2012
Onko parannuksenteolle jotakin enimmäismäärää? Jos minun on pyydettävä anteeksiantoa samasta asiasta yhä uudelleen, saavutanko enimmäismäärän jossakin vaiheessa?
Maaliskuu 2012


Onko parannuksenteolle jotakin ylärajaa? Jos minun on pyydettävä anteeksiantoa samasta asiasta yhä uudelleen, saavutanko jossakin vaiheessa ylärajan?

Tässä asiassa kannattaa muistaa kaksi seikkaa: 1) Jumalan armo on todellakin ääretöntä ja 2) todellinen parannuksenteko tarkoittaa syntiesi hylkäämistä.

Ensinnäkin, Jeesuksen Kristuksen äärettömän sovituksen ansiosta parannuksenteko on jokaisen ulottuvilla, jopa niiden, jotka ovat tehneet samoja virheitä monta kertaa. Profeetta Alma sanoikin: ”Katso, [Herra Jumala] lähettää kutsun kaikille ihmisille, sillä armon käsivarret ovat ojennettuina heitä kohti, ja hän sanoo: Tehkää parannus, niin minä otan teidät vastaan” (Alma 5:33).

Toisaalta profeetta Joseph Smith on opettanut: ”Parannuksen kanssa ei voi leikitellä päivittäin. Jokapäiväinen rikkomus ja jokapäiväinen parannuksenteko ei ole Jumalan silmissä otollista.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 77.)

Mikä siis on parannuksenteon avain? Kuten Herra ilmoitti profeetta Joseph Smithille: ”Tästä te voitte tietää, tekeekö ihminen parannuksen synneistänsä – katso, hän tunnustaa ne ja hylkää ne” (OL 58:43). Ja kuten Alma opetti: ”Jokainen, joka tekee parannuksen, saa armon; ja se, joka saa armon ja kestää loppuun asti, pelastuu” (Alma 32:13, kursivointi lisätty).

Toisin sanoen sinun pitää tunnustaa ja hylätä syntisi ja yrittää olla uskollinen elämäsi loppuun asti. Jos sinun on vaikeaa voittaa jokin tietty synti, älä anna periksi itsesi suhteen siinä erheellisessä uskossa, että vilpittömälle parannuksenteolle on olemassa jokin yläraja. Pyydä apua vanhemmiltasi ja piispaltasi tai seurakunnanjohtajaltasi. Heidän rakkautensa, tukensa ja neuvonsa voivat auttaa sinua, kun pyrit poistamaan synnin elämästäsi ja pääsemään lähemmäksi taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta.