2017
Muistosanoja vanhin Robert D. Halesin hautajaisissa
Muistokirjoitus: Vanhin Robert D. Hales


Muistosanoja vanhin Robert D. Halesin hautajaisissa

6. lokakuuta 2017, Suolajärven tabernaakkeli

Kuva
funeral for Robert D. Hales

Vanhin M. Russell Ballard kahdentoista apostolin koorumista

”Jään kaipaamaan rakasta ystävääni Robert D. Halesia. Olemme palvelleet yhdessä erilaisissa tehtävissä ja komiteoissa kirkon johtavina auktoriteetteina yli 40 vuotta. Useamman viime vuoden ajan istuimme vierekkäin kahdentoista koorumissa. Jäämme kaipaamaan vanhin Halesin nopeaa älyä ja joskus hyvinkin hauskoja kommentteja. Me kaikki kaipaamme suuresti myös hänen viisaita neuvojaan ja syvällisiä oivalluksiaan. – –

Elokuussa 1991 Bob sai ensimmäisen sydänkohtauksensa. – –

Siitä lähtien terveysongelmat seurasivat yksi toisensa jälkeen. Kun istuimme vierekkäin noiden monien vuosien ajan, sain todistaa Robert D. Halesin suurta rohkeutta ja täydellistä omistautumista. Olen monta kertaa kääntynyt hänen puoleensa, koskettanut hänen käsivarttaan ja pitänyt häntä kädestä ja jollakin vähäisellä tavalla tuntenut hänen kokemansa tuskan ja vaikean olon. – –

Rakas ystäväni on aina ollut sankarini, ja tiedän, että hänellä on nyt helpompi olla, hän on päässyt rauhaan rakkaiden vanhempiensa luokse, – – muiden omaistensa luokse ja ennen kaikkea hän on palannut taivaallisten vanhempiensa ja rakkaan Vapahtajansa, Herran Jeesuksen Kristuksen, luokse, jonka puolesta hän antoi kaikkensa yhtenä Hänen valituista apostoleistaan.”

Presidentti Russell M. Nelson, kahdentoista apostolin koorumin presidentti

”Vanhin Hales oli kahdentoista apostolin koorumin arvostettu jäsen yli 23 vuotta. Hänen merkitystään koko kirkolle ja jokaiselle koorumin jäsenelle ei voi korostaa liikaa. Hän oli väsymätön palvelutyössään. Hänen palvellessaan johtavana auktoriteettina 42:n ja puolen vuoden ajan hän osallistui miltei jokaiseen neuvostoon ja komiteaan kirkon keskuspaikassa. Hänen viisautensa, oivalluksensa ja vaikutusvaltansa on tehnyt syvällisen vaikutuksen Jumalan valtakunnan eteenpäin vierimiseen kautta maailman. – –

 Hänen suurin halunsa oli aina vaalia Marya ja huolehtia hänestä, palvella kallisarvoista perhettään ja kirkon jäseniä sekä olla rohkea opetuslapsi Herralle, jota hän rakastaen kunnioitti.

Bobin sinnikkyys terveysongelmien edessä oli legendaarinen. Hän jatkoi työtään hellittämättömistä terveydellisistä haasteistaan ja niiden aiheuttamista heikentävistä vaikeuksista huolimatta. Me, jotka katselimme häntä, ihmettelimme, kuinka hän pystyi siihen. – –

Suihkukoneen lentäjän rohkeudella, mestariurheilijan sinnikkyydellä, Herran opetuslapsen nöyryydellä ja omistautumisella vanhin Hales täytti elämäntehtävänsä mitä esimerkillisimmällä tavalla. Hän on suorittanut kuolevaisuuden kokeen ja palannut kunniakkaasti kotiin parhain arvosanoin.”

Presidentti Henry B. Eyring, ensimmäinen neuvonantaja ensimmäisessä presidenttikunnassa

”Olen tarkkaillut vanhin Halesia, työskennellyt hänen kanssaan ja oppinut häneltä. Olemme kokeneet asioita, jotka ovat vaatineet meiltä paljon ja vahvistaneet meitä, ja toisia, jotka ovat koetelleet meitä. Olen joka tilanteessa oppinut häneltä ja nähnyt hänen kasvavan hengellisessä voimassa.

Hänellä on tuntunut olevan tietty hengellinen lahja niin pitkään kuin olen hänet tuntenut. Se on lahja olla täydellisen uskollinen ystävä. Sitä saatetaan pitää vähäpätöisenä vahvuutena. Mutta Herra itse kunnioitti apostolejaan sanoillaan ystävyydestä. – –

 Herra tekee selväksi, mikä voima on sellaisella ystävällä, joka hylkää maailman palvellakseen Herraa:

”Ja sen luona, joka ottaa teidät vastaan, minäkin olen, sillä minä käyn teidän kasvojenne edellä. Minä olen teidän oikealla puolellanne ja vasemmalla, ja minun Henkeni on teidän sydämessänne ja minun enkelini teidän ympärillänne tukeakseen teitä.” (OL 84:88.) – –

Toivon nyt, että vanhin Halesin jälkeläiset ja kaikki, jotka rakastavat häntä, pitävät noita Herran sanoja kuvauksena Robert D. Halesista, täydellisen uskollisesta ystävästä ja opetuslapsesta. – –

Sain nähdä omin silmin, kuinka hän läpäisi uskollisuutensa koetukset niin kuin hän tiesi ystävänsä Jumalan haluavan.”