2013
Nio principer för ett lyckat äktenskap och en lyckad familj
Juni 2013


Nio principer för ett lyckat äktenskap och en lyckad familj

Amy Adams från Washington i USA försökte bestämma sig för vilka aktiviteter som var bäst för hennes tre små barn när ett samtal med hennes mamma fick henne att ändra sig. ”Tänk om du kan ge dina barn något bättre än idrotts- eller danslektioner?” frågade Amys mamma. ”Tänk om de kan lära sig att känna Anden mer om de stannar hemma?” Sedan påminde hennes mamma om vad president Dieter F. Uchtdorf, andre rådgivare i första presidentskapet, har sagt om kraften i att fokusera på livets grundläggande relationer (se till exempel ”Det som betyder mest”, Liahona, nov. 2010, s. 19–22).

Amy och hennes make Brett bad om och begrundade det rådet och kände att det skulle vara bra för deras familj att tillbringa mer tid tillsammans hemma. Under ett års tid valde de bort dans och idrott. I stället lagade de måltider, lärde sig primärsånger, besökte museer och var ute och lekte tillsammans. ”Våra barn kunde känna Anden … eftersom vi tog oss tid att stanna upp och lyssna”, säger Amy. Deras barn kanske inte är några idrotts- eller dansstjärnor, säger hon, ”men de har ett vittnesbörd om Frälsaren”.

Amy och Brett bad för att få veta hur de själva skulle följa nutida profeters råd, och när de gjorde det fick de inspiration om sin familj. Amy säger att den här inspirationen ledde till hennes ”stoltaste ögonblick som mamma”.

I ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, har nutida profeter framlagt nio grundläggande principer för starka, evangelieinriktade familjer: ”Framgångsrika äktenskap och familjer skapas och bevaras genom principerna tro, bön, omvändelse, förlåtelse, respekt, kärlek, medkänsla, arbete och sund rekreation” (Liahona, nov. 2010, s. 129). Följande lärdomar från kyrkans ledare, exempel från Jesu Kristi liv och bilder ger oss en närmare inblick i de här nio principerna och hur vi kan tillämpa dem.

Tro

Tro är ”en förtröstan på Jesus Kristus som gör att en person vill lyda honom”.

Handledning för skriftstudier, ”Tro”, scriptures.lds.org.

Från kyrkans ledare

”Som föräldrar har vi befallts att lära våra barn att ’förstå läran om … tro på Kristus, den levande Gudens Son’ (L&F 68:25). …

Det finns inget annat vi så absolut kan lita på. Ingen annan grundval i livet kan ge oss samma frid, glädje och hopp. I osäkra och svåra tider är tron verkligen en andlig gåva som är värd våra yttersta ansträngningar. Vi kan ge våra barn utbildning, privatlektioner, idrott, kultur och materiella ägodelar, men om vi inte ger dem tro på Kristus, är allt annat av mindre värde.”

Äldste Kevin W. Pearson i de sjuttios kvorum, ”Tro på Herren Jesus Kristus”, Liahona, maj 2009, s. 38.

Bön

”Bönen är den handling varigenom Faderns vilja och barnets vilja bringas i överensstämmelse med varandra. Avsikten med bön är inte att förändra Guds vilja utan att för oss själva och andra säkerställa de välsignelser som Gud redan är villig att ge, men som är beroende av att vi ber om dem.”

Bible Dictionary, ”Prayer”

Från Jesu Kristi liv

När Frälsaren hade avslutat första dagen i sin verksamhet bland nephiterna tittade han på folket och såg att ”de grät och att de såg oavvänt på honom, som om de ville be honom att stanna litet längre hos dem”. Han fylldes av medlidande och sade: ”Har ni några som är sjuka bland er? … För dem hit så skall jag bota dem.”

Mängden kom då fram med sina sjuka, och Jesus botade dem en efter en. Och alla — 2 500 män, kvinnor och barn — föll på knä vid Jesu fötter och tillbad honom.

Frälsaren befallde sedan att de små barnen skulle föras fram till honom och befallde mängden att falla på knä. Han knäböjde mitt bland barnen och började be. Folket var överväldigade av glädje efter att ha hört hans bön, och de bar följande vittnesbörd: ”Ögat har aldrig sett, inte heller har örat förut hört så stora och underbara ting som de vi såg och hörde Jesus tala till Fadern.” (Se 3 Nephi 17:1–17.)

Omvändelse

”Omvändelsen innebär att personen vänder sig från det onda och vänder hjärta och vilja till Gud.”

Handledning för skriftstudier, ”Omvända sig, Omvändelse”, scriptures.lds.org.

Från kyrkans ledare

Sanningen är att i dag är alltid en bättre dag att omvända sig på än någon dag i framtiden. …

Och för det andra kan inte Herren, även om vi senare får förlåtelse, återställa den goda inverkan som vår omvändelse idag skulle kunna ha haft på dem vi älskar och ska hjälpa. Detta är speciellt viktigt för småbarnsföräldrar. De tillfällen att påverka och upplyfta andar som man har när barnen är små, kanske aldrig kommer igen. Men även den morfar eller farfar som kanske missat tillfällen med sina egna barn kan, genom att omvända sig i dag, göra för barnbarnen det som han en gång kunde ha gjort för deras föräldrar.”

President Henry B. Eyring, förste rådgivare i första presidentskapet, ”Skjut inte upp”, Liahona, jan. 2000, s. 40.

Förlåtelse

”’Förlåta’ [betyder] i allmänhet det ena av två ting: (1) När Gud förlåter människor utplånar eller upphäver han det straff en viss synd kräver. … (2) Då människor förlåter varandra, behandlar de varandra med kristuslik kärlek.”

Handledning för skriftstudier, ”Förlåta”, scriptures.lds.org.

Från Jesu Kristi liv

En farisé som hette Simon bjöd hem Frälsaren på middag. Medan de åt kom en kvinna som var känd i staden som en syndare fram till Jesus och ställde sig i närheten och grät. Hon knäböjde vid Frälsarens fötter och tvättade dem med sina tårar, torkade dem med sitt hår och smorde dem med olja. Simon betraktade kvinnan och tänkte: ”Om den mannen vore en profet skulle han känna till vad det är för slags kvinna som rör vid honom.”

Frälsaren vände sig då mot Simon och lärde honom en princip:

”Två män stod i skuld hos en penningutlånare. Den ene var skyldig femhundra denarer, den andre femtio.

Eftersom de inte kunde betala, efterskänkte han skulden för dem båda.”

Sedan frågade Jesus Simon: ”Vilken av [låntagarna] kommer nu att älska [fordringsägaren] mest?” Simon svarade att det förmodligen var den som fick mest efterskänkt. Jesus vände sig då till kvinnan och sade till Simon: ”Ser du den här kvinnan? … Hon har fått förlåtelse för sina många synder [därför att] hon visar så stor kärlek. Men den som har fått litet förlåtet älskar litet.” Sedan lovade han kvinnan: ”Dina synder är förlåtna. … Din tro har frälst dig. Gå i frid.” (Se Luk. 7:36–50.)

Från kyrkans ledare

”Kom ihåg att himlen är full med människor som har följande gemensamt: De är förlåtna. Och de förlåter.”

President Dieter F. Uchtdorf, andre rådgivare i första presidentskapet, ”De barmhärtiga skall få barmhärtighet”, Liahona, maj 2012, s. 77.

Respekt

”Att betraktas som värdig stort anseende.”

Merriam-Webster’s Collegiate Dictionary, 11:e utgåvan, (2003), ”respect”.

Från kyrkans ledare

”När vi har prövat på mycket och vandrat långt bort och sett hur flyktig och tidvis ytlig en stor del av världen är, ökar vår tacksamhet över privilegiet vi har att vara en del av något vi kan lita på — vårt hem, vår familj och den lojalitet våra nära och kära visar oss. Då förstår vi vad det innebär att vara förenade av plikt, respekt och tillhörighet. Vi lär oss att inget helt kan ersätta familjelivets välsignade relationer. …

Bröder, låt oss behandla våra hustrur med värdighet och respekt. De är våra eviga livskamrater. Systrar, hedra era män. De behöver höra vänliga ord. De behöver ett vänligt leende. De behöver känna den sanna kärlekens värme.”

President Thomas S Monson, ”Kärlek i hemmet — råd från vår profet”, Liahona, aug. 2011, s. 4.

Kärlek

”Djup tillgivenhet och hängivenhet. … Det största exemplet på Guds kärlek till sina barn finner vi i Jesu Kristi oändliga försoning.”

Handledning för skriftstudier, ”Kärlek”, scriptures.lds.org.

Från Jesu Kristi liv

Kvällen före sin korsfästelse och flera timmar före lidandet i Getsemane firade Jesus Kristus sin sista påskhögtid med apostlarna. När måltiden var över förstod Jesus ”att stunden hade kommit, då han skulle lämna denna värld och gå till Fadern. Han hade älskat sina egna här i världen, och han älskade dem in i det sista.” Frälsaren reste sig från bordet och tog en linneduk som han band om sig. Han hällde vatten i ett fat och tvättade lärjungarnas fötter. När han var färdig gav han dem ett nytt bud:

”Älska varandra. Så som jag har älskat er. …

[Så] skall alla förstå att ni är mina lärjungar.” (Se Joh. 13:1–5, 34–35.)

Från kyrkans ledare

”Föräldrar, när uttryckte ni senast uppriktigt er kärlek till era barn? Barn, när talade ni senast om för era föräldrar att ni älskar dem?

Vi vet alla redan att vi bör tala om för dem att vi älskar dem. Men det vi vet visar sig inte alltid i det vi gör. Vi är kanske osäkra eller till och med lite generade.

Som Frälsarens lärjungar strävar vi inte bara efter mer kunskap, vi behöver snarare konsekvent göra mer av det vi vet är rätt och bli bättre människor.

Vi bör komma ihåg att när vi säger ’jag älskar dig’ så är det bara början. Vi behöver säga det, vi behöver mena det, och viktigast av allt, vi behöver konsekvent visa det.”

Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum, ”Flitigare och mer omtänksamma hemma”, Liahona, nov. 2009, s. 17–18.

Medlidande

”Bokstavligen ’att lida med’. Det betyder också att visa medkänsla och medömkan med samt barmhärtighet mot varandra.”

Handledning för skriftstudier, ”Medlidande”, scriptures.lds.org.

Från Jesu Kristi liv

Skrifterna innehåller många berättelser om hur Frälsaren visade medlidande med andra. Av medlidande gav han synen tillbaka åt två blinda män (se Matt. 20:30–34), renade han en spetälsk (se Mark. 1:40–41) och botade han alla sjuka bland nephiterna (se 3 Nephi 17:6–9).

I en särskilt rörande berättelse kom Jesus till staden Nain där han såg ett begravningsfölje för en ung man — ”sin mors ende son, och hon var änka”. När Frälsaren såg hur många från staden var med änkan och hur djupt hon sörjde, ”förbarmade han sig över henne”. Han rörde vid båren där den unge mannen låg och sade: ”Unge man, jag säger dig: Stå upp!” Den unge mannen satte sig upp och började tala, och Frälsaren gav honom åt hans sörjande mor. (Se Luk. 7:11–15.)

Arbete

”Att anstränga sig fysiskt eller mentalt, särskilt under en längre tid för ett visst syfte.”

Merriam-Webster’s Collegiate Dictionary, 11:e utgåvan, (2003), ”work”.

Från kyrkans ledare

”Att undervisa barnen om glädjen i ärligt arbete är en av de största gåvor som ni kan skänka dem. Jag är övertygad om att en av orsakerna till att så många par skiljer sig idag är att föräldrarna misslyckats att undervisa och träna sina söner i deras ansvar att ta hand om sina familjer och att njuta av den utmaning som detta ansvar medför. Många av oss har också misslyckats att i våra döttrar ingjuta önskan att skapa skönhet och ordning i sina hem genom husligt arbete. …

[Min far] ingöt i mig en glädje och tillfredsställelse för ärligt arbete och förberedde mig för den tidpunkt i mitt liv när jag skulle ha ansvaret för att försörja min egen familj. De principer som jag blev undervisad om av min kloke far om ärligt arbete, att inte slösa, disciplin, och att fullgöra en uppgift var grundläggande för min framgång.”

Äldste L. Tom Perry i de tolv apostlarnas kvorum, ”Glädjen av ärligt arbete”, Nordstjärnan, jan. 1987, s. 52, 53–54.

Rekreation

Sunda, dygdiga aktiviteter som är upplivande för styrkan och andan hos alla inblandade.

Från kyrkans ledare

”På samma sätt som hederligt fysiskt arbete ger välbehag åt vilan, är sund rekreation arbetets vän och stödjande kamrat. Musik, litteratur, konst, dans, teater, idrott — allt det kan ge underhållning som berikar vårt liv och helgar det ännu mer. På samma gång behöver det knappast nämnas att mycket av det som anses vara underhållning i vår tid är grovt, förnedrande, våldsamt, dövar sinnet och är slöseri med tid. Ironiskt nog krävs det ibland hårt arbete för att hitta hälsosam rekreation. När underhållning går från sundhet till synd bryter den ner det helgade livet.”

Äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum, ”Funderingar över ett helgat liv”, Liahona, nov. 2010, s. 17.

Fotoillustration Craig Dimond och Cody Bell © IRI

Från vänster: fotoillustrationer Craig Dimond, Cody Bell, Christina Smith © IRI; Herren Jesus Kristus av Del Parson © IRI

FRÅN VÄNSTER: FOTOILLUSTRATIONER CRAIG DIMOND, CODY BELL OCH DAVID STOKER © IRI; JAG TROR, AV LIZ LEMON SWINDLE, KOPIERING FÖRBJUDEN

Från vänster: fotoillustrationer STEVE BUNDERSON, DAVID WINTERS OCH MATTHEW REIER, KOPIERING FÖRBJUDEN; DETALJ FRÅN Jesus tvättar apostlarnas fötter, av Del Parson © IRI