2020
Att tjäna tillsammans med prästadömets kraft
Juni 2020


Sista ordet

Att tjäna tillsammans med prästadömets kraft

Från ett tal under generalkonferensen i april 2013.

För flera år sedan tittade min fru Barbara och jag förundrade upp mot natthimlen. Vi såg miljoner stjärnor som tycktes klarare och vackrare än vanligt. Jag tog fram Den kostbara pärlan och läste återigen de ord som Herren Gud talade till Mose: ”Och otaliga världar har jag skapat, och jag skapade också dem i min egen avsikt, och genom Sonen, som är min Enfödde, skapade jag dem” (Mose 1:33).

Den kraft som himlarna och jorden skapades med är prästadömet. Källan till hans prästadömskraft är den allsmäktige Guden och hans Son Jesus Kristus. Det är den kraft genom vilken Frälsaren utförde under för att skänka oss obegränsad försoning och övervinna den fysiska döden genom uppståndelsen.

I vår himmelske Faders plan har män ett unikt ansvar att förvalta prästadömet, men de är inte prästadömet. Det är mycket viktigt för oss att förstå att vår himmelske Fader har gjort det möjligt för alla sina söner och döttrar att ta del av välsignelser och styrka genom prästadömets kraft.

Samma prästadömes kraft som skapade världar, galaxer och universum kan och bör vara en del av våra liv för att hjälpa, stärka och välsigna våra familjer, vänner och grannar – med andra ord, för att göra det som Frälsaren skulle göra om han verkade ibland oss i dag (se L&F 81:5).

Det huvudsakliga syftet med prästadömets kraft är att välsigna, rena och helga oss så att vi kan leva tillsammans som familjer i våra himmelska föräldrars närhet för evigt. På så sätt kan alla män kvinnor och barn – oavsett våra omständigheter – delta i Guds och Jesu Kristi förunderliga verk (se Mose 1:39) och glädjas åt prästadömets välsignelser.

Må vi vara visa och söka efter att stärka våra egna liv, våra familjers liv och Jesu Kristi Kyrka av Sista dagars Heliga genom Guds prästadömes kraft.