2019
Hvordan vi kan dele vitnesbyrd med andre på en mer naturlig måte
Mars 2019


Prinsipper for omsorgstjeneste

Hvordan vi kan dele vitnesbyrd med andre på en mer naturlig måte

Omsorgstjeneste er å vitne. Den fleksibilitet som ligger i omsorgstjeneste kan øke våre muligheter til å dele vårt vitnesbyrd med andre på formelle og uformelle måter.

Bilde
sitting on a couch

ILLUSTRASJONER: Neil Webb

Vi har inngått en pakt om å “stå som Guds vitner til alle tider og i alle ting og på alle steder” (Mosiah 18:9). Det å dele vårt vitnesbyrd er en del av å stå som et vitne og er en mektig måte vi kan innby Den hellige ånd til å påvirke en annens hjerte og endre deres liv på.

“Et sant vitnesbyrd – født av Ånden og bekreftet av Den hellige ånd – forandre[r] liv,” sa president M. Russell Ballard, fungerende president for De tolv apostlers quorum.1

Men å dele vårt vitnesbyrd med andre kan være skremmende eller ukomfortabelt for noen av oss. Det kan være fordi vi tror at det å dele vårt vitnesbyrd med andre er noe vi gjør på faste- og vitnesbyrdsmøtet eller når vi underviser en leksjon. I disse formelle situasjonene bruker vi ofte ord og uttrykk som ikke synes å passe i en naturlig samtale.

Det å dele våre vitnesbyrd med andre kan bli til en mer regelmessig velsignelse i vårt liv og i andres liv når vi forstår hvor enkelt det kan være å dele det vi tror i hverdagslige situasjoner. Her er noen forslag for å hjelpe deg å komme i gang.

Gjør det enkelt

Bilde
man praying

Et vitnesbyrd trenger ikke å begynne med uttrykket: “Jeg vil gjerne bære mitt vitnesbyrd,” og det trenger heller ikke å slutte med: “I Jesu Kristi navn. Amen.” Et vitnesbyrd er et uttrykk for hva vi tror og vet er sant. Så å ha en samtale med naboen over gaten om et problem hun har og å si: “Jeg vet at Gud hører bønner,” kan være like mektig som et vitnesbyrd fra talerstolen i kirken. Kraften kommer ikke fra et blomstrende språk, det kommer ved at Den hellige ånd bekrefter sannheten (se Lære og pakter 100:7–8).

Tilpass flyten i en naturlig samtale

Bilde
two people talking

Hvis vi er villige til å dele, finnes det muligheter overalt rundt oss til å tilpasse vitnesbyrd inn i hverdagslige samtaler. For eksempel:

  • Noen spør deg om hvordan helgen din har vært. “Den var flott,” svarer du. “Kirken var akkurat det jeg trengte.”

  • Noen uttrykker sympati etter å ha funnet ut om en utfordring i livet ditt: “Jeg er så lei meg på dine vegne.” Du svarer: “Takk for omtanken. Jeg vet at Gud vil hjelpe meg gjennom det. Han har gjort det før.”

  • Noen bemerker: “Jeg håper dette fryktelig været endrer seg snart,” eller: “Bussen er veldig sen,” eller: “Se på denne trafikken.” Du kan svare: “Jeg er sikker på at Gud vil hjelpe til slik at alt ordner seg.”

Fortell om dine erfaringer

Bilde
sharing experiences

Vi snakker ofte med hverandre om våre utfordringer. Når noen forteller deg om det de står overfor kan du fortelle om en gang Gud hjalp deg i dine prøvelser og vitne om at du vet at han kan hjelpe dem også. Herren sa at han styrker oss i våre prøvelser “så dere heretter kan stå som vitner for meg og så dere med sikkerhet kan vite at jeg, Gud Herren, ser til mitt folk i deres lidelser” (Mosiah 24:14). Vi kan stå som vitner om ham når vi vitner om hvordan han har hjulpet oss i våre prøvelser.

Vær forberedt

Bilde
reading

For noen av oss kan det å impulsivt dele vårt vitnesbyrd være skremmende. Det finnes måter der vi kan planlegge på forhånd og alltid være “beredt til å forsvare [oss] for enhver som krever [oss] til regnskap for det håp som bor i [oss]” (1 Peter 3:15).

For det første: Å være forberedt kan bety å se på hvordan vi lever. Innbyr vi Den hellige ånd i vårt liv og styrker vårt eget vitnesbyrd daglig gjennom en rettferdig livsførsel? Gir vi Ånden anledninger til å tale til oss og gi oss de ord vi trenger gjennom bønn og daglig skriftstudium? Som Herren sa til Hyrum Smith: “Søk ikke å forkynne mitt ord, men søk først å erholde mitt ord, og så skal din tunge bli løst” (L&p 11:21).

For det annet: Å være forberedt kan bety å se fremover og vurdere anledninger som du kan få den dagen eller den uken til å dele ditt vitnesbyrd med andre. Du kan forberede deg til disse anledningene ved å tenke på hvordan de kan gi deg en sjanse til å dele det du tror på.

Vær fokusert på Frelseren og hans lære

Bilde
image of the Savior

President Ballard sa: “Selv om vi som medlemmer av Kirken kan ha et vitnesbyrd om mange ting, er det grunnleggende sannheter som vi stadig trenger å undervise hverandre i og dele.” Som eksempler sa han: “Gud er vår Fader og at Jesus er Kristus. Frelsesplanen er konsentrert om Frelserens forsoning. Joseph Smith gjenga fylden av det evige Jesu Kristi evangelium, og Mormons bok er bevis for at vårt vitnesbyrd er sant.” Når vi uttrykker disse dypfølte sannhetene, innbyr vi Ånden til å bære vitnesbyrd om at det vi har sagt er sant. President Ballard understreket at “Ånden [kan ikke] holdes tilbake når det blir båret et rent vitnesbyrd om Kristus.”2

Frelserens eksempel

Sliten etter en reise gjennom Samaria, stoppet Frelseren for å hvile ved en brønn og møtte der en kvinne. Han begynte en samtale om å hente opp vann fra brønnen. Ved bruk av denne hverdagslige oppgaven som kvinnen holdt på med, fikk Jesus anledning til å vitne om det levende vann og evige liv som er tilgjengelig for dem som har tro på ham (se Johannes 4:13–15, 25–26).

Et enkelt vitnesbyrd kan endre liv

President Russell M. Nelson har fortalt om en sykepleier som stilte daværende dr. Nelson et spørsmål om en vanskelig kirurgisk prosedyre. “Hvorfor er du ikke som andre kirurger?” Noen kirurger hun kjente kunne ha kort lunte og banne når de utførte slike prosedyrer under høyt press.

Dr. Nelson kunne ha svart på mange forskjellige måter. Men han svarte ganske enkelt: “Fordi jeg vet at Mormons bok er sann.”

Hans svar tilskyndet sykepleieren og hennes mann til å studere Mormons bok. President Nelson døpte senere sykepleieren. Flere tiår senere, da han som nylig ordinert apostel presiderte over en stavskonferanse i Tennessee, USA, fikk president Nelson gleden av en uventet gjenforening med den samme sykepleieren. Hun fortalte at hennes omvendelse, forårsaket av et enket vitnesbyrd og Mormons boks innflytelse, bidro til omvendelsen til 80 andre personer.3

Oppfordring til å handle

Bilde
inviting

Ikke vær redd for å dele ditt vitnesbyrd med andre. Det kan være til velsignelse for dem du yter omsorg til. Hvordan vil du bruke disse forslagene eller dine egne til å dele ditt vitnesbyrd med andre i dag?

Noter

  1. M. Russell Ballard, “Rent vitnesbyrd”, Liahona, nov. 2004, 40.

  2. M. Russell Ballard, “Rent vitnesbyrd”, 41.

  3. I Jason Swensen, “Be Ready to Explain Your Testimony Using the Book of Mormon, President Nelson Says,” Church News section of LDS.org, 6. feb. 2018, news.lds.org.