2015
Satans uppror
Mars 2015


Satans uppror

Författaren bor i Utah, USA.

Vad var det egentligen som Satan föreslog i det förjordiska rådet?

Bild
illustration of sheep and wolf

Illustrationer sirup/iStock/Thinkstock

När jag var ung man började jag lägga märke till en intressant tendens hos några medlemmar i kyrkan. När de såg en situation där man kom överens om regler och tillämpade följderna av olydnad (till exempel i kyrkans disciplinråd, när föräldrar disciplinerar sina barn eller när det gäller missionsregler eller normer för uppförande på kyrkans skolor) sa de ofta: ”Men är inte det vad Satan skulle göra? Tvingar de inte personer att vara rättfärdiga?”

Först blev jag förvånad över den reaktionen – hur kunde någon tro att sådant som godkänts av Herren och hans kyrka kan vara en del av Satans plan?” Sedan dess har jag insett att missförstånd som de här om Satans uppror och kriget i himlen faktiskt är ganska vanliga, liksom förhastade beskyllningar av vad som ser ut som den planen i dag. Tyvärr kan de här doktrinära missförstånden få skadliga följder.

De här missförstånden kan till exempel få vissa föräldrar att tro att de inte får uppmana sina barn att gå i kyrkan. De kan få kyrkans medlemmar att stödja legalisering av allvarliga moraliska synder. Och de här missförstånden kan också få en del medlemmar att tro att det på något sätt är mot Guds plan att ingå och hålla förbund och bestämma sig för att vara lydig, när det ironiskt nog är så att lydnad mot förbund är det centrala i Guds sanna frälsningsplan.

Vad säger skrifterna?

Vissa uppfattningar om vad Satan föreslog i föruttillvaron verkar komma mer från tradition än från faktisk uppenbarelse om ämnet. Därför är det viktigt att gå tillbaka till skrifterna och ta reda på vad Herren faktiskt har uppenbarat om det här viktiga ämnet. I skrifterna hittar vi vad Satan föreslog i första verserna av Moses fjärde kapitel:

”Och jag, Herren Gud, talade till Mose och sade: Denne Satan som du har befallt i min Enföddes namn är densamme som var från begynnelsen, och som kom inför mig och sade: Se, här är jag, sänd mig. Jag skall vara din son, och jag skall återlösa hela människosläktet så att inte en enda själ skall gå förlorad, och jag skall förvisso göra det, ge mig därför din ära.

Men se, min älskade Son, som var min Älskade och Utvalde från begynnelsen, sade till mig: Fader, ske din vilja, och äran vare din för evigt.

Och eftersom denne Satan nu gjorde uppror mot mig och försökte omintetgöra människans handlingsfrihet som jag, Herren Gud, hade givit henne, och även ville att jag skulle ge honom min egen makt, lät jag nedstörta honom genom min Enföddes makt.

Och han blev Satan, ja, djävulen, alla lögners fader, för att bedra och förblinda människorna och leda dem som fångar enligt sin vilja, ja, alla som inte vill hörsamma min röst” (Mose 4:1–4).

Alla lögners fader

I de här verserna är det tydligt att vår himmelske Fader inte frågade efter volontärer som skulle uppfinna och presentera olika och konkurrerande frälsningsplaner, som vissa förmodat. I stället var det vår himmelske Faders plan, och han presenterade den för sina andebarn som hade samlats i det stora rådet i himlen. Jesus Kristus, som var utvald från begynnelsen att vara Frälsare i den planen, föreslog ödmjukt att vår himmelske Faders plan skulle stödjas och sade: ”Fader, ske din vilja [dvs. plan].” Det var i detta sammanhang som Satan kom med sitt ovälkomna och arroganta förslag att förändra vår himmelske Faders plan så att den skulle ge universell frälsning till alla (se Mose 4:1). Innan vi går in på hur han menade att det skulle genomföras, är det viktigt att notera att Satan i de här verserna kallas för ”alla lögners fader” (Mose 4:4). Vid ett annat tillfälle kallas han ”en lögnare från begynnelsen” (L&F 93:25). Det skulle vara mycket naivt att anta att Satan talade sanning när han gjorde detta överdrivna anspråk på universell frälsning.

Om vi förstår Satans karaktär och historia är det mer träffande att se honom som den förste lögnaren som försökte sälja oss en produkt som han visste att han aldrig kunde leverera. Han påstod att han skulle frälsa oss alla om vi följde honom i stället för den plan som vår himmelske Fader hade skapat för vår frälsning och som understöddes av vår Frälsare Jesus Kristus.

Det som Satan föreslog var en lögn. Det skulle aldrig ha fungerat. Det var inte ett genomförbart alternativ till vår himmelske Faders redan fullkomliga plan, utan en fälla för att förleda och lura människor att följa Satan. Det var i slutändan en plan för förbannelse, inte en plan för frälsning.

Förgöra den fria viljan

Det är viktigt att notera att de här skriftverserna inte tydligt beskriver hur Satan skulle förverkliga den här lögnen. Allt som står i skrifterna är att den skulle ”omintetgöra människans handlingsfrihet” (Mose 4:3). President J. Reuben Clark (1871–1961), förste rådgivare i första presidentskapet, framlade två huvudsakliga möjligheter till det som Satan föreslog att han skulle göra, och påminde oss om att ingen av dem skulle ha fungerat. Han förklarade: ”Så som jag läser skrifterna krävde Satans plan endera av två saker: Antingen att utöva tvång mot människan … eller att människorna skulle frälsas i synd. Jag ifrågasätter huruvida människans intelligens kan tvingas. Förvisso kan människor inte frälsas i synd” (i Conference Report, okt. 1949, s. 193; citerad i Evangeliets lärosatser – Lektionsbok [1987], s. 15).

Fastän ingen av de här möjligheterna skulle ha fungerat, ser vi delar av var och en i Satans ansträngningar och metoder i dag. Till exempel används tvång och påtryckningar i dag av tyranner som vill ha makt över nationer, och av politiska aktivister som vill begränsa religionsfriheten och tvinga samhället att anamma ett syndigt beteende. Herren har särskilt uppmanat till att inte ”utöva kontroll eller herravälde eller tvång över människobarnens själar genom någon grad av orättfärdighet” (L&F 121:37).

Men Herren förklarade också att makt och inflytande kan användas för att uppmuntra till rättfärdighet genom kärleksfull överbevisning, rättfärdig tillrättavisning och passande konsekvenser (se L&F 121:41–43). Det här viktiga förtydligandet visar att Herren godkänner att vi ger passande tillrättavisning som föräldrar, upprättar regler och normer i missioner och i kyrkans skolor, och instiftar rättfärdiga lagar i samhället. Det är inte en del av ”Satans plan”. Att hedra den fria viljan är inte detsamma som att acceptera anarki.

Den andra möjligheten som Satan föreslog för att frälsa alla beskrivs i Bible Dictionary: ”Lucifer och hans anhängare ville att frälsning automatiskt skulle komma till alla som kom till jorden, utan avseende på personliga preferenser, handlingsfrihet eller frivillig hängivenhet” (”War in Heaven”). Med andra ord är en annan tolkning att Satan erbjöd sig att frälsa oss alla, oavsett vad vi gjorde. Det här skulle förstöra handlingsfriheten genom att göra den oanvändbar. Om alla följderna av våra val skulle tas bort och alla skulle få samma belöning, skulle våra val bli meningslösa och vår handlingsfrihet skulle vara förintad.

Den här tolkningen av hur Satan erbjöd sig att frälsa oss ser vi också i många av hans ansträngningar och metoder som vi känner till i dag. Satan lovar hela tiden människor att de kan leva ett liv i synd och fortfarande frälsas eller att de kan finna glädje i orättfärdighet. Det här lockande budskapet om en enkel frälsning och livsstil är mycket populärt i dag, liksom Satans erbjudande var i kriget i himlen där ”många [följde] efter honom” (Abraham 3:28).

Vi kan se av de här exemplen att Satans metod inte har förändrats nämnvärt sedan föruttillvaron. Satan fortsätter att ljuga för människorna genom att lova dem att om de följer honom ska de bli frälsta, eller lyckliga eller vad det än är de vill höra. Han fortsätter också att använda tvång för att försöka pådyvla andra sina orättfärdiga synsätt och sedvänjor. Alltså ”fortsätter krigsföringen på jorden, … samma frågor strider och samma frälsning står på spel” (Bible Dictionary, ”War in Heaven”).

Bild
illustration of a wolf

En upprorisk plan

Det enklaste sättet att beskriva Satans plan kanske inte är baserat på spekulativa teorier om vad Satan erbjöd sig att göra utan på vad hans plan fick honom och hans anhängare att faktiskt göra – uppror. I skrifterna står det upprepade gånger att Satan gjorde öppet uppror mot Gud. Herren förkunnade till exempel att ”Satan … gjorde uppror mot mig” (Mose 4:3); ”en Guds ängel, som hade en ledande ställning i Guds närhet … gjorde uppror mot den enfödde Sonen” (L&F 76:25) och ”han gjorde uppror mot mig och sade: Ge mig din ära, vilket är min makt” (L&F 29:36).

I de här verserna ser vi tydligt att Satans förslag inte var något oskyldigt erbjudande att ändra på Guds plan. Det var ett uppror, en revolt, ett försök till myteri för att störta Gud från tronen och ta över himlen. De som följde Satan förklarade krig i himlen och gjorde sig själva till Guds fiender. Deras handlingsfrihet förstördes eftersom de vägrade att välja ”frihet och evigt liv genom alla människors store Medlare” och i stället valde ”fångenskap och död enligt djävulens fångenskap och makt. Ty han strävar efter att göra alla människor lika olyckliga som han själv är” (2 Nephi 2:27). Därför vände han bort ”en tredjedel av himlens härskaror … från [Gud] på grund av deras handlingsfrihet” (L&F 29:36).

Med andra ord, det enklaste sättet att se på Satans plan är att det är en plan för uppror och olydnad mot Gud. Gud däremot sammanfattade sin plan med de här orden: ”Och vi skall pröva dem med detta för att se om de kommer att göra allt vad Herren deras Gud befaller dem” (Abraham 3:25). Dessutom ”tror [vi] att hela människosläktet kan frälsas genom Kristi försoning och genom lydnad mot evangeliets lagar och förordningar” (Trosartiklarna 1:3). Alltså är Guds plan en plan för lydnad och rättfärdighet medan Satans plan är en plan för olydnad och uppror.

Hur vi känner igen planen

När vi på rätt sätt förstår skillnaden mellan Guds plan och Satans mål så kan vi tydligare urskilja vilka som följer eller som egentligen inte följer Satan. Det hjälper oss att undvika att anklaga dem som uppmuntrar till rättfärdighet och förespråkar lydnad för att följa Satans plan, när de i själva verket följer Guds plan. Det visar också vilka som verkligen följer Satans plan i dag.

De som protesterar och gör uppror mot Gud och hans profeter, de som vill förändra Guds plan, de som kräver att rättfärdighetens normer sänks och vill få andra att acceptera omoral samt de som vill bedra människor till att tro att orättfärdighet är lycka och att vi kan frälsas i synd stöder alla olika delar av Satans upproriska strategi.

Må vi följa vår himmelske Faders sanna plan, en frälsningsplan ”genom Kristi försoning” och genom ”lydnad mot evangeliets lagar och förordningar” (Trosartiklarna 1:3).