2013
Takknemlighet
Juni 2013


Til styrke for ungdom

Takknemlighet

Bilde
David L. Beck

Hver av oss vil være lykkeligere hvis vi er fylt av takknemlighet.

Bilde

Sommeren 2011 hadde jeg anledning til å møte Josh Larson på Philmont speidergård i New Mexico, USA. Noen måneder senere hjalp Josh faren med å rydde ut av en lagerbygning. Uten forvarsel sviktet en kjetting som transporterte en 670 kg tung bjelke. Bjelken traff Josh og knuste ham fra halsen til bena. På mirakuløst vis klarte faren til Josh å få bjelken bort fra sønnens kropp. Han utførte HLR til ambulansepersonellet kom for å frakte Josh, som fremdeles ikke pustet, til sykehuset.

Josh tilbrakte mange dager i kritisk tilstand. Legene arbeidet iherdig for å reparere hans sprukne hodeskalle, knuste bihuler og andre alvorlige skader. Etter en rekke operasjoner, ble Josh til slutt stabilisert. Han begynte så den lange, langsomme veien til rehabilitering.

I dag opplever Josh fortsatt mange virkninger av ulykken. Han har et skadet øye, er delvis døv på det ene øret og har en metallplate i hodet. Likevel velger han å se på sin ildprøve som en velsignelse. Han vet at han skylder sitt liv og sin rehabilitering til vår himmelske Fader og støtten fra menneskene rundt ham. Takknemlighet fyller hans hjerte.

Bilde

Josh sin rehabilitering har vært lang og tidkrevende. Han opplever fortsatt mange av virkningene av ulykken, men anser ulykken for å være mer en velsignelse enn en prøvelse.

Takknemlighet under motgang

På en konferanse for ungdom nylig talte Josh om den bønn og faste som familie, venner, naboer og menighetens og stavens ledere hadde utført på hans vegne: “Jeg teller mine velsignelser. Bønner har blitt besvart. Jeg tror dette har vært mer en velsignelse enn en prøvelse. Jeg er glad i dere alle.”

Josh er et eksempel på undervisningen i Til styrke for ungdom: “Ha alltid en takknemlig holdning, da vil du ha større lykke og føle deg mer tilfreds. … Selv når du har det aller vanskeligst, kan du finne mye å være takknemlig for.”1

Takknemlighet kan vende prøvelser, til og med så alvorlige som den Josh opplevde, til velsignelser. Det krever innsats å utøve takknemlighet og ha en optimistisk innfallsvinkel til livet. Men Herren velsigner oss virkelig, og hans milde barmhjertighet skulle ikke gå ubemerket eller lite verdsatt hen. Profeten Moroni i Mormons bok minner oss på viktigheten av takknemlighet og oppfordrer oss til å “minnes hvor barmhjertig Herren har vært mot menneskenes barn, fra Adam ble skapt og like ned til den tid når dere mottar dette, og overveie det i deres hjerter” (Moroni 10:3).

Den hellige ånds hjelp

I vår travle hverdag kan det være lett å overse og glemme vår himmelske Faders veiledning i våre daglige aktiviteter. Den hellige ånd hjelper oss å huske at vi har mye å være takknemlig for. President Henry B. Eyring, førsterådgiver i Det første presidentskap, har sagt: “Det er Den hellige ånd som hjelper oss å se hva Gud har gjort for oss.” Han oppfordret oss til å finne ut “hvordan [vi] kan gjenkjenne og minnes Guds godhet”.2

Når vi lar Den hellige ånd minne oss på Guds godhet og kjærlighet til oss, vil vi bli fylt med takknemlighet. Disse følelsene vil gi oss et ønske om å takke vår Fader i himmelen. Tro mot pakten forklarer: “Takk din himmelske Fader for hans godhet mot deg. Du kan uttrykke din takknemlighet til Gud ved å erkjenne hans hånd i alle ting, takke ham for alt han gir deg, holde hans bud og tjene andre … Prøv å bli mer takknemlig. Du vil se at det gir fantastiske resultater.”3

Når vi anerkjenner våre velsignelser, blir vårt vitnesbyrd styrket. Jo mer vi er i stand til å se Herrens hånd i vårt liv, jo nærmere ham kommer vi. En av de beste måtene vi kan vise vår takknemlighet til vår Fader i himmelen på, er ved å uttrykke takk til ham og andre for hvordan de påvirker vårt liv.4

Denne takknemligheten vil inspirere oss til å følge Herren og leve et liv i tjeneste – et liv som inspirerer menneskene rundt oss og fremmer positiv endring.

Noter

  1. Til styrke for ungdom (hefte, 2011), 18.

  2. Henry B. Eyring, “Husk, husk,” Liahona, nov. 2007, 67-68.

  3. Tro mot pakten: En oppslagsbok i evangeliet (2004), 149-150.

  4. Se Til styrke for ungdom, 18.

Foto gjengitt med tillatelse fra Vicki Larson og Kirkens publiseringstjenester