2011
Het gezin versterken door het ontwikkelen van spiritualiteit.
September 2011


Huisbezoekboodschap

Het gezin versterken door het ontwikkelen van spiritualiteit

Bestudeer dit materiaal en bespreek met de zusters die u bezoekt datgene wat u gepast vindt. Gebruik de vragen om de zusters te sterken en om de ZHV actief deel uit te laten maken van uw eigen leven.

geloof • gezin • hulp

‘Ik heb een heel sterk getuigenis ontwikkeld van de waarde van Gods dochters. (…) ik [heb] ervaren dat er nog nooit zo veel behoefte is geweest aan meer geloof en rechtschapenheid. Er is nog nooit meer behoefte aan sterke gezinnen geweest.’

Zusters kunnen een sterk gezin helpen vormen door met persoonlijke openbaring te werken. ‘Het vermogen om in aanmerking te komen voor persoonlijke openbaring, die te ontvangen en ernaar te handelen, is de belangrijkste vaardigheid die we in dit leven kunnen opdoen’, vervolgde zuster Beck. ‘Om voor de Geest van de Heer in aanmerking te komen, moeten we eerst een verlangen naar die Geest en een bepaalde mate van getrouwheid hebben. Als we de geboden onderhouden, ons bekeren en onze doopverbonden hernieuwen, kunnen we altijd de Geest van de Heer bij ons hebben. Als we tempelverbonden sluiten en naleven, kunnen we meer geestelijke kracht ontwikkelen. Veel antwoorden op moeilijke vragen zijn in de Schriften te vinden, omdat de Schriften een hulpmiddel tot openbaring zijn. (…) Dagelijks gebed is essentieel om de Geest van de Heer bij ons te hebben.’1

We versterken onze gezinsleden ook op geestelijk vlak als we ze helpen om het eeuwige plan van onze hemelse Vader te begrijpen. ‘Wat kunnen we doen om onze kinderen beter geestelijk voor te bereiden op hun eeuwige rol?’ vroeg ouderling M. Russell Ballard van het Quorum der Twaalf Apostelen. ‘Misschien is het meest alomvattende antwoord: leer hun hoe ze de evangeliebeginselen kunnen naleven.’ Dat onderwijs geef je door dagelijks gebed, schriftstudie, gezinsmaaltijden, wekelijkse gezinsavond en het bijwonen van de kerkdiensten. Ouderling Ballard legt uit: ‘We bereiden ons iedere dag, op dit moment, voor op het eeuwige leven. Als we ons niet voorbereiden op het eeuwige leven, dan bereiden we ons voor op iets dat minder is, misschien veel minder.’2

Uit de Schriften

Spreuken 22:6; 1 Johannes 3:22; Leer en Verbonden 11:13–14; 19:38; 68:25

Onze geschiedenis

De profeet Joseph Smith heeft de zusters tijdens een ZHV-bijeenkomst in april 1842 gezegd dat zij een heilige plicht hadden om hun eigen heil uit te werken. Hij zei: ‘Na deze instructie bent u verantwoordelijk voor uw eigen zonden. Het is een begerenswaardige eer om zo voor uw hemelse Vader te wandelen dat u zichzelf redt. Wij allen zijn rekenschap verschuldigd tegenover God voor de wijze waarop wij het licht en de wijsheid verbeteren die onze Heer ons heeft gegeven om ons in staat te stellen onszelf te redden.’3 Hij spoorde hen aan om rechtschapen mensen te zijn, een heilig volk te worden en zich voor te bereiden op tempelverordeningen en verbonden.

Noten

  1. Julie B. Beck, ‘Op de dienstmaagden zal Ik in die dagen mijn Geest uitstorten’ Liahona, mei 2010, pp.

  2. M. Russell Ballard, ‘Geestelijke ontwikkeling’, Ensign, november 1978, pp.

  3. Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith (2007), p. 384.

Foto Welden C. Andersen