2015
Vägen till trygghet
Oktober 2015


Tills vi möts igen

Vägen till trygghet

Från ”Finna trygghet i råd”, Nordstjärnan, juli 1997, s. 23–25.

Ett sätt som vi kan få veta att en varning kommer från Herren är att lagen om vittnen, bemyndigade vittnen, har tillämpats.

Bild
Images from the April 2013 general conference.

Det tycks inte finnas något slut på Frälsarens önskan att leda oss till trygghet. Och han visar oss ständigt vägen. Han kallar oss på mer än ett sätt så att kallelsen ska nå dem som är villiga att ta emot den. Och i dessa sätt ingår alltid att budskapet sänds genom hans profeter, närhelst människorna visat sig värdiga att ha Guds profeter bland sig. Dessa bemyndigade tjänare har alltid ålagts att varna folket och förkunna vägen till trygghet för dem.

När motsättningarna ökade i norra Missouri hösten 1838, kallade profeten Joseph Smith alla de heliga att samlas i Far West för att få beskydd. Många bodde på avsides belägna bondgårdar eller i utspridda nybyggen. Han gav en särskild uppmaning till Jacob Haun som hade upprättat ett litet nybygge som hette Haun’s Mill. I en dåtida uppteckning står följande: ”Broder Joseph hade bett Haun, som ägde kvarnen, att informera bröderna som bodde där att de skulle bege sig därifrån och komma till Far West, men herr Haun framförde inte budskapet” (Philo Dibble i ”Early Scenes in Church History”, i Four Faith Promoting Classics [1968], s. 90). Senare skrev profeten Joseph i sin historia: ”Fram till denna dag har Gud gett mig visdom att rädda de människor som tog emot råd. Ingen har någonsin dödats som [förlitat sig på] mina råd” (History of the Church, 5:137). Sedan nedtecknade profeten den sorgliga sanningen att oskyldiga liv kunde ha räddats vid Haun’s Mill om hans råd hade mottagits och följts.

I vår egen tid har vi förmanats med råd om var vi finner trygghet från synd och från sorg. En av nycklarna till att känna igen de här förmaningarna är att de upprepas. Du har till exempel mer än en gång under våra generalkonferenser hört vår profet säga att han ska citera en tidigare profet och därför bli ett andra vittne och ibland också ett tredje. Aposteln Paulus skrev: ”Efter två eller tre vittnens samstämmiga vittnesmål skall varje sak avgöras.” (2 Kor. 13:1). Ett sätt som vi kan få veta att varningen är från Herren, är att lagen om vittnen, bemyndigade vittnen, har tillämpats. När profeternas ord upprepas bör det fånga vår uppmärksamhet och fylla vårt hjärta med tacksamhet över att leva i en sådan välsignad tid. …

Vår himmelske Fader älskar oss. Han sände sin enfödde Son till att bli vår Frälsare. Han visste att vi under jordelivet skulle befinna oss i allvarlig fara, där den svåraste är en fruktansvärd motståndares frestelser. Det är ett av skälen till att Frälsaren har gett oss prästadömets nycklar, så att de som är villiga att lyssna och har tro till att lyda kan gå till trygga platser.