2016
Hold fast ved jernstangen
Februar 2016


Hold fast ved jernstangen

Fra talen »Continually Holding Fast to the Rod of Iron«, der blev holdt på Brigham Young University–Idaho den 12. maj 2015. Læs hele den engelske tekst ved at gå ind på http://web.byui.edu/devotionalsandspeeches.

Når vi hele tiden studerer skrifterne, hjælper det os til at holde vore øjne, vores sind og vores hjerte rettet mod Frelseren, og når vi anvender og efterlever de læresætninger, vi finder i skrifterne, bliver vi mere som han.

På Lehis og hans families rejse i ørkenen vågnede de en morgen og fandt »en rund kugle af kunstfærdig forarbejdning« på jorden. Den havde to spindler, hvor den ene »viste den retning, i hvilken [de] skulle drage« (1 Ne 16:10).

Liahonaen eller kuglen havde også »en ny indskrift … som gav [dem] forståelse, hvad angår Herrens veje«. Indskriften blev »ændret fra tid til anden i overensstemmelse med den tro og flid, som [de] viste den« (se 1 Ne 16:28-29).

Lehi og hans familie havde allerede bronzepladerne, som indeholdt skrivelser og profetier fra flere profeter fra Det Gamle Testamente. Bronzepladerne og Liahona udgjorde deres skrifter, og Lehis folk forventedes at studere og følge dem altid. Hvis de gjorde det, havde de fremgang på deres rejse; hvis ikke, gjorde de holdt i ørkenen og blev ramt af sult og tørst.

Hvad forsøgte Herren at lære dem – og os – gennem Liahonas virkemidler?

Et af de primære formål med skrifterne er at hjælpe os til at kende, forstå og blive som Frelseren (se 3 Ne 27:27). Når vi hele tiden studerer skrifterne, hjælper det os til at holde vore øjne, vores sind og vores hjerte rettet mod ham. Når vi anvender og efterlever de læresætninger, vi finder i skrifterne, bliver vi mere som han. Når vi bliver mere som han, bliver vi kandidater til evigt liv (se Joh 5:39).

Lehis drøm

Billede
illustration of family looking at the Tree of Life.

Illustration: J. Kirk Richards

I Lehis drøm eller syn er fire grupper af mennesker repræsenteret. De første tre grupper påbegyndte stien, der førte til livets træ. Porten til den sti er dåb (se 2 Ne 31:17-18), så vi taler om medlemmer af Kirken i disse første tre grupper.

Jeg vil ikke tale om den fjerde gruppe – de, der gik direkte hen mod den store og rummelige bygning. Når vi taler om de tre andre grupper, kunne I eventuelt for jer selv bedømme, hvilken gruppe I tilhører, og spørge jer selv om, hvilken gruppe I ville foretrække at tilhøre.

Gruppe 1

»Og jeg så utallige skarer af folk, hvoraf mange trængte sig frem for at komme til stien, som førte til det træ, som jeg stod ved.

Og det skete, at de kom hen og begyndte at følge stien, som førte til træet.

Og det skete, at der opstod en tåge af mørke, ja, endog en overordentlig stor tåge af mørke, således at de, der var begyndt at følge stien, for vild, så de kom bort og forsvandt« (1 Ne 8:21-23).

Medlemmerne af denne gruppe læste og studerede åbenbart ikke skrifterne, lyttede ikke til eller så generalkonferencen, læste ikke Liahona eller overværede søndagsmøderne, som alle tilbyder Guds ord. Derfor for de vild.

Gruppe 2

»Og det skete, at jeg så andre trænge sig frem, og de kom hen og fik fat i enden af jernstangen, og de trængte sig frem gennem tågen af mørke, idet de klamrede sig til jernstangen, lige til de kom hen og spiste af træets frugt …

Og efter at de havde smagt frugten, skammede de sig på grund af dem, som hånede dem, og de faldt fra, ind på forbudne stier, og blev væk« (1 Ne 8:24, 28).

Bemærk, at denne gruppe fik fat i og klamrede sig til jernstangen. De holdt fast, indtil de nåede livets træ og spiste af dets frugt. Men de skammede sig over Jesu Kristi evangelium, holdt op med at fokusere på Frelseren og blev distraheret af verdens tillokkelser, fristelser og rigdomme. Så de for også vild.

Nøglen til forståelse af disse vers er vendingen »klamrede sig til jernstangen«. Jeg sammenligner ordet klamre med en rutsjebanetur. Hvis I har prøvet en vild rutsjebanetur, så mindes I, hvordan I krampagtigt klamrede jer til stangen, så jeres knoer blev helt hvide. Hvad gjorde I så, da det farlige var overstået? I gav slip!

I evangelisk sammenhæng kan dette ske, når I bliver bedt om at forberede en tale, eller når I møder en krise som et dødsfald i familien eller et forhold, der går i stykker. I slår generalkonferencetaler op, som I sjældent lytter til, eller konsulterer skrifterne, som I normalt forsømmer. I søger åndelig vejledning og støtte på grund af jeres åndelige svaghed. Når krisen så er forbi, giver I slip! I sætter skrifterne tilbage på hylden, vender tilbage til gamle vaner med uregelmæssige besøg i Kirken og dropper daglige bønner – i det mindste indtil den næste krise, eller rutsjebanetur, dukker op. I vender jer med andre ord kun til Frelseren for at få hjælp, når der opstår et desperat behov – i stedet for hele tiden.

Medlemmer af denne gruppe er blevet døbt, og mange er sikkert blevet ordineret til præstedømmet, har modtaget tempelordinancer, været på fuldtidsmission og er blevet gift i templet. Men de gav slip! De holdt op med at læse i skrifterne hele tiden, kom ind på forbudne stier og for vild.

Heldigvis forbliver de fleste unge voksne og hjemvendte missionærer trofaste over for evangeliets sandheder, som de har lært og fortalt andre om. De retter også deres blik mod Frelseren gennem dagligt skriftstudium og bøn. Vi er taknemlige for dem og deres trofasthed. De er Kirkens fremtid og de fremtidige forældre til dem, der vil føre Kirken fremad.

Gruppe 3

»Se, [Lehi] så andre mængder trænge sig frem, og de kom hen og fik fat i enden af jernstangen, og de trængte sig frem, idet de bestandig holdt fast ved jernstangen, indtil de nåede frem og faldt ned og spiste af træets frugt« (1 Ne 8:30).

Bemærk vendingen »bestandig holdt fast ved jernstagen«. Denne gruppe læser i skrifterne bestandigt. De fastholder deres fokus på Frelseren bestandigt.

Skrifterne er det vigtigste, vi kan studere. De bør have forrang over kemi, fysik, bogføring, dans, musik, sport eller ethvert andet verdsligt studium eller aktivitet.

Billede
Family studying scriptures together

Begynd hver dag med skrifterne. Bøn og skriftstudium går hånd i hånd. De er uadskillelige partnere. Konstant bøn vil lede jer til skrifterne, og konstant skriftstudium vil lede jer til bøn. Begge holder jer fokuseret på Frelseren og giver jer adgang til åbenbaring og den fred, der kun kommer, når vi »bestandig holdt fast ved jernstangen«. Bøn og skriftstudium vil lede jer til templet. De vil få jer til at ønske at holde sabbatsdagen hellig. De vil hjælpe jer til at undgå og overvinde modstanderens fristelser.

Nu vil jeg gerne gøre jer opmærksom på vendingen »de nåede frem og faldt ned og spiste af træets frugt«. En nøgle til forståelse af denne vending findes i 1 Nefi, kapitel 11:

»Og det skete, at jeg, efter at jeg havde set træet, sagde til Ånden: Jeg forstår, at du har vist mig det træ, der er mere dyrebart end alt andet.

Og han sagde til mig: Hvad ønsker du?

Og jeg sagde til ham: At forstå udlægningen af det«.

Englen svarede: »Se!« Derpå så Nefi i et syn jomfru Maria, som englen identificerede som »Guds Søns mor«. Dernæst så Nefi Maria bære et barn – »Guds lam« – i sine arme.

Bemærk nu vers 24: »Og jeg så, og jeg skuede Guds Søn gå rundt blandt menneskenes børn, og jeg så mange falde ned for hans fødder og tilbede ham« (se 1 Ne 11:9-24; fremhævelse tilføjet).

Træet repræsenterer Guds kærlighed, som den er tilkendegivet gennem hans Søn, Jesus Kristus (se 1 Ne 11:21-22). Personerne i gruppe 2, der nåede frem til træet, faldt ikke ned, ligesom dem i gruppe 3. Er det muligt at være i Guds Søns nærhed og ikke vide det? Man behøver blot at læse Det Nye Testamente for at finde svaret. Frelseren virkede i tre år, underviste og udførte mirakler, men ganske få genkendte ham som den, han var.

Gransk skriften

Stil jer selv disse spørgsmål:

  • Hvad kan jeg gøre for at sikre, at jeg bestandigt holder fast i jernstangen, så at jeg, når jeg kommer til livets træ, vil genkende Frelseren og falde ned og tilbede ham?

  • Hvad kan jeg gøre for at holde mine øjne, mit sind og mit hjerte rettet mod Frelseren?

  • Hvad kan jeg gøre for at blive mere som Frelseren?

Svaret på alle tre spørgsmål står i skrifterne. »I gransker Skrifterne,« sagde Frelseren, »fordi I mener, at I har evigt liv i dem; og netop de vidner om mig« (Joh 5:39). Hvis I fordyber jer i skrifterne hver dag hele livet, vil I have styrke til at modstå alvorlige overtrædelser; men af større betydning er, at I vil lære Frelseren at kende. I vil være i stand til at holde jeres øjne, sind, og hjerte rettet mod ham.

Når I lærer Jesus Kristus at kende, anvender hans lære og følger hans eksempel, vil I blive som han. Når I bliver som han, vil I være kandidat til at leve for evigt i hans nærhed.