2018
Vad, varför och hur: En närmare titt på återställelsen
April 2018


Vad, varför och hur: En närmare titt på återställelsen

För att undervisa om evangeliet behöver du kunna förklara vad avfall, utdelningar och återställelsen är. Den här översikten kan vara till hjälp.

Bild
a breakdown of the restoration 1
Bild
a breakdown of the restoration 2

Tänk dig att du är på en veckolång resa med din vän och hans eller hennes familj vid en härlig sandstrand. Du har jättekul, men du börjar sakna din egen familj. Då får du ett sms från din pappa där han frågar hur det går. Det var precis vad du behövde för att känna dig älskad och ihågkommen.

Jordelivet är lite på det sättet. Gud skickar inga sms, men vi är långt borta från vårt himmelska hem, så ett sätt vår himmelske Fader visar sin kärlek för oss är genom att sända profeter.

Tidsutdelning

Bild
prophets called of God

Illustrationer Ben Simonsen

Profeter leder det vi kallar tidsutdelningar, tidsperioder när 1) Gud har minst en bemyndigad prästadömsledare på jorden och när 2) den här ledaren, en profet, får lära sig om frälsningsplanen direkt från Gud. Profeten undervisar sedan om, eller delar ut, evangeliet till folket.

Tack vare skrifterna känner vi till många av tidsutdelningarna. Några viktiga var Adams, Enoks, Noas, Abrahams, Moses, Jesus Kristus och Joseph Smiths tidsutdelningar. Herren påbörjade en tidsutdelning genom var och en av de här profeterna.

Avfall

Bild
apostasy cycle

Avfal = ogudaktighet. När en person eller grupp vänder sig bort från Jesu Kristi evangeliums sanningar, förkastar profeterna och börjar synda, så har de börjat avfalla.

Hur avfall går till

Gud kallar en profet som undervisar om Jesu Kristi sanna evangelium.

De som följer profetens lärdomar välsignas.

Några blir högmodiga och förkastar profeten.

Herren tar ofta bort sin profet från det folk som förkastar evangeliets principer.

När tiden är inne kallar Gud nya profeter att återställa sanningen, prästadömet och kyrkan.

Återställelse

Bild
restoration

En återställelse är när något ändras tillbaka till sitt ursprungliga tillstånd. Det är inte en reformation, där man ändrar något som finns för att skapa något nytt. Om du till exempel vill återställa ett gammalt hus så restaurerar du det med samma planritning som det ursprungliga huset. Du kanske vill bygga en ny öppen spis, men då ändrar du på huset i stället för att återställa det.

Jesu Kristi evangelium behövde återställas eftersom det gick förlorat under det stora avfallet. Människor levde i århundraden utan den sanna kyrkan. Så Herren återställde sin kyrka och sitt evangelium genom Joseph Smith, precis som forntida profeter hade förutsagt (se Jes. 2:1–3; 29:13–14; Apg. 3:19–21; Upp. 14:6–7; 2 Ne. 3:3–15).

Jesu Kristi sanna evangelium är här för att stanna – så tänker du hålla fast vid det? Världen blir alltmer ogudaktig, men Jesu Kristi kyrka blir kvar till änden.

Du har ett val att göra – samma val som människor har ställts inför sedan tidens begynnelse: Ska du följa profeten? Om du gör det blir du välsignad och har Anden med dig som vägleder dig.

Adam

Adam var en sann pionjär. Han var den första mannen på jorden och den första profeten! Han undervisade sin familj om evangeliet, men till och med i begynnelsen var det många som sökte sig ”till sina egna rådslag i mörkret” och förkastade sanningen (Mose 6:28).

Enok

Bild
city taken up to heaven

Har du någon gång hört talas om att en hel stad togs upp till himlen? Jo, Sions stad – som Enok grundade – var så rättfärdig att folket togs upp för att bo hos Gud (se Mose 7:23).

Noa

Bild
noahs ark

Du känner till Noas ark. Bara åtta personer – Noa och hans familj – överlevde översvämningen eftersom de lyssnade på Noas varningar (se 1 Mos. 7; Mose 8). Men visste du att han fick prästadömet när han var tio år (se L&F 107:52) och att ”jättar … sökte efter Noa för att beröva honom livet”? (Mose 8:18).

Abraham

Bild
abraham

Abraham var nära att offras av ogudaktiga präster, men en ängel räddade honom (se Abr. 1). Han hade flera förunderliga uppenbarelser, bland annat en syn om föruttillvaron. Kyrkans medlemmar är hans efterkommande, och Abrahams förbund har fått sitt namn efter honom. (Se Abr. 1:2–5.)

Mose

Bild
moses

Mose ledde israeliterna ut ur Egypten och hjälpte dem att bli fria. Han ”försökte flitigt heliggöra folket, så att de skulle kunna skåda Guds ansikte, men de förhärdade sina hjärtan och kunde inte uthärda hans närvaro” (L&F 84:23–24). Faktum är att de vandrade omkring i ödemarken i fyrtio år på grund av sitt avfall!

Jesus Kristus

Bild
Jesus Christ

Jesus Kristus undervisade om evangeliet och utförde många underverk, och dessutom grundade han sin kyrkan på jorden. Han sonade våra synder och korsfästes för att vi ska kunna övervinna andlig och timlig död. Han är kyrkans överhuvud i dag, och han och vår himmelske Fader är källan till prästadömets myndighet.

Det stora avfallet

Bild
the great apostasy

Efter Frälsarens uppståndelse försökte hans apostlar och andra ledare i kyrkan att sprida evangeliet, men folket förkastade deras undervisning och dödade till och med de flesta av apostlarna. På grund av folkets ondska gick evangeliets fullhet förlorad från jorden. Världen sjönk ner i andligt mörker (se Jes. 60:2).

  • I över 1000 år hade människorna ingen tillgång till frälsningens förrättningar, templets välsignelser eller en profets vägledning.

  • Dyrbara sanningar försvann från Bibeln.

  • Falska uppfattningar om Guds natur undervisades.

  • Några av frälsningens förrättningar förändrades eller undervisades felaktigt (se Jes. 24:5).

  • Det här avfallet ledde så småningom till att många kyrkor bildades.

Reformationen

Bild
reformation

Under det stora avfallet insåg några religiösa tänkare i Europa att Jesu Kristi evangelium inte förkunnades på rätt sätt. De här reformatorerna var inte profeter, men de gjorde sitt bästa för att undervisa om sanningen så som de förstod den. De hjälpte till att göra Bibeln tillgänglig för fler människor. Många stred för religionsfrihet och beredde vägen för evangeliets återställelse.

Joseph Smith

Bild
joseph smith

Så var evangeliets fullhet borta för alltid? Nej! Gud uppenbarade viktiga sanningar för Joseph Smith igen. Himmelska budbärare återställde alla nödvändiga prästadömsnycklar till honom (se L&F 27:8–13; 110; 128:18–21) och gjorde den här tiden till ”tidernas fullbordans utdelning” (L&F 138:48). Den är också känd som ”de sista dagarna” eftersom det är den sista utdelningen före Jesu Kristi andra ankomst.

Återställelsen

Vet du vad? DU har återställelsens välsignelser. Ja, du!

  • Jesu Kristi kyrka återställdes med en profet och apostlar som leder den.

  • Mormons bok, Läran och förbunden, Den kostbara pärlan och andra nutida uppenbarelser återställde dyrbara sanningar som hade gått förlorade (se 2 Ne. 27).

  • Joseph Smith fick aronska prästadömet av Johannes Döparen (se L&F 13) och melkisedekska prästadömet av apostlarna Petrus, Jakob och Johannes (se L&F 128:20).

  • Bemyndigade prästadömsbärare utför frälsningens förrättningar på rätt sätt.

  • Och vi vet att sanningen aldrig kommer att försvinna genom ett avfall igen (se Dan. 2:44).