2017
Møder på fjerde søndag
November 2017


Møder på fjerde søndag

På den fjerde søndag i hver måned drøfter kvorummer, grupper og hjælpeforeninger et emne valgt af Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostles Kvorum. Disse emner vil blive opdateret ved hver generalkonference. Emnet indtil den næste generalkonference vil være sabbatsdagen. Ledere eller lærere kan vælge mellem læresætningerne og indlæringsaktiviteterne foreslået herunder, kombinere flere af dem eller skabe deres egne alt efter behov hos medlemmerne.

Sabbatten er en dag til at huske på, hvad Gud har gjort for os.

Gennem historien har Gud forbundet bestemte mægtige gerninger med sabbatten. Disse mægtige gerninger omfatter Skabelsen (se 1 Mos 2:1-3), Israels børns udrejse fra Egypten (se 5 Mos 5:15) og Frelserens opstandelse (se Joh 20:1-19; ApG 20:7). Bed medlemmer om at gennemgå disse passager og drøfte, hvordan erindringen om hver af disse begivenheder kan hjælpe os til at ære sabbatsdagen. Hvad er nogle af de mægtige gerninger, som Gud har gjort for os? Hvordan kan vi huske disse ting på sabbatsdagen? Bed, hvor det er relevant, medlemmer om at drøfte spørgsmål som disse med deres familie.

Jesus Kristus er sabbattens Herre.

Sabbatten bliver også kaldt for Herrens dag (se Åb 1:10). Hvorfor tror I, at Jesus Kristus kaldes for sabbattens Herre? (se Matt 12:8). Gennemgå sammen et par vers, der kan inspirere medlemmer til at tænke på, hvordan de kan fokusere deres sabbatsdag på Jesus Kristus (for eksempel Hel 5:12; Eter 12:41; Moro 10:32 og L&P 6:36-37). Hvilke andre vers kan medlemmer dele, som kan hjælpe dem til at gøre sabbatten mere kristuscentreret? Hvilke mål kan vi sætte for at fokusere på Frelseren hele sabbatsdagen?

Jesus Kristus er vores eksempel på at ære sabbatten.

Frelseren benyttede flere muligheder i sit liv på jorden til at undervise om sabbatsdagen. Bed medlemmer om at læse følgende beretninger og lave en liste over det, Jesus gjorde på sabbatten, og de principper, som han belærte om: Lukas 6:1-11; 13:11-17; Johannes 5:1-20; 9:1-16. Hvilke andre principper om sabbatten lærer vi om i følgende vers? 2 Mosebog 20:8-11; 31:12-18; Esajas 58:13-14 og Lære og Pagter 59:9-19. Bed medlemmer om at fortælle, hvad de kan gøre for at følge Frelserens eksempel.

Se også Russell M. Nelson, »Sabbatten er frydefuld«, Liahona, maj 2015, s. 129-132.

Sabbatten er en dag til tilbedelse.

Skriv ordet tilbedelse på tavlen og bed klassen om ved siden af at skrive andre ord, der relaterer dertil. Tegn derpå tre kolonner med ordene før, under og efter øverst i hver kolonne. Hvad kan vi gøre før, under og efter kirke for at tilbede Herren på hans hellige dag? Klassen kunne sammen læse Mosija 18:17-29 og Moroni 6 og finde forslag. Bed medlemmer om at grunde over, hvordan deres indstilling og handlinger på sabbatsdagen hjælper dem til at tilbede Herren på den (se 2 Mos 31:16-17). Hvad kan vi gøre for at forbedre oplevelsen med at tilbede, som vores familie og menigheds medlemmer har under kirkemøderne?

Deltagelse i nadveren tillader os at have Ånden hos os altid.

Skriv følgende spørgsmål på tavlen: Hvordan påvirker nadveren dit liv? Bed for at besvare dette spørgsmål medlemmerne om at arbejde parvis på at udvælge og drøfte en vending fra nadverbønnerne i Lære og Pagter 20:77, 79 og rådet i Lære og Pagter 59:9. Giv hvert par tid til at finde skriftsteder, der hjælper dem til bedre at forstå deres vending, og drøfte, hvordan de ville besvare spørgsmålet på tavlen. Du kan også invitere klassen til at vælge deres favoritnadversalme og sammen synge dem.

Se også Cheryl A. Esplin, »Nadveren – en fornyelse for sjælen«, Liahona, nov. 2014, s. 12-14.

Billede
Hjælpe en sengeliggende, ældre kvinde.

Sabbatten er en dag til at tjene andre.

Hvad kan vi lære om at tjene andre på sabbatten fra den måde, hvorpå Frelseren tjente og velsignede dem omkring sig? Tilskynd medlemmer til at gennemgå og drøfte Matthæus 9:10-13; Lukas 19:1-9; Johannes 11:32-46; 13:1-5, 12-17 og 3 Nefi 17:5-10. Bed medlemmerne om at tænke over disse skriftsteder, mens de overvejer, hvordan de kan tjene på sabbatten. De kunne fx tjene familiemedlemmer, række ud til enkeltpersoner og familier, som de tjener som hjemme- og besøgslærere, arbejde med slægtsforskning, besøge de syge eller fortælle om evangeliet. Måske kunne medlemmer afholde et familieråd til at planlægge, hvordan de kan tjene andre på sabbatten.