2013
Omvändelse
December 2013


Undervisning till vägledning för de unga

Omvändelse

Frälsaren Jesu Kristi försoning gör omvändelse möjligt, och vi måste alla omvända oss.

Ibland kan vi bli rädda när allvaret i en synd kräver en bekännelse för en biskop eller grenspresident, säger äldste Bradley D. Foster i de sjuttios kvorum i en artikel på sidorna 54–55 i det här numret. Men ”de som har vandrat längs omvändelsens väg kan tala om för dig att resan verkligen är möjlig, och när du har varit där och ser tillbaka så kommer du att se följande:

Du kan göra det! Och när du gör det blir allting bättre. …

”Så fort du börjar kommer du att känna dig lättad. …

”Din biskop hjälper dig igenom detta. Du kommer att älska honom och aldrig glömma honom.”

Förslag för att undervisa ungdomar

Läs tillsammans med din tonåring avsnittet om omvändelse i Vägledning för de unga. Samtala om välsignelserna vi kan få tack vare försoningen och hur omvändelse gör dem möjliga.

Du kan också bära ditt vittnesbörd om omvändelse och försoningen och vad de betyder i ditt liv. Kanske vill du också be dina tonåringar bära sitt vittnesbörd om omvändelse för dig. Och om så är lämpligt kan du be dina tonårsbarn hjälpa yngre bröder och systrar med aktiviteten som beskrivs nedan.

Förslag för att undervisa barn

För att visa vad det innebär att stanna kvar på vägen som Herren har befallt oss att följa kan du använda en leksaksbil (eller ett flygplan, en båt eller en vagn) i en åskådningslektion. Använd en karta och be barnen flytta bilen från en punkt på kartan till en annan. Fråga: ”Vad behöver man göra om bilen kommer ur kurs?”

När det står klart att om en bil kommer ur kurs så måste den föras tillbaka på rätt kurs, fråga då hur detta är som omvändelse. Förklara att ibland när vi färdas genom livet så måste vi ändra riktning för att se till att vi är på rätt väg. Ibland kan vi göra det på egen hand. Men ibland behöver vi hjälp. Be barnen berätta om tillfällen när de har hjälpt sig själva, tillfällen när andra har hjälpt dem och hur vår himmelske Fader och Jesus Kristus kan hjälpa dem. När du undervisar om det här ämnet bör du tänka på att barn under åtta år inte är ansvariga och behöver inte omvända sig, men det är viktigt att de får lära sig om omvändelsens princip.

Samtala om svaren med dem och prata om hur omvändelse är en gåva från vår himmelske Fader och från Jesus Kristus som gör det möjligt för oss att återvända till dem igen.