2019
Guddommelig veiledet disippelskap
Juni 2019


Guddommelig veiledet disippelskap

Fra talen “God Will Use You, God Will Bless You”, som ble holdt under en andakt ved Brigham Young University 3. november 2015.

Hvis dere vil prøve å bli vår kjære Frelsers sanne disipler, vil Herren, Himmelens Gud, gjøre deres stier rette.

Bilde
meeting with family in El Salvador

Illustrasjoner: Kelley Morris

Jeg ønsker å ta opp to spørsmål jeg selv ønsket svar på da jeg var ung.

For det første, hvis du vier deg til Guds tjeneste, vil han lede dine skritt og bruke deg til sine rettferdige hensikter? For det annet, hvis du velger å følge Frelseren og vandre på disippelens vei, vil Herren våke over deg, veilede deg, velsigne deg og fylle deg med glede og tilfredsstillelse når han bruker deg til sine hensikter?

Mine kjære brødre og søstre, hvis dere gir deres hjerte til Frelseren og streber etter å vandre i tro og medlidenhet på den vei han har befalt, vet jeg at Herren vil bruke dere på måter som dere nå ikke kan forestille dere.

“Men jeg er ikke spesiell,” sier du. “Jeg er gjennomsnittlig på alle måter. Jeg er ikke spesielt smart, veltalende, velkledd eller engang veloppdragen. Hvordan kan Gud bruke meg?”

Siden tidenes morgen har vår himmelske Fader strukket seg ut til dem som er gjennomsnittlige, og brukt dem til sine hensikter. Apostelen Paulus skrev til dere i dag, akkurat slik han gjorde til oldtidens korintere:

“Det dåraktige i verden, det utvalgte Gud seg for å gjøre de vise til skamme. Og det som er svakt i verden, det utvalgte Gud seg for å gjøre det sterke til skamme.

Det som er lavt i verden, og det som er foraktet, det utvalgte Gud seg, det som ingenting er, for å gjøre det til intet som er noe ‒

for at intet kjød skal rose seg for Gud” (1 Korinterbrev 1:27–29).

Da tiden var inne for at Frelseren skulle gjenopprette sin kirke på jorden, hvorfor tror du han valgte en beskjeden gutt med lite formell utdannelse?

Hvorfor tror du Gud ba Gideon, en bonde, om å fortsette å sende soldater hjem til han bare hadde 300 mann igjen til å møte en talløs fiende? (se Dommerne 7:1‒25).

Hvorfor tror du Frelseren valgte en fisker som sin ledende apostel og til å lede Kirken etter at han var borte? (se Matteus 16:18).

For det første fordi “Herren [ikke ser] på det mennesket ser på, for mennesket ser på det ytre, men Herren ser på hjertet” (1 Samuelsbok 16:7).

For det annet fordi Gud er i stand til å ta den mest beskjedne leire og skape et mesterverk av den. Sannelig, “er Gud for oss, hvem er da imot oss?” (Romerne 8:31).

For det tredje velger Gud de svake, slik at ingen kan skryte og si: “Jeg har gjort dette av egen evne.”

Når Peter, en beskjeden fisker, tar en liten gruppe troende og leder dem inn i en mektig kirke, oppløfter mennesker sin røst og takker Gud.

Når en hær på mange tusen blir jaget på flukt av en gruppe på 300, lovpriser folk Gud.

Når en nybyggergutt forlater plogen og oversetter den mest inspirerende og livsendrende teksten siden Bibelen, gleder ikke folk seg over menneskets intellekt, men over Guds kraft.

Vår himmelske Fader er ikke avhengig av at du er sterk, intelligent eller veltalende. Han har behov for at du vender ditt hjerte til ham og prøver å hedre ham ved å tjene ham og strekke deg ut i medfølelse til andre rundt deg.

Den hellige ånds betjening

Det andre jeg vil understreke for deg er at hvis du vil følge Gud i sannhet og makt, vil han velsigne deg på måter du ikke kan fatte.

I 2006 besluttet president Gordon B. Hinckley (1910–2008) og Det første presidentskap å vurdere å bygge et tempel i San Salvador i El Salvador. Vi besøkte en rekke eiendommer, herunder et helt kvartal i den eldre delen av byens sentrum. Mens vi kjørte fra eiendom til eiendom, virket ingenting riktig.

Til slutt passerte vi et fremvoksende område i den vestlige delen av byen. Jeg følte noe i dette området, og spaserte rundt flere kvartaler. En eiendom omgitt av en mur virket spesielt interessant. Jeg kontaktet eierne og fikk høre at eiendommen ikke var tilgjengelig, så jeg dro hjem.

Profeten hadde imidlertid sagt at et tempel skulle bygges i San Salvador, så jeg dro tilbake for å se på andre eiendommer. Nok en gang ble jeg tiltrukket av eiendommen med muren, og jeg tok kontakt igjen. De gjentok at eiendommen ikke var tilgjengelig.

Jeg dro hjem igjen, men kunne ikke riste av meg følelsen av at dette var stedet hvor tempelet skulle være. Jeg kontaktet familien og spurte om de i det minste ville møte meg. Det gikk de med på. Nok en gang reiste jeg til San Salvador, ledsaget av Robert Fox, en venn og medarbeider i Kirkens eiendomsavdeling. Den morgenen knelte vi i bønn på rommet mitt før vi begynte dagen, og ba om Herrens hjelp.

Da vi kjørte gjennom porten til hjemmet, var det nesten som å komme inn i en hellig hage. Det var trær og blomster, og travelheten og støyen utenfor stoppet ved porten. Herr Miguel Dueñas, hans bror og to av Miguels sønner ventet på oss. De tok imot oss og fulgte oss inn i sitt barndomshjem – som var stort og romslig.

Vi fortalte dem at vi var der på oppdrag fra vår kirkes president, og at han ønsket å velsigne landet og Kirkens medlemmer ved å bygge et tempel der. Jeg viste bilder av andre templer. Jeg sa at vi følte at eiendommen deres, deres barndomshjem, var det rette stedet.

Det var ingen overraskelse da de igjen nektet, men vi måtte forsøke. Så i nesten en time prøvde vi enhver tilnærming, for eksempel et direkte kjøp, et bytte av eiendom og alle andre alternativer vi kunne komme på. De var imidlertid fast bestemt, og sa nei til ethvert tilbud.

Vi hadde gjort alt vi kunne. Vi hadde forberedt oss. Vi hadde gjort vårt aller beste. Men det var rett og slett ikke nok.

Mitt hjerte ble fylt med en inntrengende bønn: “Fader, vær så snill å hjelpe oss å vite hva vi skal si eller gjøre.”

Til slutt ble det klart at reisen hadde vært forgjeves. Det så ut til at ingenting ville få dem til å ombestemme seg. Men da vi begynte å forberede oss til å dra, skjedde det noe. Herrens ånd kom inn i rommet. Det var påtagelig. Alle i rommet følte det. Det var en av de sterkeste åndelige opplevelsene jeg noensinne har hatt.

Miguel Dueñas, som ikke var medlem av Kirken, begynte å gråte. Herr Dueñas vendte seg til sin bror og sa: “Om vi ikke kan selge barndomshjemmet vårt, kan vi ikke selge det aller beste av eiendommen vi har over gaten?”

Broren svarte bekreftende. Så snakket vi om den andre eiendommen. De eide flere hundre hektar rett over hovedveien fra deres barndomshjem, og den sentrale delen av eiendommen stakk litt ut slik at hver eneste bil som kjørte den veien, ville se tempelet.

Det var eiendommen de tilbød til Herrens tempel. Det var virkelig et mirakel. Fra da av ledsaget Herrens velsignelser prosessen. Den 21. august 2011 innviet president Henry B. Eyring, den gang førsterådgiver i Det første presidentskap, tempelet til Herrens tjeneste.

Bilde
El Salvador San Salvador Temple

Jeg vitner om at et vakkert tempel pryder San Salvadors åser, ikke som et resultat av noe bror Fox eller jeg sa eller gjorde. Det står der i dag på grunn av vår allmektige Guds hellige ånds mektige betjening.

Vår barmhjertige Fader

Hvis Herren bryr seg nok til å sende sin ånd og gjøre tilgjengelig en tomt til et tempel, tror du ikke at han vil sende sin ånd og berede ditt hjerte og lede dine skritt?

Du er usigelig mer verdifull enn en tomt. Du er et elsket barn av din evige Fader. Du er avkom av universets Gud!

Tror du ikke at han er oppmerksom på deg? Tror du ikke at han vil bruke deg og velsigne deg på måter som er mer strålende enn du kan forestille deg?

Skriftene forteller oss at hvis vi vil sette vår “lit til Herren av hele [vårt] hjerte, [og ikke stole] på [vår] forstand,” og hvis vi “[kjenner] ham på alle [våre] veier … skal han gjøre [våre] stier rette” (Ordspråkene 3:5–6).

Kong Benjamin oppsummerte fullkomment det budskapet jeg ønsker å gi deg. Han sa: “Videre skulle jeg ønske dere ville tenke på hvor velsignet og lykkelige de er som holder Guds befalinger. For se, de blir velsignet i alle ting, både timelig og åndelig, og hvis de holder trofast ut til enden, blir de mottatt i himmelen for å bo med Gud i en lykkelig tilstand som aldri tar slutt” (Mosiah 2:41).

Jeg hever min røst i lovprisning av og vitnesbyrd om denne sannheten. Jeg vitner om at jeg har sett Guds lovede velsignelser oppfylt om og om igjen i mitt eget og mange andres liv.

Jeg lover at hvis du bare vil vende ditt hjerte til din Fader i himmelen, hvis du vil anstrenge deg hver dag for å elske og følge Jesus Kristus mer fullkomment, hvis du i medfølelse og vennlighet vil bære byrdene og løfte hendene til andre rundt deg som strever, hvis du vil prøve å bli en sann disippel av vår kjære Frelser, vil Herren, Himmelens Gud, gjøre dine stier rette. Han vil bruke deg til sine opphøyde hensikter. Han vil velsigne deg på måter du ikke kan forestille deg.