2011
Låt dig inte bedras
Mars 2011


Evangelieklassiker

Låt dig inte bedras

Joseph Fielding Smith, kyrkans tionde president, föddes den 19 juli 1876. Han ordinerades till apostel den 7 april 1910 och inröstades som kyrkans president den 23 januari 1970. I det här talet som president Smith höll 1953 undervisade han ungdomar om hur de kan undvika att bedras av världens falska teorier.

Från ”Entangle Not Yourselves in Sin”, Improvement Era, sep. 1953, s. 646–647, 671–672, 674, 676–678; skrivning med stor begynnelsebokstav och interpunktion standardiserad.

Vissa personer anpassar sina normer till världsliga trender, men vi måste stå fasta i skrifterna och evangeliets uppenbarade sanningar.

Bild
President Joseph Fielding Smith

Vi lever i en mycket bekymmersam värld och jag tänker tala rakt på sak: Vi lever i en värld som har förkastat Gud eller som håller på att göra det, och det fort. Vi lever i en värld där kristna präster i olika kyrkor har blivit skrämda av människofilosofier och således, eftersom de inte har Herrens Ande, har försökt ändra på skrifterna, eller skrifternas betydelse, så att de harmonierar med de falska teorier som är så vanliga i världen idag, teorier som står i direkt motsats till gudomlig uppenbarelse. Och ändå ändrar dessa rädda människor, som dominerats av falska filosofiers inflytande, lärdomarna så att de stämmer med dessa teorier och tankar som är gudlösa till sin natur. Vi har inte råd att göra så …

”Ljuset lyser i mörkret, och mörkret förstår det inte. Dock skall dagen komma då ni skall förstå Gud själv, eftersom ni är levandegjorda i honom och genom honom.

Då skall ni veta att ni har sett mig, att jag är och att jag är det sanna ljuset som är i er, och att ni är i mig. Annars kunde ni inte tillväxa” (L&F 88:49–50).

Detta är en underbar uppenbarelse. Den innehåller så mycket av stor betydelse för varje medlem i kyrkan. Jag undrar hur många av oss som har läst kapitel 88? Nöj dig inte med att bara läsa det här kapitlet. Anta det som ditt tema — det finns inget bättre — men läs hela uppenbarelsen. Nej! Läs hela boken. Herren befallde i det första kapitlet i Läran och förbunden, som är förordet till boken, Herrens förord:

”Utforska dessa bud, ty de är sanna och trovärdiga, och de profetior och löften som finns i dem skall alla fullbordas” (L&F 1:37). ”Utforska dessa bud.” Hur mycket älskar vi Herren? Vilket är det största av alla buden? Herren har berättat för oss här, i kapitel 59 i Läran och förbunden, vilket det är, när han tillämpar det på medlemmarna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga i denna tidernas fullhets utdelning:

”Därför ger jag dem [kyrkans medlemmar] ett bud och säger så: Du skall älska Herren din Gud av allt ditt hjärta, med all din förmåga, allt ditt förstånd och all din styrka, och i Jesu Kristi namn skall du tjäna honom” (L&F 59:5) …

Det första budet är således att älska Gud av hela vår själ och tjäna honom i Jesu Kristi namn, och han har befallt oss att bekanta oss med dessa sanningar som har uppenbarats för oss i tidernas fullhets utdelning.

Hur många av oss har gjort det? Så jag säger till dig, och till alla kyrkans medlemmar för den delen: Låt inte din kunskap stanna vid en enda vers [L&F 88:86, det årets tema för veckoträffarna], vilket är ett utmärkt tema, utan sök i skrifterna så att du inte blir bedragen av de falska teorier och tillvägagångssätt och lärdomar som är så vanliga i världen i dag. Om du gör detta, om du har Herrens Andes vägledning i ditt hjärta, vilket alla medlemmar i kyrkan har rätt till, den Helige Andens sällskap, så leds du inte vilse av människans teorier eftersom Herrens Ande talar om för dig att de är falska, och du kommer att ha urskiljningens anda så att du kan förstå …

Om du förstår Jesu Kristi evangelium så skall det göra dig fri. Om din softball, din volleyboll, din basket, din löpning, ditt dansande, dina andra intressen saknar Herrens Ande så är de inte av något värde för dig. Gör allting i en anda av bön och i tro. Jag tror att så är fallet — kanske är det onödigt för mig att säga det — men låt så vara. Gör allting med blicken endast fäst på Guds ära, och låt oss undervisa för att bygga upp och stärka oss själva och Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.

Fotoillustration Frank Helmrich