2011
Om du verkligen vill veta, får du veta
Oktober 2011


Om du verkligen vill veta, får du veta

Jag känner evig tacksamhet för Mormons bok. Den förändrade mitt liv för alltid, och jag vet att den kan förändra ditt liv.

Bild
Elder Walter F. González

Jag var 18 år när jag blev medlem i kyrkan. Mormons bok spelade en nyckelroll i min omvändelse. Vid den tidpunkten sökte jag efter nya tankar som kunde förklara den omgivande världen. Jag minns hur mina universitetsprofessorer intog en mycket materialistisk hållning i sin undervisning. Jag började luta åt agnostiska tankar om Guds existens.

En dag lade jag märke till en himmelsblå bok som ett par missionärer hade lämnat i vårt hem omkring sex år tidigare. Det var Mormons bok. Tillsammans med boken hade de lämnat en broschyr om profeten Joseph Smith och dessutom några instruktioner om hur man ber till Gud.

Jag började läsa Mormons bok. Jag befann mig bara några få verser in i boken, i Första Nephi, när jag kände något speciellt. Jag inledde en debatt mellan mina känslor och mitt intellekt. Så jag beslöt mig för att fråga Gud i bön.

Det var första gången i mitt liv som jag hade bett på mina knän. Upplevelsen som följde blev en av de mest heliga i mitt liv. Jag fylldes av en sådan överväldigande glädje att jag i mitt hjärta visste att Mormons bok var mer än bara en bok. Det var en bok av gudomlig ursprung. Det måste vara Guds ord. Senare förstod jag att känslan var Anden som vittnade om att den var sann.

Även om somliga har liknande upplevelser finns det olika sätt varpå man kan få veta att Mormons bok är sann.

Hur kan du få veta?

1. En del får veta genom att höra. Du tillhör kanske dem som får veta bara genom att lyssna till vad boken lär ut. Mormons bok berättar om tusentals människor som hörde Mosiahs söner undervisa om Jesu Kristi evangelium och ”omvändes till Herren” (se Alma 23:5–6). Dagens missionärer undervisar om samma evangelium som finns i Mormons bok. En del får veta att Mormons bok är Guds ord bara genom att höra andra berätta om dess lärdomar.

2. En del får veta genom att läsa. Du tillhör kanske dem som får veta bara genom att läsa Mormons bok med en uppriktig önskan att få veta sanningen. Så var fallet med min hustru. Hon var 12 år när hon tog uppmaningen att läsa boken från pärm till pärm till sitt hjärta. När hon gjorde det visste hon att den var sann. Känslan var så stark att hon, medan hon läste, bestämde sig för att alltid följa Frälsaren. Hon har förblivit sann mot det hon kände.

3. En del får veta genom att göra. Du tillhör kanske dem som får veta bara genom att göra det som boken lär ut. En del får ett vittnesbörd genom att göra (se Joh 7:17). Nephi, en profet i Mormons bok förstod denna princip väl. Han skrev: ”För att än mer kunna förmå dem att tro på Herren sin Återlösare … tillämpade [jag] all helig skrift på oss för att det skulle kunna vara oss till nytta och lärdom” (1 Nephi 19:23; kursivering tillagd). Genom att tillämpa Mormons boks lärdomar på ditt liv kan du också bli övertygad om dess gudomliga ursprung.

4. En del får veta genom att fråga Gud. Du tillhör kanske dem som får veta genom att läsa i Mormons bok och därefter fråga din himmelske Fader i bön om boken är sann. Det var det jag upplevde. Detta är det upphöjda löfte som utfärdades av en annan profet i Mormons bok, Moroni, till alla uppriktiga sanningssökare: ”Se, jag vill uppmana er att när ni läser dessa uppteckningar … att ni … frågar Gud, den evige Fadern, i Kristi namn, om inte dessa uppteckningar är sanna. Och om ni frågar med ett uppriktigt hjärta, med ärligt uppsåt och med tro på Kristus, skall han uppenbara sanningen om dem för er genom den Helige Andens kraft” (Moroni 10:3–4). Jag vittnar om att ifall du läser och ber om Mormons bok, och följer de anvisningar som Moroni gav, så kommer du att veta att den är sann.

Gud har lovat att du ska få veta

Om du verkligen vill veta, får du veta att Mormons bok är sann. Gud har lovat att ge denna kunskap till dem som uppriktigt söker sanningen, och han är ”en sanningens Gud och kan inte ljuga” (Ether 3:12).

En annan profet i Mormons bok, Alma, lärde sin son att Gud har lovat att han ”skulle bevara [denna bok] i en för honom vis avsikt, så att han kan visa sin makt för framtida släktled. Och se, en avsikt har han uppnått, ja, genom att många tusen … återfördes till kunskap om sanningen. Och han har visat sin makt genom dem och skall alltjämt visa sin makt genom dem för framtida släktled, och därför skall [boken] bevaras” (Alma 37:18–19).

Samma övertygande kraft återfinns idag i denna unika heliga skrift, och Herren kommer att visa den för alla som uppriktigt söker efter att få veta. När jag ser tillbaka på de där dagarna då jag skaffade mig kunskap om kyrkan kan jag säga detta med förvissning. Idag, på grund av den övertygande kraften i Mormons bok, vittnar jag om att Mormons bok är Guds ord, att den lär att Jesus är Kristus, den helige Messias. Boken är ett påtagligt bevis om att återställelsen av hans evangelium har ägt rum och att Joseph Smith är en Guds profet.

Om du tillhör dem som allvarligt söker efter sanningen har Herren lovat dig att du kommer att få veta. Du kommer att få veta genom att lyssna till bokens lärdomar, genom att läsa boken, genom att göra vad boken lär, genom att be om att få veta om den är sann, eller genom en kombination av dessa tillvägagångssätt. Men du kommer att få veta.