2016
Hold fast i jernstangen
Februar 2016


Hold fast i jernstangen

Fra talen “Continually Holding Fast to the Rod of Iron”, under en andakt ved Brigham Young University–Idaho 12. mai 2015. Du finner hele talen på engelsk på web.byui.edu/devotionalsandspeeches.

Når vi stadig studerer Skriftene, hjelper det oss å holde vårt blikk, vårt sinn og vårt hjerte rettet mot Frelseren, og når vi anvender og etterlever læren som finnes i Skriftene, blir vi mer lik ham.

Under deres reise i villmarken våknet Lehi og hans familie en morgen og fant “en rund kule… kunstferdig utført” på bakken. Den hadde to visere, hvorav én pekte “i den retningen [de] skulle dra” (1 Nephi 16:10).

Liahona, eller kulen, viste også “en ny skrift” som ga dem “forståelse av Herrens veier”. Denne skriften ble “forandret fra tid til annen i forhold til den tro og flid [de] viste den” (se 1 Nephi 16:28–29).

Lehi og hans familie hadde allerede messingplatene, som inneholdt skriftene og profetiene til flere profeter i Det gamle testamente. Messingplatene og Liahona utgjorde Skriftene deres, og Lehis folk var forventet å studere og gi akt på dem kontinuerlig. Hvis de gjorde det, gikk det fremover på reisen. Hvis de ikke gjorde det, måtte de være lenger i villmarken, og ble plaget av sult og tørst.

Hva prøvde Herren å lære dem – og oss – ved hjelp av Liahona?

En av de viktigste hensiktene med Skriftene er å hjelpe oss å kjenne, forstå og bli lik Frelseren (se 3 Nephi 27:27). Å studere Skriftene kontinuerlig hjelper oss å holde vårt blikk, våre tanker og vårt hjerte rettet mot ham. Når vi anvender og etterlever læresetningene som finnes i Skriftene, blir vi mer lik ham. Når vi blir mer lik ham, blir vi kandidater til evig liv (se Johannes 5:39).

Lehis drøm

Bilde
illustration of family looking at the Tree of Life.

Illustrasjon: J. Kirk Richards

I Lehis drøm, eller syn, var fire grupper mennesker representert. De tre første gruppene kom inn på veien som førte til livets tre. Porten til veien er dåpen (se 2 Nephi 31:17–18), så vi snakker om medlemmer av Kirken i disse tre gruppene.

Jeg skal ikke snakke om den fjerde gruppen – de som går rett mot den store og rommelige bygningen. Når vi tenker på de andre tre gruppene, kan det imidlertid være lurt å foreta en selvransakelse for å finne ut hvilken gruppe dere tilhører, og hvilken gruppe dere ville foretrekke å tilhøre.

Gruppe 1

“Og jeg så utallige folkeskarer, hvorav mange strebet fremover for å komme inn på stien som førte til treet jeg sto ved.

Og det skjedde at de gikk frem og begynte på stien som førte til treet.

Og det skjedde at det la seg en mørk tåke, ja, en meget mørk tåke, slik at de som hadde begynt på stien, gikk seg vill, tok feil av retningen og ble borte” (1 Nephi 8:21–23).

Medlemmene av denne gruppen leste eller studerte tilsynelatende ikke Skriftene, lyttet til eller så på generalkonferansen, leste Liahona eller deltok på søndagens møter, som alle tilbyr Guds ord. Følgelig gikk de seg vill.

Gruppe 2

“Og det skjedde at jeg så andre som trengte seg frem, og de kom og grep fatt i enden av jernstangen, og trengte seg frem gjennom den mørke tåken mens de klamret seg til jernstangen helt til de kom frem og spiste av treets frukt …

Og da de hadde spist av frukten, skammet de seg på grunn av dem som spottet dem, og de falt fra, gikk inn på forbudte stier og ble borte” (1 Nephi 8:24, 28).

Legg merke til at denne gruppen grep tak i og holdt fast i jernstangen. De holdt seg fast til de nådde livets tre og spiste av frukten. Men så begynte de å skamme seg over Jesu Kristi evangelium, sluttet å fokusere på Frelseren og ble avledet av verdens attraksjoner, fristelser og rikdom. Da gikk de seg også vill.

Nøkkelen til å forstå disse versene er ordene “klamret seg til jernstangen”. Når jeg tenker på ordene klamre seg til, tenker jeg på en intens opplevelse med hvite knoker. Hvis dere har vært med på rafting, husker dere at dere klamret dere så hardt til flåten at knokene ble hvite. Men hva gjorde dere da dere kom til roligere farvann? Dere slapp!

I evangeliesammenheng kan dette skje når dere blir bedt om å forberede en tale, eller når dere opplever en krise, som for eksempel et dødsfall i familien eller oppløsning av et forhold. Dere finner frem generalkonferansetaler dere sjelden lytter til, eller slår opp skriftsteder dere pleier å forsømme. Dere søker åndelig veiledning og støtte på grunn av deres åndelige svakhet. Så, når krisen er over, slipper dere taket! Dere setter Skriftene på hyllen, faller tilbake til gamle vaner med sjelden tilstedeværelse i kirken og slutter med daglig bønn – i hvert fall til neste krise, eller farlige stryk, kommer. Med andre ord, dere vender dere bare til Frelseren for å få hjelp når et desperat behov dukker opp, istedenfor kontinuerlig.

Medlemmene av denne gruppen hadde blitt døpt, og mange hadde trolig blitt ordinert til prestedømmet, mottatt tempelordinanser, vært på heltidsmisjon og giftet seg i templet. Men de slapp taket! De sluttet å lese i Skriftene kontinuerlig, slo inn på forbudte stier og ble borte.

Heldigvis holder de fleste unge voksne og hjemvendte misjonærer seg trofaste mot sannheter i evangeliet som de har lært og delt med andre. De lar også livet dreie seg om Frelseren gjennom daglig skriftstudium og bønn. Vi er takknemlige for dem og deres trofasthet. De er Kirkens fremtid og fremtidige foreldre til dem som vil bringe Kirken videre.

Gruppe 3

“[Lehi] så andre skarer som trengte seg frem, og de kom og grep fatt i enden av jernstangen og trengte seg frem mens de hele tiden holdt fast i jernstangen til de kom frem, falt ned og spiste av treets frukt” (1 Nephi 8:30).

Legg merke til ordene “mens de hele tiden holdt fast i jernstangen”. Denne gruppen leste Skriftene kontinuerlig. De holdt blikket festet på Frelseren kontinuerlig.

Skriftene er det viktigste vi kan studere. De skulle ha forrang fremfor kjemi, fysikk, regnskap, dans, musikk, sport eller noe annet verdslige studium eller noen annen aktivitet.

Bilde
Family studying scriptures together

Begynn hver dag med Skriftene. Bønn og skriftstudium går hånd i hånd. De er uadskillelige ledsagere. Konstant bønn vil lede dere til Skriftene, og kontinuerlig skriftstudium vil lede dere til bønn. Begge holder dere fokusert på Frelseren og gir dere tilgang til åpenbaring og den fred som bare kan komme ved “hele tiden” å holde fast i jernstangen. Bønn og skriftstudium vil lede dere til templet. De vil få dere til å ønske å holde sabbatsdagen hellig. De vil hjelpe dere å unngå og overvinne den ondes fristelser.

Nå vil jeg henlede deres oppmerksomhet mot ordene “de kom frem, falt ned og spiste av treets frukt”. En nøkkel til å forstå disse ordene finnes i 1 Nephi kapittel 11:

“Og det skjedde at da jeg hadde sett treet, sa jeg til Ånden: Jeg ser du har vist meg det treet som er mer dyrebart enn alle andre trær.

Og han sa til meg: Hva ønsker du?

Og jeg sa til ham: Å få vite dets tydning.”

Engelen svarte: “Se!” Da fikk Nephi se jomfru Maria, som engelen identifiserte som “Guds Sønns mor”. Deretter så Nephi Maria med et barn – “Guds Lam” – i sine armer.

Legg så merke til vers 24: “Og jeg så, og fikk se Guds Sønn gå ut blant menneskenes barn, og jeg så mange falle ned for hans føtter og tilbe ham” (se 1 Nephi 11:9–24; uthevelse tilføyd).

Treet forestiller Guds kjærlighet, som blir tilkjennegitt gjennom hans Sønn Jesus Kristus (se 1 Nephi 11:21–22). De i gruppe 2 som kom frem til treet, falt ikke ned slik de i gruppe 3 gjorde. Er det mulig å være i Guds Sønns nærhet og ikke vite det? Dere behøver bare lese Det nye testamente for å finne svaret. Frelseren virket i tre år med å undervise og utføre mirakler, men få anerkjente ham som den han var.

Gransk Skriftene

Tenk over disse spørsmålene:

  • Hva kan jeg gjøre for å sørge for at jeg alltid holder fast i jernstangen slik at når jeg kommer til livets tre, vil jeg gjenkjenne Frelseren og falle ned og tilbe ham?

  • Hva kan jeg gjøre for å holde mitt blikk, mitt sinn og mitt hjerte rettet mot Frelseren?

  • Hva kan jeg gjøre for å bli mer lik Frelseren?

Svaret på alle tre spørsmålet kan finnes i Skriftene. “Dere gransker Skriftene,” sa Frelseren, “fordi dere mener at dere har evig liv i dem – og disse er det som vitner om meg” (Johannes 5:39). Hvis dere fordyper dere i Skriftene hver dag, vil dere få styrke til å motstå alvorlige overtredelser. Og ikke minst vil dere bli kjent med Frelseren. Dere vil være i stand til å holde deres blikk, sinn og hjerte rettet mot ham.

Etter hvert som dere blir kjent med Jesus Kristus, anvender hans læresetninger og følger hans eksempel, vil dere bli ham lik. Når dere blir lik ham, vil dere være en kandidat til å leve evig i hans nærhet.