2020
Kirkon tulevaisuus: Valmistamme maailmaa Vapahtajan toiseen tulemiseen
Huhtikuu 2020


Kirkon tulevaisuus: Valmistamme maailmaa Vapahtajan toiseen tulemiseen

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko valmistaa maailmaa siihen aikaan, jolloin ”maa on täynnä Herran tuntemusta” (Jes. 11:9).

Kuva
painting of the Savior’s hand

Ulottuvillamme, Jay Bryant Ward, kopiointi kielletty

Te ja minä saamme osallistua Jeesuksen Kristuksen evankeliumin jatkuvaan palautukseen. Se on ihmeellistä! Se ei ole ihmisen aikaansaannosta! Se on Herran aikaansaannosta. Hän on sanonut: ”Minä joudutan työtäni aikanaan” (OL 88:73). Tämä työ saa voimansa jumalallisesta ilmoituksesta, joka annettiin 200 vuotta sitten. Siinä oli vain seitsemän sanaa: ”Tämä on minun rakas Poikani. Kuule häntä!” (JS–H 1:17.)

Tuo ilmoitus, jonka kaikkivaltias Jumala lausui, esitteli nuorelle Joseph Smithille Herran Jeesuksen Kristuksen. Nuo seitsemän sanaa aloittivat Hänen evankeliuminsa palautuksen. Miksi? Siksi, että meidän elävä Jumalamme on rakastava Jumala! Hän haluaa lastensa saavan kuolemattomuuden ja iankaikkisen elämän! Suuri myöhempien aikojen työ, jossa me olemme mukana, on käynnistetty aikataulun mukaisesti siunaamaan odottavaa ja itkevää maailmaa.

Innostun aina puhuessani palautuksesta. Tämä historiallinen tosiasia on kerta kaikkiaan upea! Se on uskomaton! Se on henkeäsalpaava! Kuinka ihmeellistä onkaan, että taivaasta tulleet sanansaattajat tulivat antamaan valtuuden ja voiman tähän työhön!

Herran työ Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkossa kulkee eteenpäin tänä aikana kiihtyvällä vauhdilla. Kirkolla on ennenkuulumaton, ennennäkemätön tulevaisuus. ”Mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, – – minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat” (1. Kor. 2:9; ks. myös OL 76:10).

Muistakaa, että Kristuksen palvelutyön täyteys odottaa tulevaisuudessa. Hänen toista tulemistaan koskevat profetiat odottavat yhä täyttymistään. Me olemme vain valmistelemassa tämän viimeisen taloudenhoitokauden huipentumaa – kun Vapahtajan toinen tuleminen on oleva todellisuutta.

Israelin kokoaminen verhon kummallakin puolella

Välttämätön johdanto tuolle toiselle tulemiselle on hajaannuksessa olevan Israelin kauan odotettu kokoaminen (ks. 1. Nefi 15:18; ks. myös Mormonin kirjan nimisivu). Tämä kokoamista koskeva oppi on yksi Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon tärkeitä opetuksia. Herra on julistanut: ”Minä annan teille merkin, – – että minä kokoan pitkästä hajaannuksestaan kansani, oi Israelin huone, ja perustan jälleen Siionini sen keskuuteen” (3. Nefi 21:1).

Me sekä opetamme tätä oppia että myös osallistumme siihen. Me teemme niin, kun autamme Herran valittujen kokoamisessa verhon kummallakin puolella. Osana tätä maapallon ja sen asukkaiden suunniteltua päämäärää edesmenneet sukulaisemme on määrä lunastaa (ks. OL 128:15). Onneksi kutsu tulla Kristuksen luokse (ks. MK Jaak. 1:7; Moroni 10:32; OL 20:59) voidaan esittää myös niille, jotka ovat kuolleet ilman tietoa evankeliumista (ks. OL 137:6–8). Heidän valmistamisensa edellyttää kuitenkin osin myös maanpäällistä vaivannäköä muilta. Me kokoamme esivanhempien tauluja, täytämme perheryhmälomakkeita ja toimimme sijaisina temppelityössä kootaksemme yksittäisiä ihmisiä Herran luokse ja perheidensä yhteyteen (ks. 1. Kor. 15:29; 1. Piet. 4:6).

Kuva
painting of Salt Lake Temple

Herralle pyhitetty, Jay Bryant Ward, kopiointi kielletty

Perheet on määrä sinetöidä yhteen koko iankaikkisuudeksi (ks. OL 2:2–3; 49:17; 138:48; JS–H 1:39). Yhdistävä side tulee luoda isien ja lasten välille. Meidän aikanamme on määrä liittää kaikki taloudenhoitokaudet, avaimet ja voimat yhteen ehyeksi ja täydeksi kokonaisuudeksi (ks. OL 128:18). Näitä pyhiä tarkoituksia varten eri puolilla maailmaa on pyhiä temppeleitä. Tähdennän jälleen, ettei näiden temppelien rakentaminen ehkä muuta elämäänne, mutta varmasti sen muuttaa teidän palvelemisenne temppelissä.

Tulee aika, jolloin ne, jotka eivät ole kuuliaisia Herralle, erotetaan niistä, jotka ovat (ks. OL 86:1–7). Turvallisin suojamme on elää edelleen kelvollisina pääsemään Hänen pyhään huoneeseensa. Suurin lahja, minkä voitte antaa Herralle, on varjella itsenne niin, ettei maailma saastuta – olla kelvollisia menemään Hänen pyhään huoneeseensa. Hänen lahjansa teille on rauha ja turva tiedosta, että te olette kelvollisia kohtaamaan Hänet, milloin sitten se hetki tuleekin.

Temppelityön lisäksi Mormonin kirjan esiin tuleminen on koko maailmalle merkkinä siitä, että Herra on alkanut koota Israelia ja täyttää liittoja, jotka Hän teki Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin kanssa (ks. 1. Moos. 12:2–3; 3. Nefi 21; 29). Mormonin kirjassa julistetaan kokoamisen oppi (ks. esim. 1. Nefi 10:14). Se saa ihmiset oppimaan lisää Jeesuksesta Kristuksesta, uskomaan Hänen evankeliumiinsa ja liittymään Hänen kirkkoonsa. Itse asiassa ellei Mormonin kirjaa olisi, luvattua Israelin kokoamista ei tapahtuisi.

Tuolle kokoamiselle on myös ratkaisevan tärkeää lähetystyö. Herran palvelijat lähtevät julistamaan palautusta. Monien kansakuntien keskuudessa jäsenemme ja lähetyssaarnaajamme ovat etsineet niitä, jotka ovat hajaannuksessa olevaa Israelia; he ovat metsästäneet heitä kallionrotkoista, ja he ovat kalastaneet heitä kuten muinaisina aikoina (ks. Jer. 16:16).

Lähetystyö yhdistää ihmiset liittoon, jonka Herra teki muinoin Abrahamin kanssa:

”Sinä olet siunaukseksi jälkeläisillesi sinun jälkeesi, niin että he kantavat käsissänsä tämän palvelutyön ja pappeuden kaikille kansakunnille.

Ja minä siunaan heitä sinun nimesi kautta; sillä kaikkia, jotka ottavat vastaan tämän evankeliumin, kutsutaan sinun nimesi mukaan, ja heidät luetaan sinun jälkeläisiisi, ja he nousevat ja siunaavat sinua isänänsä.” (Abr. 2:9–10.)

Lähetystyö on vasta tuon siunauksen alku. Noiden siunausten toteutuminen, täyttymys, tulee, kun kasteen vesiin astuneet tekevät elämästään siinä määrin täydellisen, että he voivat astua pyhään temppeliin. Endaumentin saaminen siellä sinetöi kirkon jäsenet Abrahamin liittoon.

Päätöksessä tulla Kristuksen luokse ei ole kyse fyysisestä asuinpaikasta, vaan siinä on kyse henkilökohtaisesta sitoutumisesta. Asuinpaikastaan riippumatta kaikki kirkon jäsenet pääsevät osallisiksi evankeliumin opista, toimituksista, pappeuden avaimista ja siunauksista. Ihmiset voidaan saattaa tuntemaan Herra (ks. 3. Nefi 20:13) ilman että he lähtevät kotimaastaan.

On totta, että kirkon varhaisina aikoina kääntymys tarkoitti usein myös muuttoa. Nykyään kokoamista tapahtuu kuitenkin jokaisen kansan keskuudessa. Herra on määrännyt, että Siion perustetaan (ks. OL 6:6; 11:6) jokaiseen valtakuntaan, jossa Hän on antanut pyhiensä syntyä ja saada kansallisuuden. Brasilialaisten pyhien kokoontumispaikka on Brasilia, nigerialaisten pyhien kokoontumispaikka on Nigeria, korealaisten pyhien kokoontumispaikka on Korea. Siion on ”puhdassydämiset” (OL 97:21). Siion on siellä, missä on vanhurskaita pyhiä.

Hengellinen turvallisuus riippuu aina siitä, kuinka ihminen elää, ei siitä, missä hän elää. Lupaan, että jos teemme parhaamme osoittaaksemme uskoa Jeesukseen Kristukseen ja käyttääksemme Hänen sovituksensa voimaa tekemällä parannusta, niin meillä on tieto Jumalasta ja Hänen voimansa auttamassa meitä viemään Jeesuksen Kristuksen palautetun evankeliumin siunaukset jokaiselle kansakunnalle, suvulle, kielelle ja kansalle sekä valmistamaan maailmaa Herran toiseen tulemiseen.

Toinen tuleminen

Herra palaa maahan, jonka Hän teki pyhäksi suorittamalla siellä tehtävänsä kuolevaisuudessa. Voittoisana Hän tulee jälleen Jerusalemiin. Kuninkaallinen punainen viitta vertauskuvana verestään, joka tihkui jokaisesta huokosesta, Hän palaa pyhään kaupunkiin (ks. OL 133:46–48). Siellä ja kaikkialla ”Herran kunnia ilmestyy, kaikki saavat sen nähdä” (Jes. 40:5; ks. myös OL 101:23). Hänen ”nimensä on Ihmeellinen Neuvontuoja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhan Ruhtinas” (Jes. 9:5).

Hän on hallitseva kahdesta maailman keskuspaikasta käsin: toinen on vanhassa Jerusalemissa (ks. Sak. 14) ja toinen Uudessa-Jerusalemissa, joka ”rakennetaan Amerikan mantereelle” (UK 1:10). Näistä keskuksista Hän on johtava kirkkonsa ja valtakuntansa asioita. Jerusalemiin rakennetaan vielä yksi temppeli. Tuosta temppelistä Hän hallitsee ikuisesti herrojen Herrana. Vesi virtaa temppelin alta. Kuolleenmeren vedet parantuvat. (Ks. Hes. 47:1–8.)

Sinä päivänä Hän on kantava uusia arvonimiä ja on oleva erityisten pyhien ympäröimä. Hänet tullaan tuntemaan herrojen Herrana ja kuninkaiden Kuninkaana, ja ne, jotka ovat Hänen kanssaan, ovat niitä, jotka ovat kutsuttuja ja valittuja sekä uskollisia (ks. Ilm. 17:14) uskolleen täällä kuolevaisuudessa. Sitten ”hän on hallitseva aina ja ikuisesti” (Ilm. 11:15).

Maa palautetaan paratiisilliseen tilaansa ja tehdään uudeksi. On oleva uusi taivas ja uusi maa (ks. Ilm. 21:1; Et. 13:9; OL 29:23–24).

Meidän saamamme toimeksianto – meidän etuoikeutemme – on valmistaa maailmaa tuota aikaa varten.

Kuva
Jesus with little boy

Ruoki minun lampaitani, Jay Bryant Ward, kopiointi kielletty

Kohdatkaa tulevaisuus uskossa

Siihen asti – täällä ja nyt – me elämme sekasorron aikaa. Maanjäristykset ja tsunamit saavat aikaan hävitystä, valtiovaltoja sortuu, taloudelliset paineet ovat voimakkaita, perhe on hyökkäyksen kohteena ja avioerojen määrä on lisääntymässä. Meillä on suuri syy huoleen. Mutta meidän ei tarvitse antaa pelkojemme syrjäyttää uskoamme. Me voimme taistella noita pelkoja vastaan vahvistamalla uskoamme.

Miksi me tarvitsemme niin lannistumattoman uskon? Siksi, että edessä on vaikeita aikoja. Tulevaisuudessa on harvoin helppoa tai suosittua olla uskollinen myöhempien aikojen pyhä. Kaikkia meitä tullaan koettelemaan. Apostoli Paavali varoitti, että myöhempinä aikoina ne, jotka uutterasti seuraavat Herraa, joutuvat vainon kohteeksi (ks. 2. Tim. 3:12). Juuri tuo vaino voi joko murskata teidät vaitonaiseen voimattomuuteen tai kannustaa teitä olemaan esimerkillisempiä ja rohkeampia jokapäiväisessä elämässänne.

Se, kuinka kohtaatte elämän koettelemukset, on osa uskonne kasvamista. Saatte voimaa muistaessanne, että teillä on jumalallinen luonne, äärettömän kallisarvoinen perintö. Herra on muistuttanut teitä, teidän lapsianne ja teidän lastenne lapsia siitä, että te olette laillisia perillisiä, että teidät on taivaassa säästetty syntymään erityisenä aikana ja erityiseen paikkaan, kasvamaan ja tulemaan Hänen viirinsä kantajiksi ja Hänen liittokansakseen. Kun kuljette Herran vanhurskauden polkua, teitä siunataan niin että pysytte Hänen hyvyydessään ja olette valona ja pelastajina Hänen kansalleen (ks. OL 86:8–11).

Tehkää kaikki, mitä uskonne vahvistamiseksi Jeesukseen Kristukseen tarvitaan, parantamalla ymmärrystänne Hänen palautetussa kirkossaan opetettavasta opista ja etsimällä jatkuvasti totuutta. Ankkuroituina puhtaaseen oppiin te pystytte astumaan esiin uskon ja sinnikkään hellittämättömyyden turvin ja iloisin mielin tekemään kaiken, mitä teidän on mahdollista tehdä Herran tarkoitusten täyttämiseksi.

On päiviä, jolloin tunnette itsenne lannistuneiksi. Rukoilkaa siis rohkeutta olla antamatta periksi! Valitettavasti jotkut, joiden luulitte olevan ystäviänne, pettävät teidät. Ja jotkin asiat yksinkertaisesti tuntuvat epäreiluilta.

Lupaan teille kuitenkin, että kun seuraatte Jeesusta Kristusta, löydätte pysyvää rauhaa ja todellista iloa. Kun pidätte liittonne yhä tarkemmin ja kun puolustatte kirkkoa ja Jumalan valtakuntaa maan päällä tänä päivänä, Herra siunaa teitä voimalla ja viisaudella, niin että voitte saada aikaan sen, mitä ainoastaan Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsenet voivat saada aikaan.

Meidän on määrä kasvattaa henkilökohtaista uskoa Jumalaan, uskoa Herraan Jeesukseen Kristukseen ja uskoa Hänen kirkkoonsa. Meidän on määrä perustaa perheitä ja tulla sinetöidyiksi pyhissä temppeleissä. Meidän on määrä rakentaa kirkkoa ja Jumalan valtakuntaa maan päällä (ks. Matt. 6:33). Meidän on määrä valmistautua omaan jumalalliseen päämääräämme – kirkkauteen, kuolemattomuuteen ja iankaikkiseen elämään (ks. Room. 2:7; OL 75:5).

Todistan teille nöyrästi, että – kuten profeetta Joseph Smith julisti – Jeesuksen Kristuksen palautettu evankeliumi ”etenee rohkeasti, ylväästi ja itsenäisenä, kunnes se on tunkeutunut jokaiseen maanosaan, käynyt jokaisella seudulla, kulkenut jokaisessa maassa ja kaikunut jokaiseen korvaan, kunnes Jumalan tarkoitukset on täytetty ja suuri Jehova on sanova, että työ on tehty” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 147).

Me olemme mukana kaikkivaltiaan Jumalan työssä. Rukoilen Hänen siunauksiaan aivan jokaiselle teistä.