2016
Välsignelser av att sträva framåt
Januari 2016


Välsignelser av att sträva framåt

Att leva som trofast medlem i kyrkan ger förunderliga välsignelser. Men det innebär inte att livet inte är svårt ibland. Frestelser, vänner som sviker, svårigheter i familjen, vad det än är. Det finns mycket som kan pröva dig och dra dig bort från förbundets stig.

Det är därför som årets tema för veckoträffarna, ”sträva framåt med ståndaktighet i Kristus” (2 Nephi 31:20), är ett så kraftfullt budskap. När du strävar framåt med ståndaktighet i Kristus och är trogen dina förbund, kan Gud göra förunderliga ting för dig och genom dig. Och han kan hjälpa dig känna hopp, tröst och frid på samma gång.

Det var något som profeten Joseph Smith visste mycket väl. Han var bara 14 år när han fick den första synen. När han knäböjde för att be i den heliga lunden angreps han av en osynlig kraft med sådan otrolig styrka att den hotade förgöra honom. Endast genom att uppbåda all sin styrka för att be till Gud blev han räddad och besöktes av Fadern och Sonen.

Senare, när Joseph berättade om sin upplevelse, hånades han av sina vänner och lokala ledare (se Joseph Smith – Historien 1:15–17, 21–26). Den förföljelsen upphörde aldrig och tog till sist hans liv 24 år senare.

Men Joseph strävade framåt med hopp, och han gladdes åt att göra det i Herrens tjänst. Då han stod fast i Kristus och utövade tro till att göra det rätta, välsignade och stödde Gud honom. Och han gör detsamma för dig.

Så sträva framåt. Lova dig själv att leva efter evangeliet. Håll blicken stadigt riktad mot Frälsaren. Ha ett ”fullkomligt klart hopp och kärlek till Gud och till alla människor”. ”Mätta [dig] med Kristi ord.” Tjäna under prästadömets ledning. Försök vara det Gud vill att du ska vara.

När du strävar framåt, ingår och håller förbund på vägen mot evigt liv, vittnar vi om att du ska finna glädje.