2016
Minnas Frälsaren
July 2016


Minnas Frälsaren

Vi får stora välsignelser när vi minns Jesus Kristus genom att ta del av sakramentet.

Bild
sacrament cup

Illustrationer Kevin Keele

Varje vecka välsignas vi med möjligheten att ta del av sakramentet när vi kommer till kyrkan. Faktum är att det är en av de främsta anledningarna till att vi kommer till kyrkan på söndagarna. Men vet du varför sakramentet är så viktigt? Det finns något vi lovar att göra som gör det till en av de viktigaste och heligaste förrättningarna i kyrkan: minnas Jesus Kristus.

Tänk på det: Att minnas Frälsaren är en viktig del av sakramentsbönerna. I dem lovar vi att ”alltid minnas honom” (L&F 20:77, 79), inte bara på söndagarna utan alltid. Om vi alltid minns Frälsaren speglar våra liv hans normer och lärdomar, och vi får också ett mäktigt och stärkande inflytande i våra liv.

Hur en ung man fick hjälp av att minnas

Bild
Alma the Younger and an angel

När en Guds ängel till exempel kallade Alma den yngre till omvändelse föll Alma till marken och kunde inte prata eller röra sig på flera dagar. Under den tiden plågades han av minnet av sina synder, men sedan kom han ihåg att han hade hört sin far ”profetera angående en viss Jesus Kristus, en Guds Son, som skulle komma och sona världens synder”. Sedan sa han: ”När nu mitt sinne grep tag i denna tanke ropade jag i mitt hjärta: O Jesus, du Guds Son, förbarma dig över mig som befinner mig i bitterhetens galla och är omsluten av dödens eviga kedjor. Och se, när jag tänkte detta kunde jag inte längre komma ihåg mina kval” (Alma 36:17–19).

Enbart tanken på Kristus gjorde att Alma bad om barmhärtighet, vilket lyfte bort hans skuldkänslor, lindrade hans smärta och hjälpte honom att omvända sig. Liksom Alma kan vi lämna över våra liv till Kristus och uppleva glädjen som kommer av att följa evangeliet. Allt börjar med vårt val att minnas Jesus Kristus och kraften i hans försoning.

Här är ytterligare fem välsignelser vi kan få när vi håller vårt löfte att alltid minnas Frälsaren.

  1. Hans ande är med oss

    När du tar del av sakramentet på söndagarna blir du påmind om löftet att om du minns Kristus, håller hans bud och tar på dig hans namn så kan du alltid ha hans ande hos dig. I en värld full av utmaningar är det lätt att gå vilse. Men om du har den Helige Anden med dig kan du ”genom den Helige Andens kraft … få veta sanningen om allting” (Moro. 10:5). Herrens ande kan vara din vägvisare och välsigna dig med vägledning, undervisning och beskydd.

  2. Han kan ge oss styrka att stå emot frestelser

    Vårt bästa och säkraste försvar mot frestelser är vår tro på Jesus Kristus (se Alma 37:33). När vi fokuserar på Kristus kan vi känna igen Satans lögner och upptäcka hans försök att bedra oss. Eftersom Jesus utsattes för frestelser men aldrig gav efter för dem, kan vi lita till honom när vi ställs inför frestelser. Nephi lärde att de som håller fast vid Guds ord ”aldrig [skall] förgås. Inte heller skall motståndarens frestelser och brinnande pilar slå dem” (1 Ne. 15:24). När vi minns Frälsaren och hans lärdomar kan han lyfta oss och stärka oss mot frestelser.

  3. Hans exempel vägleder oss

    Jesus talar inte bara om för oss hur vi får evigt liv, utan visar oss också vägen. Han sa: ”Jag är vägen och sanningen och livet” (Joh. 14:6). Kristus är vårt fullkomliga exempel. Under sin jordiska verksamhet undervisade och exemplifierade Jesus kärlek, mildhet, ödmjukhet och medkänsla. Han ägnade sin tid åt att undervisa, tjäna och älska andra.

    I allt han gjorde lydde han sin Faders vilja (se Joh. 5:30). Frälsaren har fastställt mönstret för hur vi ska leva, i allting, och han uppmanar oss alla att följa hans exempel.

    Om du någon gång undrar vart du ska gå eller vad du ska göra, minns då Frälsaren. Han sa: ”Jag är världens ljus. Den som följer mig skall inte vandra i mörkret utan ha livets ljus” (Joh. 8:12).

  4. Han kan hjälpa oss att tjäna andra

    Bild
    Jesus Christ

    Jesus satte alltid andras behov före sina egna. Han ”gick omkring och gjorde gott” (Apg. 10:38). Han botade sjuka och hjälpte människor runt omkring sig. När vi minns Jesus, minns vi det osjälviska tjänande som utmärkte hans liv. Vi minns också att han har bett oss tjäna honom genom att tjäna andra. ”När ni är i era medmänniskors tjänst, är ni endast i er Guds tjänst” (Mosiah 2:17).

    Herren öppnar dina ögon så att du kan se personer omkring dig som behöver din hjälp. Du blir också vägledd i hur du bäst kan tjäna dem. Ditt liv blir lyckligare och mer meningsfullt när du vänligt tjänar andra på små och enkla sätt. När du tjänar andra får du uppleva kärlek, frid och glädje.

  5. Vi kan omvända oss

    Vi misslyckas alla med att hålla buden, även när vi verkligen försöker, men tack vare Jesu Kristi liv och mission finns det en väg tillbaka.

    När vi minns Jesus Kristus blir vi påminda om omvändelsens gåva som vi kan få genom hans försoning. Jesus uppmanar oss alla att omvända oss, och vi får uppleva glädje när vi vänder oss bort från synden och vänder oss till honom. När vi har en uppriktig önskan att förändra oss och hålla buden, lovar Herren: ”Den som har omvänt sig från sina synder, han är förlåten och jag, Herren, kommer inte längre ihåg dem” (L&F 58:42).

    När du tar del av sakramentet fattar du beslutet att alltid minnas Frälsaren. Ju mer du har Kristus i tankarna, desto mer blir han det centrala i ditt liv, och desto mer hjälper och vägleder han dig så att du kan nå din fulla potential. Kom alltid ihåg att Frälsaren alltid kommer att välsigna ditt liv.