2018
Noe mer enn bladet
February 2018


Til vi ses igjen

EVANGELIETOMFATTERALL SANNHET

Fra “Seeing Beyond the Leaf”, Symposium om Kirkens historie ved Brigham Young University i Salt Lake City, Utah, USA, 7. mars 2014.

Bladet vi har foran oss, er bare ett mikroskopisk øyeblikksbilde – en del av en uendelig stor skog med fascinerende kunnskap.

Bilde
leaf

Historie er viktig. Å holde oss forankret i lærdommene som historien gir oss, vil hjelpe oss å ta etter det beste av hva det innebærer å være menneske.

Den avdøde forfatteren Michael Crichton skal ha sagt: “Hvis du ikke kjenner historien, vet du ingenting. Du er et blad som ikke vet at det hører til et tre.” Historien lærer oss ikke bare om tilværelsens blader. Den lærer oss også om livets kvister, grener, stammer og røtter. Og disse lærdommene er viktige.

En av svakhetene vi har som jordiske mennesker, er at vi antar at vårt “blad” er alt som finnes – at vår sannhet er fullstendig og allmenngyldig. Et gammelt jiddisk uttrykk [lyder]: “For en mark i pepperrot er verden pepperrot.” Jeg vil understreke at sannheten som omfavnes av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, omfatter mye mer enn blader og pepperrot. Den går på tvers av tid og rom og omfatter all sannhet.

Jesu Kristi evangelium omfatter ikke bare sannheten om hva som var og hva som er, men også sannheten om hva som kan og vil bli. Det er den mest praktiske av alle sannheter. Den lærer oss disippelens vei – en vei som kan ta vanlige, ufullkomne jordiske mennesker og forvandle dem til strålende, udødelige og ubegrensede personer hvis guddommelige muligheter ligger utenfor vår begrensede fatteevne.

Dette er praktisk sannhet. Den er mer uvurderlig enn vi kan forestille oss. Det er sannhet av den høyeste orden. Vi er her på jorden for å søke, finne og anvende sannhet. Jesu Kristi evangelium omfatter all sannhet, og det spesialiserer seg også på den kunnskap som vil være av størst verdi for oss i dette liv og i kommende evigheter.

Er det ikke en bemerkelsesverdig følelse å tilhøre en kirke som omfavner sannhet – uansett kilde – og underviser at det vil komme mye mer, at Gud “fortsatt vil åpenbare mange store og viktige ting angående Guds rike” [9. trosartikkel]? Derfor er vi ydmyke med hensyn til den sannhet vi har. Vi forstår at vår kunnskap er et arbeid under utvikling, at bladet vi har foran oss, bare er ett mikroskopisk øyeblikksbilde – en del av en uendelig stor skog med fascinerende kunnskap.