2014
Palveleminen ja iankaikkinen elämä
Maaliskuu 2014


Ensimmäisen presidenttikunnan sanoma

Palveleminen ja iankaikkinen elämä

Kuva
Presidentti Henry B. Eyring

Vapahtaja on esikuvamme epäitsekkäästä palvelemisesta. Hänen täydellinen elämänsä oli omistettu taivaallisen Isän ja kaikkien Isän lasten palvelemiseen. Isän ja Pojan yhteinen tarkoitus on antaa meille kaikille kuolemattomuuden lahja ja iankaikkisen elämän siunaus (ks. Moos. 1:39).

Iankaikkisen elämän saadaksemme meidän täytyy muuttua Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta – syntyä uudesti ja tulla puhtaiksi synnistä. Pienet alle 8-vuotiaat lapset ovat kuitenkin synnittömiä, ja heidät lunastetaan sovituksen kautta (ks. Moosia 3:16, 21; Moroni 8:10–12).

Meille kaikille, jotka saavutamme vastuullisen iän, on olemassa suurenmoinen suunnitelma, jonka ansiosta voimme puhdistua synnistä ja valmistautua iankaikkiseen elämään. Tuo valmistautuminen alkaa pappeuden valtuudella toimitetusta kasteesta ja Pyhän Hengen vastaanottamisesta. Sitten meidän täytyy aina muistaa Vapahtaja ja pitää käskyt, jotka Hän on antanut meille.

Kuningas Benjamin kertoi Mormonin kirjassa kansalleen siitä ilosta, jota kokee tuntiessaan saaneensa syntien anteeksiannon Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta. Sitten hän opetti heille, että säilyttääkseen syntiensä anteeksiannon heidän täytyy opettaa lapsiaan palvelemaan toisiaan ja heidän täytyy olla niin anteliaita kuin kykenevät vastatakseen lähipiirissään olevien ajallisiin ja hengellisiin tarpeisiin. (Ks. Moosia 4:11–16.)

Hän opetti myös: ”Ja katso, minä kerron teille tämän, jotta te oppisitte viisautta; jotta oppisitte, että kun olette lähimmäistenne palveluksessa, olette pelkästään Jumalanne palveluksessa” (Moosia 2:17).

Jeesus kulki ympäri maata opettaen evankeliumiaan ja tehden hyvää (ks. Ap. t. 10:38). Hän paransi sairaita. Hän herätti kuolleita. Voimallaan Hän ruokki tuhansia, kun he olivat nälkäisiä ja ilman ruokaa (ks. Matt. 14:14–21; Joh. 6:2–13). Ylösnousemuksensa jälkeen Hän antoi ruokaa useille apostoleilleen, kun he tulivat maihin Galileanjärven rannalla (ks. Joh. 21:12–13). Amerikan mantereella Hän paransi sairaita ja siunasi lapsia yksi kerrallaan (ks. 3. Nefi 17:7–9, 21).

Apostoli Jaakob opetti meille, kuinka halu palvella muita johtuu kiitollisuudestamme sitä kohtaan, mitä Herra on tehnyt hyväksemme:

”Mutta se, joka kiinnittää katseensa vapauden täydelliseen lakiin ja jää sen ääreen, ei unohda kuulemaansa vaan tekee sen mukaisesti, ja kerran hän on saava kiitoksen siitä mitä tekee. – –

Puhdasta, Jumalan ja Isän silmissä tahratonta palvelusta on huolehtia orvoista ja leskistä, kun he ovat ahdingossa, ja varjella itsensä niin, ettei maailma saastuta.” (Jaak. 1:25, 27.)

Yksi tae siitä, että teitä puhdistetaan, on lisääntyvä halu palvella muita Vapahtajan puolesta. Kotiopetuksesta ja kotikäyntiopetuksesta tulee enemmän ilo ja vähemmän taakka. Huomaatte tarjoutuvanne useammin vapaaehtoisiksi paikallisessa koulussa tai auttavanne köyhistä huolehtimisessa asuinpaikkakunnallanne. Vaikka teillä ehkä on vain vähän rahaa annettavaksi niille, joilla on vähemmän, te toivotte, että teillä olisi enemmän, niin että voisitte antaa enemmän (ks. Moosia 4:24). Huomaatte olevanne innokkaampia palvelemaan lapsianne ja näyttämään heille, kuinka toisia palvellaan.

Kun luontonne muuttuu, tunnette halua palvella enemmän saamatta siitä tunnustusta. Tunnen Vapahtajan opetuslapsia, jotka ovat antaneet suuria lahjoja rahassa ja palveluina mutta ovat halunneet, ettei kukaan muu kuin Jumala ja heidän lapsensa tietäisi siitä. Jumala on huomioinut heidän palvelemisensa siunaamalla heitä tässä elämässä, ja Hän siunaa heitä tulevassa iankaikkisessa elämässä (ks. Matt. 6:1–4; 3. Nefi 13:1–4).

Kun olette pitäneet käskyn palvella toisia (ks. Matt. 22:39), olette tunteneet muutoksen ylpeyden tunteissanne. Vapahtaja oikaisi apostolejaan, kun he väittelivät siitä, kuka olisi suurin heidän keskuudessaan. Hän sanoi:

”Älkää antako kutsua itseänne oppimestariksi, sillä teillä on vain yksi mestari, Kristus.

Joka teistä on suurin, se olkoon toisten palvelija.” (Matt. 23:10–11.)

Vapahtaja opettaa meille, kuinka me voimme oppia palvelemaan toisia. Hän palveli täydellisesti, ja meidän täytyy oppia palvelemaan siten kuin Hän oppi – rivi rivin päälle (ks. OL 93:12–13). Palvelemalla meistä voi tulla enemmän Hänen kaltaisiaan. Rukoilkaamme koko sydämemme voimalla, että rakastaisimme vihollisiamme kuten Hän rakastaa heitä (ks. Matt. 5:43–44; Moroni 7:48). Silloin meistä saattaa viimein tulla sopivia iankaikkiseen elämään Hänen ja taivaallisen Isämme kanssa.

Lupaan, että me voimme oppia palvelemaan täydellisemmin, kun noudatamme Vapahtajan opetuksia ja esimerkkiä.

Tämän sanoman opettaminen

Vanhin M. Russell Ballard kahdentoista apostolin koorumista on kannustanut meitä rukoilemaan tilaisuuksia palvella: ”Pyytäkää aamurukouksessanne jokaisena uutena päivänä taivaallista Isää johdattamaan teitä huomaamaan tilaisuus palvella yhtä Hänen kallisarvoisista lapsistaan. Kulkekaa sitten päivän läpi – – etsien jotakuta autettavaa.” (”Tehkää innokkaasti työtä”, Liahona, marraskuu 2012, s. 31.) Voisit pyytää niitä, joita opetat, asettamaan tavoitteen rukoilla joka aamu tilaisuuksia palvella ja sitten etsiä niitä koko päivän ajan.