2011
Hur man studerar Mormons bok
Oktober 2011


Hur man studerar Mormons bok

Bild
Elder D. Todd Christofferson

För tjugofem år sedan redogjorde president Ezra Taft Benson (1899–1994) för ”tre stora anledningar till varför sista dagars heliga skall göra studiet av Mormons bok till ett livstidsmål”.1 Anledningarna var dessa:

  • Den första är att Mormons bok är vår religions slutsten — slutstenen i vårt vittnesbörd om Jesus Kristus, i vår lära och i vårt vittnesbörd.

  • Den andra är att Mormons bok skrevs för vår tid.

  • Den tredje är att Mormons bok hjälper oss att komma närmare Gud.

De här anledningarna till att studera Mormons bok ger också några fingervisningar om hur vi kan studera denna unika heliga skrift.

Vår religions slutsten

Eftersom Mormons bok är slutstenen i vårt vittnesbörd om Kristus och fullheten i hans evangelium är det viktigt att vi i våra studier fäster särskild uppmärksamhet vid de många lärdomar och vittnesbörd om Frälsaren som den innehåller. En del har gjort detta genom att skaffa ett nytt, billigt exemplar av Mormons bok och markera alla verser som hänvisar till eller undervisar om Frälsaren, hans verksamhet och hans mission. Detta ger både ett djupare vittnesbörd om Jesus som Guds Son och en förnyad uppskattning för det som han har gjort och fortsätter att göra för oss.

Skrevs för vår tid

Författarna i Mormons bok skrev med framtida generationer i åtanke, särskilt i de sista dagarna. När Mormon förkortade de nephitiska uppteckningarna sade han att han inte kunde ta med ”ens en hundradel” (se 3 Nephi 5:8; se också Mormons ord 1:5). Moroni kommenterade: ”Se, jag talar till er som om ni vore närvarande, och ändå är ni inte det. Men se, Jesus Kristus har visat er för mig, och jag känner era gärningar” (Mormon 8:35). Dessa två författare och andra, som verkade genom inspiration, skrev vad som skulle vara av störst nytta för oss i de sista dagarna.

När vi studerar bör vi därför ha dessa frågor i åtanke: ”Varför togs det här med? Hur är det tillämpligt i vår tid och för mig?” President Benson observerade till exempel att vi i Mormons bok finner ett mönster för hur man förbereder sig för Frälsarens andra ankomst. Vi lär hur Kristi lärjungar lever i krigstider, handskas med förföljelse och avfall, utför missionsarbete, och bemöter materialismens faror.2 Som Nephi gjorde bör vi under våra studier ”tillämpa” skrifterna på oss själva — det vill säga, försöka upptäcka hur vi kan tillämpa det vi finner i Mormons bok (se 1 Nephi 19:23).

Komma närmare Gud

För att på nytt citera president Benson: ”Det är inte bara det att Mormons bok undervisar oss om sanningen, även om den verkligen gör det. Det är inte bara det att Mormons bok bär vittnesbörd om Kristus, även om den sannerligen också gör det. Men det finns något mer. Det finns en kraft i boken som börjar flöda in i era liv i det ögonblick som ni allvarligt börjar studera boken.”3

Faktum är att studier i Mormons bok inbjuder Anden och Anden är uppenbarelsens kanal. Detta visar att vi bör studera på ett eftertänksamt, meditativt sätt — begrunda, be och kanske göra anteckningar medan vi läser. Detta gör oss mottagliga för ytterligare ljus och insikt, både om det vi studerar och om andra angelägenheter. Ibland är det nyttigt att studera hela Mormons bok under en relativt kort tidsperiod för att fånga vidden av dess berättelse och budskap. Men i allmänhet är det bäst att inrikta sig på att ägna tillräckligt med tid varje dag åt att studera boken istället för att läsa ett bestämt antal verser eller sidor varje dag.

Studiehjälpmedel

Vi är idag lyckligt lottade som har ett flertal hjälpmedel som kan underlätta våra studier av Mormons bok. En del finns i våra svenska skrifter — Handledning för skriftstudier — och i kyrkans engelska utgåva av skrifterna finns Topical Guide och Bible Dictionary. Och på varje sida i skrifterna finns många fotnoter och tvärhänvisningar.

Andra tryckta studiehjälpmedel inbegriper Söndagsskolans elevhandledning, seminariets elevhandledning och institutets elevhandbok. Nytt för vår tid är det växande antalet elektroniska hjälpmedel, vilka beskrivs på sidan 31.

Redskap för omvändelse

Mormons bok är en ojämförlig skatt och det omvändelsens redskap som Herren har utformat och gett till vår tidsutdelning. Den är grunden till mitt eget vittnesbörd om Jesus Kristus, om profeten Joseph Smiths profetiska kallelse, och om Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga som ”Herrens rike, än en gång grundat på jorden”.4 Jag är glad över att tillsammans med Jesus Kristus kunna vittna att ”så sant er Herre och er Gud lever är den sann” (L&F 17:6). Må ert livslånga studium av Mormons bok fördjupa er omvändelse och leda er raka vägen till evigt liv.

Slutnoter

  1. Ezra Taft Benson, ”Mormons bok — vår religions slutsten”, Nordstjärnan, jan. 1987, s. 3–5. Detta klassiska tal har omtryckts i detta nummer på sidorna 52–58.

  2. Se Ezra Taft Benson, Nordstjärnan, jan. 1987, s. 4.

  3. Ezra Taft Benson, Nordstjärnan, jan. 1987, s. 4.

  4. Mormons bok, Inledning.

Fotoillustration Craig Dimond