2018
Hoe ik mijn band met God aanhaal
February 2018


Hoe ik mijn band met God aanhaal

Toen ik twaalf jaar werd, begon ik echt na te denken hoe ik iets met het evangelie kon doen.

Ik woonde toen in de Italiaanse plaats Taranto. Het was nog maar een paar jaar geleden dat mijn broer en ik de zendelingen tegen waren gekomen en dat we lid van de kerk waren geworden, maar ik werd steeds enthousiaster om meer in de kerk te doen. Ik wilde graag het avondmaal ronddienen. Ik herinner me dat ik elke zondag met een gebed in mijn hart naar de kerk liep, biddend dat mij gevraagd zou worden of ik het avondmaal rond wilde dienen.

Op een zondagochtend nodigde mijn gemeentepresident me uit in zijn kantoortje. Hij zei: ‘Massimo, de Heer wil dat je het priesterschap ontvangt en tot diaken geordend wordt.’

Toen ik die woorden hoorde, ‘de Heer wil dat je’, werd ik daar erg door geraakt. Ik had het gevoel dat het niet een mens was die me vroeg om iets te doen, maar dat het echt de Heer was die mij persoonlijk een taak gaf. Toen mijn gemeentepresident me aankeek, voelde ik dat de Heer wat van me vroeg.

Toen ik ’s zondags het avondmaal begon rond te dienen, kon ik de kracht van God in mijn leven voelen. Ik voelde me verantwoordelijk en betrokken, en ik wist dat ik het werk van de Heer deed. Door Hem te dienen, voelde ik dat ik een nauwere band met Hem kreeg.

Doordat ik de hand van de Heer voelde via mijn leiders en in mijn taken, kreeg ik een nauwere persoonlijke band met Hem. Ik wilde meer bij het evangelie betrokken zijn. En toen dat ook gebeurde, voelde ik Gods invloed op mijn leven. Zo’n band met Hem ontwikkelen, is een van de belangrijkste dingen die je in je jeugd kunt doen.

Afbeelding
praying

In je leiders de Heer zien

Toen ik met de gemeentepresident sprak, maakte dit een grote geestelijke indruk op me, omdat ik voelde dat het de Heer was, en niet alleen mijn gemeentepresident, die me een taak gaf. Door in mijn leider de Heer te herkennen, voelde ik me dichter bij Hem en kreeg ik een nauwere band met Hem.

Als je als jongere begrijpt dat je de woorden van je hemelse Vader en Jezus Christus hoort wanneer je een roeping ontvangt of als je in de kerk een les bijwoont, dan zul je de kerk anders zien — dan zul je die geestelijker bekijken. Dan wil je aan het werk van de Heer meedoen. Je bent dan in staat om bijzondere geestelijke ervaringen te krijgen en je zult je elke zondag dichter bij Hem voelen.

Afbeelding
sacrament tray

In de verordeningen de Heer zien

We kunnen ook een persoonlijke band met de Heer ontwikkelen door zijn aanwezigheid te erkennen als we aan de evangelieverordeningen meedoen. Als we aan verordeningen, zoals het avondmaal, deelnemen weten we dat ‘de macht der goddelijkheid kenbaar’ is (LV 84:20). Toen ik op mijn twaalfde of dertiende het avondmaal ronddiende, had ik echt het gevoel dat ik een werktuig in zijn handen was. In die verordeningen voelde ik de aanwezigheid en de macht van God, en de macht der goddelijkheid in mijn leven. Toen ik elke week die heilige ervaring had door de Heer in deze verordeningen te zien, hielp dat me om mijn persoonlijke band met de Heer aan te halen.

En dat geldt niet alleen voor het ronddienen van het avondmaal. We kunnen ook de macht der goddelijkheid ervaren door elke zondag aan het avondmaal deel te nemen. Als we aan het avondmaal deelnemen, moeten we dat niet luchtigjes opvatten. We moeten het willen, besluiten om het te doen, en ons erop voorbereiden om aan het avondmaal deel te nemen. Want al die dingen helpen ons om de macht der goddelijkheid in ons leven te ervaren. We zouden het avondmaal als een krachtig geestelijk hulpmiddel moeten gebruiken om onze band met God aan te halen en ons op de moeilijkheden van het dagelijks leven voor te bereiden.

Afbeelding
hands clasped

Een nauwe persoonlijke band

Besluit nu om een nauwe band met de Heer te ontwikkelen. Hoe dichter je je bij Hem voelt, hoe makkelijker het is om Hem te dienen.

De Heer raakt ieder van ons persoonlijk. Als we naar de kerk gaan, horen we zijn woorden. Als we aan het avondmaal deelnemen, voeren we zijn heilige verordeningen uit. We moeten Gods aanwezigheid en de macht der goddelijkheid in onze leiders en in de verordeningen herkennen, zodat we onze persoonlijke band met Hem kunnen aanhalen.