2011
De eeuwige aard van het huwelijk
September 2011


Evangelieparels

De eeuwige aard van het huwelijk

Nathan Eldon Tanner werd geboren op 9 mei 1898 in Salt Lake City. Hij werd in 1962 tot apostel geordend en was van 1963 tot 1982 onder vier kerkpresidenten raadgever in het Eerste Presidium. Het volgende is een uittreksel van zijn toespraak ‘Celestiaal huwelijk en eeuwige gezinnen’ die hij in april 1980 tijdens de algemene conferentie heeft gegeven. Ga voor de hele toespraak in het Engels naar conference.lds.org.

Afbeelding
President N. Eldon Tanner

Een van de gelukkigste tijden in het leven is als iemand een huwelijk overweegt. (…) Ik denk dat we wel mogen aannemen dat de meeste stellen er op de dag van hun huwelijk zeker van zijn dat ze de juiste keuze doen. Het gebeurt echter maar al te vaak dat als de huwelijksreis afgelopen is, de problemen beginnen en het huwelijk in een scheiding eindigt.

Het hoge aantal scheidingen heeft sommigen doen besluiten tot een leefstijl waarin ze willen ontsnappen aan schijnbaar zinloze rituelen, zonder de betrokkenheid van een geestelijke of andere wettige bekrachtiging. Ik vraag me af hoeveel ze begrijpen van het doel van de schepping van de aarde waarop ze wonen, en hoe terdege ze de Schriften hebben onderzocht om te begrijpen waarom God man en vrouw schiep en de heilige verordening van het huwelijk instelde.

Laat we eerst eens kijken naar het doel van de schepping van de aarde. In de Schriften wordt duidelijk dat het enige doel was om een plek te verschaffen aan de zoons en dochters van God waar ze in de sterfelijkheid kunnen wonen en waar ze door het onderhouden van de geboden kunnen bewijzen dat ze een terugkeer in de nabijheid van God, vanwaar ze kwamen, waardig zijn.

Na het scheppen van de aarde zei God: ‘Laat Ons mensen maken naar ons beeld, als onze gelijkenis (…)

‘En God schiep de mens naar zijn beeld; naar Gods beeld schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen.

‘En God zegende hen en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar en wordt talrijk; vervult de aarde en onderwerpt haar’ (Genesis 1:26–28).

Toen God de vrouw schiep, bracht hij haar bij de man en zei: ‘Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen, en zij zullen tot één vlees zijn’ (Genesis 2:24).

Ja, het huwelijk is door God verordonneerd, en na die eerste verwijzing over de man en de vrouw komen we iedere keer weer teksten tegen die aantonen dat mannen en vrouwen echtgenoten werden in een huwelijksceremonie die gevolgd werd door een bruiloftsfeest. We zijn hier niet alleen maar om te ‘eten, drinken en vrolijk te zijn’ (2 Nephi 28:7). Ons is een aarde gegeven met de opdracht om die te onderwerpen en ons te vermenigvuldigen en die te vervullen. Het is interessant dat God zei ‘vermenigvuldigen’ en niet alleen de aarde ‘vervullen’ (zie Genesis 1:28).

Het is van belang dat we begrijpen, zoals we in de Schriften kunnen lezen, dat God eeuwig is, dat zijn scheppingen eeuwig zijn en zijn waarheden eeuwig zijn. Toen hij Adam en Eva in de echt verbond, was die verbintenis dan ook eeuwig. Het huwelijk zoals het door God is ingesteld en voltrokken in een heilige tempel, is eeuwig — en duurt niet alleen maar tot de dood. In Prediker lezen we: ‘Ik heb ingezien, dat al wat God doet, voor eeuwig is’ (Prediker 3:14).

Toen Christus aan Petrus vroeg wie Hij was, antwoordde Petrus: ‘Gij zijt de Christus, de Zoon van de levende God.’ Jezus verzekerde Petrus dat hij dat wist door openbaring van God, de Vader, en dat Hij zijn kerk op deze rots van openbaring zou bouwen. Vervolgens zei Hij: ‘Ik zal u de sleutels geven van het Koninkrijk der hemelen, en wat gij op aarde binden zult, zal gebonden zijn in de hemelen, en wat gij op aarde ontbinden zult, zal ontbonden zijn in de hemelen’ (zie Matteüs 16:15–19).

Toen de farizeeën bij Jezus kwamen en Hem in de val wilden lokken met vragen over scheiding, antwoordde Hij onder andere:

‘Hebt gij niet gelezen, dat de Schepper hen van den beginne als man en vrouw heeft gemaakt?

‘En Hij zeide: Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen en die twee zullen tot één vlees zijn.

‘Zo zijn zij niet meer twee, maar één vlees. Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet’ (Matteüs 19:4–6).

Deze teksten geven aan dat het celestiale huwelijk, verordonneerd door God en met zijn bevoegdheid in zijn heilige tempel gesloten, eeuwig is, en echtparen die zo zijn verenigd, zijn voor tijd en alle eeuwigheid aan elkaar verzegeld, en hun kinderen worden geboren onder het verbond van het eeuwige evangelie. Zij zullen afhankelijk van hun getrouwheid een eeuwig gezin vormen (…)

Jezus Christus is naar de aarde gekomen om ons die boodschap, van wie we zijn en wat we moeten doen, te brengen. Hij heeft ons het evangelieplan van leven en heil gegeven en gezegd dat er geen andere naam onder de hemel is gegeven waardoor wij gered kunnen worden (zie Handelingen 4:12). Datzelfde evangelie is in deze laatste dagen hersteld, met een levende profeet (…) die namens God spreekt. Dat was door de eeuwen heen altijd Gods manier van communiceren met de mens. (…)

Ik weet dat we, door het evangelie van Jezus Christus en door het onderhouden van de geboden van God en de verbonden die we met Hem sluiten, van ons huis een hemel op aarde kunnen maken en onszelf en onze kinderen voorbereiden om bij onze hemelse Vader terug te keren.

Foto met dank aan de bibliotheek voor kerkgeschiedenis

N. Eldon en Sara Tanner met hun dochters, ongeveer 1927. Hun vijfde en laatste kind, Helen, werd in 1931 geboren.