2018
Hvor har Herren været barmhjertig
Oktober 2018


Hvor har Herren været barmhjertig

Den nye flerbindsserie om Kirkens historie vil hjælpe os med at holde vores pagter ved at øge vores erindring om, hvad Frelseren har gjort for os.

Billede
holding Saints book

For første gang i næsten 100 år er der blevet udgivet en ny flerbindsserie om Kirkens historie under ledelse af Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostles Kvorum. Den har titlen De hellige: Historien om Jesu Kristi Kirke i de sidste dage og denne narrative beretning fortæller den sande historie om almindelige mennesker, der blev hellige gennem Jesu Kristi forsoning (se Mosi 3:19). Det første bind, Sandhedens banner, 1815-1846, er nu komplet og er blevet oversat til 14 sprog til distribution i mange områder af verden.

De hellige er historien om, hvordan Gud gengav sine evige pagter på grund af sin kærlighed til sine børn. Den viser, hvordan Herren gengav sit evangelium for at give håb og fred i en urolig tid, der var præget af prøvelser og lidelser. Den viser også, hvordan gengivne pagter fører til ophøjelse gennem Jesus Kristus.

I forventer måske, at historien begynder med Joseph Smith, men De hellige begynder i Indonesien med fortællingen om en eksplosion i en vulkan i 1815, der forårsager død, sygdom og ødelæggelse. Dette begyndelsespunkt blev valgt i lyset af det, som Herren åbenbarede om, hvordan han gengav pagter, som binder os til Frelseren og gør os i stand til at overvinde livets udfordringer:

»Derfor har jeg, Herren, eftersom jeg kendte de ulykker, der var ved at komme over jordens indbyggere, kaldet min tjener Joseph Smith jun. og talt til ham fra himlen og givet ham befalinger …

for at min evigtvarende pagt må blive stadfæstet« (L&P 1:17, 22).

Fra denne indledende scene til den verdensomspændende distribution signalerer De hellige til Guds børn alle vegne, at dette er historien om deres pagter med Gud, som kender til deres byrder. Gennem sin profet fornyede Herren pagter, der ikke vil bortrydde ondt, sorg, lidelse eller adskillelse ved døden, men som lover heling gennem Frelserens forsoning, som helliggør, begaver vores liv med en højere mening og forsikrer os om, at de forhold, som vi skatter her på jorden, kan fortsætte i evighed »ledsaget af evig herlighed« (se L&P 130:2).

De første 8 kapitler i Sandhedens banner er blevet udgivet i artikler i dette tidsskrift i årets løb. Denne måneds artikel afslutter serien af kapitler fra De hellige, men historien fortsætter på saints.lds.org, i appen Evangelisk bibliotek og på tryk (bestil på store.lds.org). Jeg opfordrer jer til at fortsætte med at læse den via en af disse kanaler.

En guddommelig anvisning og plan

De hellige viderefører den himmelske tradition, hvori profeter som en del af deres gerning bruger fortiden til at lære os om, hvem vi er og til at se Guds hensigt med vores liv. I skrifterne indleder mange profeter deres belæring med at redegøre for Herrens nådige gerninger mod deres forfædre.1 Moroni formanede læsere af Mormons Bog til at huske på, »hvor barmhjertig Herren [altid] har været« og grunde »over det i hjertet« (Moro 10:3). Når vi tænker over Guds godhed, forbereder det os til at modtage Åndens vidne, der lærer os »om ting, som de virkelig er, og om ting, som de virkelig vil blive« (Jakob 4:13; se også Moro 10:4-5).

Billede
dad holding children

Det at vide, at vores himmelske forældre har lagt en plan for vores lykke og ophøjelse, giver os et perspektiv, en identitet som elskede børn af himmelske forældre og øger vores tillid til Herren, selv i svære tider. At huske på Guds godhed kan også beskytte os mod stolthed og farerne ved fremgang. Mormon beskrev en periode, hvor nefitterne »begyndte at blive overordentlig rige.« Men ulig andre gange i Mormons Bog, hvor folket tillod stolthed og rigdom at bringe dem til fald, fulgte de denne gang et andet mønster: »Men til trods for deres rigdom eller deres styrke eller deres velstand var de ikke indbildske i deres øjnes stolthed, ej heller var de langsomme til at huske Herren deres Gud, men de ydmygede sig overordentligt for ham.« De holdt deres pagter og forblev retfærdige, for »de huskede, hvor store ting Herren havde gjort for dem« (se Alma 62:48-50).

De hellige lærer os om dette og meget andet. Den vil hjælpe jer til at se Herrens hånd i jeres liv, når I læser om andres erfaringer med tro, deres hjertesorg og glæder, åbenbaringer og den beslutsomhed, som ufuldkomne mennesker, der elskede Herren og følte hans kærlighed, udviste.

Når I læser, vil I få ny indsigt og tilmed finde ny mening i de historier, I har hørt før. Ingen scene i Kirkens historie er mere kendt end Joseph Smiths første syn, men De hellige giver os en bedre forståelse af, hvordan Joseph kæmpede med at forene det, han følte i sit hjerte, med det, han tænkte i sit sind.

Josephs dybfølte ønske om at føle Frelserens tilgivelse var ikke blevet opfyldt, for han havde lagt mærke til, at ingen af de eksisterende kirker forkyndte »Jesu Kristi evangelium, som det står i Det Nye Testamente.«2 Joseph grundede over, hvilken kirke der var rigtig, eller om de alle tog fejl. I sit hjerte håbede han desperat på, at en af dem var rigtig, så han kunne finde den fred, han søgte. Med sit hoved og hjerte på kant med hinanden opdagede Joseph, at han kunne spørge Gud. Han gik ud i skoven for at bede. Der så han Faderen og Sønnen, som tilgav ham og løste hans dilemma på en måde, han aldrig havde forestillet sig.3

Joseph, hans familie og mange andre mennesker, der tog imod Herrens gengivne pagt, ønskede at føle Guds kærlighed til dem og lære, hvordan de kom ham nærmere og helede forholdet til deres kære. De hellige fortæller deres historie.

Stol på Herren under prøvelser

Bind et af De hellige indeholder den hjerteskærende beretning om Amanda Barnes Smith og hendes familie, der adlød Herrens bud og gjorde hans vilje.4 Amandas mand og en af hendes sønner blev brutalt myrdet sammen med 15 andre sidste dages hellige i en lille koloni ved Shoal Creek i Missouri. Men Herren førte Amanda gennem denne forfærdelige oplevelse, han besvarede hendes bønner, indgød hende mod og gjorde hende i stand til at helbrede sin alvorligt sårede søn.5

De hellige viser, hvordan Amanda lærte at stole på Herren igennem ekstrem modgang. Den fortæller også, hvad Joseph Smith lærte om Guds godhed selv i tider med lidelser. Den viser, at det at kende til Herrens handlinger giver os et evigt perspektiv, den hjælper os til at se tingene, som de virkelig er, og de virkelig vil blive, og den hjælper os til at udøve tro på, at Herren vil hjælpe os igennem svære tider.

Da profeten Joseph Smith hørte, hvad der var sket med Amandas familie og andre ved Shoal Creek, følte han, at han hellere ville lade sig fængsle eller slå ihjel end at lade de hellige blive nedslagtet. Næste dag forsøgte han at forhandle en fredelig løsning frem med den milits i Missouri, som stod klar til at angribe de helliges største bosættelse i Far West. I stedet for blev Joseph taget og holdt som fange.

Næsten fem måneder senere var Joseph stadig i forvaring i en kold, trang, underjordisk celle i Liberty i Missouri. Han spekulerede over, hvor Gud skjulte sig, og hvor længe han ville lytte til enkernes og de faderløses skrig. Han bad: »O Herre, hvor længe skal de lide denne uret og ulovlige undertrykkelse, førend dit hjerte bliver blødgjort over for dem, og dit indre bliver bevæget af medfølelse med dem?« (L&P 121:3).

De hellige lærer os, at modgang ikke er bevis på Herrens ugunst og ej heller på tilbageholdelse af hans velsignelser. Modgang er en del af Herrens plan for at forædle os til en evig himmelsk skæbne (se 2 Ne 2:11). Joseph lærte, at Frelserens uendelige lidelser gør ham i stand til at komme os til undsætning, når vi lider, og i sidste ende frelse os (se Alma 7:11-13). Som svar på Josephs forpinte råb nævnte Herren alle slags udfordringer, inden han konkluderede:

»Hvis selve helvedes gab åbner sig vidt for at opsluge dig, da skal du vide, min søn, at alt dette skal give dig erfaring og skal være til gavn for dig.

Menneskesønnen er steget ned under dem alle. Er du større end han?« (L&P 122:7-8).

Når vi selv oplever disse ting, kan det berige os med en kristuslignende medfølelse for dem, der er plaget. »Mit hjerte vil altid være mere ømt efter dette, end det før har været,« indså Joseph, mens han var i fængsel. Han ønskede, at han kunne være sammen med de hellige og trøste og berolige dem. »Jeg kunne aldrig have følt, som jeg gør nu,« forklarede han, »hvis det ikke havde været for den uret, jeg har lidt.«6

Billede
woman reading Saints book

En af årsagerne til, at Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostles Kvorum har iværksat og godkendt De hellige er, at den kan hjælpe hver enkelt af os med at opleve disse ting gennem andres historie. Af Amanda kan vi lære, at selv når Gud i sin uforlignelige visdom ikke vælger at forhindre ondt eller lidelser, så elsker han os og er opmærksom på os. Han hører vores bønner og er fuld af barmhjertighed og velvilje.

Gengivne tempelvelsignelser

Intet sted kommer barmhjertigheden og velviljen mere til udtryk for os end i templet. I sin kerne er De hellige historien om gengivne tempelvelsignelser. Det første bind ender med, at tusinder af sidste dages hellige modtager hellige ordinancer i templet i Nauvoo i 1846. Andet bind kulminerer med indvielsen af templet i Salt Lake City, og at de hellige begynder at modtage ordinancer der i 1893. Tredje bind slutter med, at de europæiske hellige begynder at samles i templet i Schweiz i 1955. Fjerde bind vil føre historien frem til vor tid, hvor templer ligger spredt rundt om på hele jorden og hellige overalt på kloden modtager ophøjelsens ordinancer, som profeterne så det for sig for længe siden.

I Herrens hus indgår vi pagter og bliver begavet med en kraft, der er stærkere end følgerne af faldet, deriblandt denne verdens onder og lidelser. Vi får beskyttelse og i sidste ende kraft til at komme frem i opstandelsen, beseglet til vores kære for evigt.

De hellige vil hjælpe os til at holde pagter ved at øge vores hukommelse på sakramentale måder. Den vil hjælpe os med altid at huske, hvad Frelseren har gjort for os. Uden optegnelser om Guds færd i fortiden kan vi ikke »huske[] på, hvor barmhjertig Herren har været mod menneskenes børn« (Moro 10:3). Af disse årsager står vi i gæld til Herren og de hellige, der har optegnet deres erfaringer med hans kærlighed til dem. Herren befalede Joseph Smith at føre en optegnelse over hans oplevelser (se L&P 21:1). Han befalede, at en kirkehistoriker arbejdede under ledelse af Joseph på »at føre kirkens optegnelse og historie« (L&P 47:3). Han befalede, at optegnelsen indeholdt »alt det, der vil være til gavn for kirken og for de opvoksende slægtled« (L&P 69:8).

Med disse åbenbaringer og pagtløftet om altid at erindre Frelseren in mente begyndte Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostles Kvorum at planlægge udgivelsen af De hellige for ti år siden. Nu opfordrer vi jer til at læse den og stole på, at den vil hjælpe jer til at forstå Guds plan, se hvor barmhjertig Herren har været, holde trofast ud i gode såvel som dårlige tider, udvikle kristuslignende empati med andre og holde de pagter, der fører jer til ophøjelse.

Noter

  1. Eksempler omfatter Nefi (1 Ne 17:23-43), kong Benjamin (Mosi 1), Limhi (Mosi 7), en engel fra Herren til Alma (Mosi 27), Alma (Alma 9:10), Mormon (Morm 3:17-22) og Moses (2 Mos 13:3).

  2. Joseph Smith, i »History, circa Summer 1832«, s. 2, josephsmithpapers.org.

  3. Se »History, 1838-1856, volume A-1 [23 December 1805-30 August 1834]«, s. 3, josephsmithpapers.org.

  4. Se »Revelation, 12 January 1838-C«, [1], josephsmithpapers.org.

  5. Se De hellige, bind 1, kapitel 30, »Kæmp som engle.«

  6. »Letter to Presendia Huntington Buell, 15 March 1839«, [1], josephsmithpapers.org.