die influisteringen.

  • Geduld en begrip oefenen als God u door moeilijkheden laat groeien en als u in de loop der tijd slechts stukje bij beetje antwoorden ontvangt.

‘Geloof [is] datgene (…) waarop men hoopt maar dat men niet ziet; daarom, betwist niet omdat gij niet ziet, want gij ontvangt geen getuigenis dan na de beproeving van uw geloof’ (Ether 12:6). Iedere keer als u ‘uw geloof beproeft’, dat wil zeggen, als u aan een influistering gehoor geeft, zult u van de Geest het bevestigende bewijs krijgen. Als u in geloof de grenzen van uw eigen begrip en zekerheden overschrijdt, zult u oplossingen vinden die u anders niet had kunnen krijgen. Zelfs met uw sterkste geloof zal God niet altijd onmiddellijk aan uw verlangens voldoen. Maar Hij zal antwoorden met wat volgens zijn eeuwige plan het beste voor u is, op het voor u gunstigste moment. Wees dankbaar dat God u soms lange tijd in het ongewisse laat. Daardoor neemt uw geloof toe en groeit uw karakter.

Het fundament van ons karakter is integriteit. Een goed karakter versterkt uw vermogen om de leiding van de Geest te herkennen en er gehoor aan te geven. Het voortdurend oefenen van uw geloof vormt een sterk karakter. U legt een vast fundament voor uw groeiende karakter door Jezus Christus en zijn leringen het middelpunt van uw leven te maken.

Uw geluk op aarde en uw eeuwig heil vragen om vele juiste beslissingen, die geen van alle moeilijk zijn. Die beslissingen vormen samen een karakter dat bestand is tegen de negatieve invloeden van zonde en overtreding. Een edel karakter is net als kostbaar porselein, gemaakt uit essentiële grondstoffen, gevormd door geloof, zorgvuldig bijgeslepen door rechtschapen daden, en gezuiverd in het vuur van opbouwende ervaringen. Het is van grote schoonheid en onbetaalbare waarde. Toch kan het in één tel door overtreding beschadigd raken, waarna een pijnlijk en langdurig herstel is vereist. Een rechtschapen karakter dat beschermd wordt door zelfbeheersing, houdt voor eeuwig stand.

Materiële zaken op zich schenken niemand op aarde geluk, noch de voldoening van een succesvol bestaan. Evenmin leiden ze ons tot verhoging. Wat het leven zin geeft, is een edel karakter, het samengestelde geheel van innerlijke kracht en overtuiging dat door talloze rechtschapen beslissingen wordt gevormd. Een consequent, rechtschapen leven geeft iemand een innerlijke kracht die permanent bestand is tegen de vernietigende invloed van zonde en overtreding. Uw geloof in Jezus Christus en gehoorzaamheid aan zijn geboden versterken uw karakter. Uw karakter is een maatstaf van wat u kunt worden. Het vormt het bewijs van hoe u uw proeftijd op aarde gebruikt.

Een stelling die we allemaal begrijpen, is dat we krijgen waarvoor we betalen. Dat geldt ook voor geestelijke zaken. U krijgt waarvoor u betaalt met uw gehoorzaamheid, met uw geloof in Jezus Christus en door ijverig de waarheden toe te passen die u leert. Wat u daarvoor krijgt, is de vorming van uw karakter, toenemende vermogens en de succesvolle verwezenlijking van uw doel op aarde, namelijk om beproefd te worden en vreugde te hebben.

U kunt uw leven niet passief doorbrengen, anders krijgt de natuurlijke mens mettertijd de overhand. U wordt wat u doet en waar u aan denkt. Wie onder druk komt te staan, zal door gebrek aan karakter zijn of haar zucht naar zinnelijkheid of persoonlijk gewin gaan bevredigen. U kunt een zwak karakter nooit oppoetsen met schone schijn.

Wie zijn of haar beslissingen van de omstandigheden laat afhangen, zal vroeg of laat tot ernstige overtredingen vervallen. Geen ijzeren roede van de waarheid houdt die persoon op het rechte pad. Hij of zij staat voortdurend bloot aan allerlei subtiele verleidingen om van de geboden af te wijken. Die keuzes worden dan goedgepraat met het argument dat ze niet zo slecht zijn, dat ze sociaal aanvaardbaar zijn en veel vrienden opleveren. Iemand die gewiekst is en er geen vaste principes op nahoudt, kan tijdelijk best veel succes oogsten. Maar dat succes is als een zandkasteel. Wanneer het karakter op de proef wordt gesteld, blijft er weinig van over en worden vaak anderen meegesleurd in de val. Hoe zorgvuldig een overtreder zijn of haar overtredingen van de geboden ook probeert te verbergen, uiteindelijk komen ze vrijwel altijd aan het licht. Daar zorgt Satan wel voor. Hij en zijn trawanten zijn vastbesloten om ieder kind van onze Vader in de hemel zo veel mogelijk te beschadigen. Eén onbehoorlijke daad van ongehoorzaamheid of de schending van vertrouwen roept steevast de vraag op of er niet meer zijn. Het geloof en vertrouwen die anderen in het karakter van die persoon hadden, is ondermijnd.

Dit aardse leven is een proeftijd. De sterkte van uw karakter wordt bepaald door hoe u met de moeilijkheden ervan omgaat. Uw geloof in Jezus Christus en in zijn leringen maakt uw karakter sterker.

Ik ben er zelf achter gekomen dat zaken als geloof, gebed, liefde en nederigheid pas echt betekenis krijgen en wonderen voortbrengen als we ze ons werkelijk eigen gemaakt hebben door eigen ervaringen en door de zoete influisteringen van de Heilige Geest. In mijn jonge jaren had ik gemerkt dat ik de leringen van het evangelie verstandelijk kon begrijpen, en zag ik door verdere redenering en analyse het grote belang ervan in. Maar hun enorme kracht en vermogen om de grenzen van mijn voorstellingsvermogen en capaciteiten te overstijgen werden pas gaandeweg duidelijk door er geduldig en gestadig mee bezig te zijn, en de Heilige Geest de betekenis ervan in mijn hart te laten doordringen. Ik begon te merken dat God mijn eigen karakter vormde terwijl ik anderen oprecht diende. Hij gaf me steeds meer het vermogen om de leiding van de Geest te herkennen. Het geniale van het evangelieplan is dat als we de raad van de Heer opvolgen, we het nodige begrip en de nodige vermogens ontvangen om gemoedsrust en rijke voldoening te vinden in dit leven. Ook ontvangen we zo de nodige voorbereiding om eeuwig geluk te vinden in de tegenwoordigheid van de Heer.

Een getuigenis wordt sterker wanneer we geestelijke indrukken krijgen dat een lering of rechtschapen daad waar en goed is. Die leiding gaat vaak gepaard met sterke emoties die onze ogen doen tranen en stem doen stokken. Maar een getuigenis is geen emotie. Het is een essentieel onderdeel van ons karakter dat uit het garen van talloze juiste beslissingen is geweven. Die beslissingen neemt u met het volste vertrouwen in dingen die u gelooft, maar die u, in elk geval aanvankelijk, niet ziet. Een krachtig getuigenis zorgt voor gemoedsrust, troost en zekerheid. Het geeft ons de overtuiging dat als we de leringen van de Heiland voortdurend gehoorzamen, ons leven prachtig en onze toekomst zeker zal zijn, en dat we in staat zullen zijn de moeilijkheden op ons pad te overwinnen. Een getuigenis groeit door ons begrip van de waarheid, dat gestaag toeneemt door gebed en overpeinzing van de leer in de Schriften. Het wordt gevoed door die waarheden in de praktijk te brengen met het rotsvaste geloof dat we de beloofde resultaten zullen bereiken.

Uw getuigenis wordt gesterkt door uw bereidwillige gehoorzaamheid aan de wet van tiende en door vastengaven, waarvoor de Heer u rijkelijk zal zegenen. Als uw getuigenis sterker wordt, zal Satan nog meer zijn best doen om u te verleiden. Weersta zijn pogingen. Dan neemt uw kracht toe en neemt zijn invloed op u af.

Satans toenemende invloed in de wereld geeft ons de gelegenheid onszelf te bewijzen. Hoewel hij veel ellende veroorzaakt, is het uiteindelijke lot van Satan door Jezus Christus en zijn verzoening en opstanding bezegeld. De duivel zal niet zegevieren. Zelfs nu moet hij zijn werk verrichten binnen de grenzen die de Heer heeft getrokken. Hij kan geen enkele zegening wegnemen waar we aanspraak op maken. Hij kan een karakter dat door rechtschapen beslissingen is gevormd, niet veranderen. Hij is niet bij machte de eeuwige banden te verbreken die tussen een man, zijn vrouw en hun kinderen in een heilige tempel zijn gesmeed. Hij kan waar geloof niet uitdoven. Hij kan uw getuigenis niet wegnemen. Ja, we kunnen die dingen verliezen door aan zijn verleidingen toe te geven. Maar hij is zelf niet bij machte ze te vernietigen.

Samenvattend:

  • God gebruikt uw geloof om uw karakter te vormen.

  • Uw karakter is een weerspiegeling van wat u kunt worden.

  • Een sterk karakter is het gevolg van talloze juiste beslissingen.

  • Het fundament van ons karakter is integriteit.

  • Hoe sterker uw karakter wordt, hoe beter u in staat bent uw geloof te oefenen.

Als we ootmoedig zijn, kunnen we uit den hoge onderwezen worden door de Geest, of onderwezen worden uit bronnen die oorspronkelijk door de Heer zijn geïnspireerd, zoals de Schriften en de uitlatingen van de profeten. Nederigheid is de kostbare, vruchtbare voedingsbodem voor een rechtschapen karakter. Daarin ontkiemt het zaad van onze groei. Als we het zaad voeden door ons geloof te oefenen, het snoeien door ons te bekeren, en het versterken door onze gehoorzaamheid en goede werken, groeit uit dat zaad de kostbare vrucht van geestelijke leiding. Goddelijke inspiratie en macht zijn daarvan het resultaat — de inspiratie om de wil van de Heer te kennen, de macht en het vermogen om die geïnspireerde wil ook te volbrengen.

Ik wil graag vier beginselen noemen die mij ongekende gemoedsrust en geluk hebben gebracht. De Heer heeft deze vier essentiële hoekstenen in zijn eeuwige plan opgenomen. Ze werken alle in harmonie samen en versterken elkaar. Als we ze voortdurend en ijverig toepassen, resulteren ze in een sterk karakter en het toenemend vermogen om de moeilijkheden van het leven om te zetten in mogelijkheden tot geluk, nu en voor altijd. Het gaat om:

  • Geloof in de Heer Jezus Christus en zijn programma om onze doelen te kunnen verwezenlijken.

  • Bekering om de gevolgen van onze actieve of passieve fouten recht te zetten.

  • Gehoorzaamheid aan de geboden van de Heer om ons kracht en leiding te geven.

  • Onbaatzuchtig dienstbetoon om anderen tot zegen te zijn.

Als u vastbesloten bent om rechtschapen te leven, raak dan niet ontmoedigd. Ook al lijkt het leven nu moeilijk, houd u stevig vast aan die ijzeren roede van de waarheid. U maakt meer vooruitgang dan u denkt. Uw worstelingen bevorderen uw karakter, discipline en vertrouwen in de beloften van uw hemelse Vader en de Heiland als u consequent hun geboden onderhoudt. Ik bid dat de Heilige Geest u zal ingeven om altijd de juiste beslissingen te nemen, die uw karakter sterker maken en u veel vreugde en geluk schenken. In de naam van Jezus Christus. Amen.