2020
Den sexuella intimitetens gudomliga syften
Augusti 2020


Den sexuella intimitetens gudomliga syften

När vi förstår vilken gudagiven gåva sexualiteten är i lycksalighetsplanen kan vi förstå vikten av kyskhetslagen.

Bild
bride and groom in front of the temple

Fotografi av par vid Bountifuls tempel i Utah, Janae Bingham

Vårt syfte under jordelivet är att bli som våra himmelska föräldrar. I den processen är det av största vikt att vi förstår och ägnar oss åt sexuell intimitet på ett gudomligt sätt.

Kyskhetslagen är en evig lag som vår himmelske Fader gett till alla sina barn i alla tidsåldrar. Den förblir gällande och är lika tillämpbar i dag som den var tidigare i historien. Som fallet är med andra bud har vår himmelske Fader gett oss denna lag för att välsigna och hjälpa sina barn uppnå sin gudomliga potential. Lydnad mot kyskhetslagen innebär att vi avstår från alla sexuella relationer före äktenskapet och att vi är fullkomligt trofasta och lojala när vi är gifta. Sexuella relationer ska begränsas till äktenskapet mellan en man och en kvinna.1

Vår himmelske Fader avser att sexuella relationer inom äktenskapet är till för att skapa barn, ge uttryck för kärlek och stärka de känslomässiga, andliga och fysiska banden mellan man och hustru. I äktenskapet ska den sexuella intimiteten förena hustru och man i tillit, hängivenhet och omsorg om varandra.2 I den sexuella relationen inom äktenskapet måste bådas handlingsfrihet respekteras och den får inte användas för att kontrollera eller dominera.

Men vi kanske undrar: ”Varför måste jag följa kyskhetslagen? Varför bryr Gud sig om mitt moraliska beteende?” För att besvara de här frågorna har Gud uppenbarat lärosatser som, om de förstås rätt, motiverar oss att hålla kyskhetslagen och välja att ge uttryck för vår sexualitet inom de gränser som han har satt.3 Liksom med alla Guds bud förstås kyskhetslagen bäst med avseende på vår himmelske Faders plan för vår frälsning och upphöjelse (se Alma 12:32). Lydnad mot kyskhetslagen ger utomordentliga välsignelser.

Bild
couple with child in front of the temple

Fotografi av familj vid Kona tempel i Hawaii, Denise Renee Bird

Exceptionella löften

Alla människor är älskade andesöner eller andedöttrar till himmelska föräldrar och har en gudomlig natur och en evig bestämmelse. Anledningen till att vi har en kropp är att vi ska utveckla vår gudomliga natur så att vi i slutändan uppnår vår eviga bestämmelse.4 Vår himmelske Fader vill att vi ska få jordiska upplevelser, utvecklas mot fullkomlighet och så småningom ta del av den fullkomliga glädje som han åtnjuter. Han vet att för att vi ska kunna uppleva en sådan bestående glädje, behöver vi framåtskrida längs kursen han har fastställt och lyda buden som han har gett.

Vetskapen om att familjebanden ska fortsätta genom evigheterna efter det här livet är av största vikt. Efter jordelivet har de trofasta fått löftet att ”de ska passera änglarna … till deras upphöjelse och härlighet … vars härlighet ska vara en fullhet och en fortsättning på avkomman i evigheters evighet.

Då ska de vara gudar, eftersom de är oändliga” (L&F 132:19–20).

Läran om eviga familjer i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är unik i den kristna traditionen. Vi skapades inte enbart för att prisa, dyrka och tjäna någon ofattbar Gud.5 Vi skapades av kärleksfulla himmelska föräldrar för att växa upp och bli som de.6 Mäns och kvinnors andar skapades för att komplettera varandra. Det är därför vårt kön inte är föränderligt i evigheterna – det utgör grunden för den yttersta gåva som vår himmelske Fader kan ge – hans slags liv.7

För att vi ska kunna förverkliga den här välsignelsen har vår himmelske Fader befallt att sexuell intimitet ska reserveras för äktenskapet mellan en man och en kvinna.8 Gud avser att äktenskapet ska innebära ”en fullständig förening av man och kvinna – deras hjärtan, förhoppningar, liv, kärlek, familj, framtid, allt … att de [ska] vara ’ett kött’ i sitt liv tillsammans.”9 Vi kan inte uppnå det slags liv vår himmelske Fader har på egen hand eller utan fullständig trohet mot vår man eller hustru inom äktenskapet enligt Guds plan.

Gud låter oss välja hur vi ska leva våra liv. Han tvingar oss inte att följa vägen som han har fastställt fastän han vet att den leder till vår största glädje. Guds bud och förbund utgör den väg som gör det möjligt för oss att bli fullständiga arvtagare till hans rike, medarvingar med Jesus Kristus (se Rom. 8:17). Genom att göra rättfärdiga val utvecklar vi den gudomliga natur som finns inom oss. Sexuella relationer är ”ett av de starkaste uttrycken för vår gudomliga natur”.10 Lämpliga uttryck för vår sexualitet gör det möjligt för Guds plan att framskrida på jorden och i evigheterna11 och för oss att bli som vår himmelske Fader.12 Gud lovar evigt liv åt de trofasta, vilket innefattar evigt äktenskap, barn och den eviga familjens alla andra välsignelser.13

Distraherande filosofier och Satans bedrägerier

Bristfälliga resonemang och Satans bedrägerier har skapat distraherande filosofier som hävdar att det inte finns något behov av att lyda Guds bud, särskilt inte kyskhetslagen. Satans motståndsröst är högljudd, och hans filosofier är ofta lockande. I Mormons bok tog vissa till sig dessa filosofier för att bedra andra och dra nytta av bedrägeriet. Nehor, till exempel, sa till nephiterna ”att hela människosläktet skulle bli frälst på den yttersta dagen och att de inte behövde frukta eller bäva, utan de kunde upplyfta sina huvuden och fröjda sig, för Herren hade skapat alla människor och hade även återlöst alla människor, och till sist skulle alla människor få evigt liv” (Alma 1:4).

Om vi anammar Nehors filosofi har vi ingen motivation att lägga band på våra sexuella begär eftersom det inte finns några eviga konsekvenser. Och om vi överträder kyskhetslagen? Inget att oroa sig för eftersom de som följde Nehor ”inte [trodde på] att omvända sig från sina synder” (Alma 15:15). Denna lockande filosofi kan vara bedräglig, och många tycker den är tilltalande: Vi kan göra vad vi vill utan några eviga konsekvenser.

Andra falska lärare i Mormons bok predikade att när vi tror på Jesus Kristus, hans försoning och håller hans bud så ”tynger [vi oss] med … dårskaper” som kommer av ”[våra] fäders dåraktiga traditioner” (Alma 30:13, 14). Ja, de förkunnade att när vi ”ser en förlåtelse för [våra] synder” så är det bara ett mentalt eller känslomässigt problem, ”följden av ett vanvettigt sinne” (Alma 30:16). Den ofrånkomliga slutsatsen av de här lärorna är att varje man och kvinna lyckas i det här livet ”alltefter sin begåvning” och ”styrka”, och oavsett vad en man eller kvinna gör så är det ”inte något brott” (Alma 30:17). De här falska lärorna främjar olydnad mot kyskhetslagen eftersom begreppet om rätt och fel är omodernt.

Inte konstigt då att de här filosofierna fortfarande är populära! Inget ansvar för valen vi gör låter som den ultimata friheten. Om vi kan undvika de flesta av världens konsekvenser genom att vara diskreta och försiktiga – vad är det för fel med det? Med detta som bakgrund verkar kyskhetslagen vara gammalmodig, pryd eller onödig.

Bild
smiling family

Foto May Bo Hubbard

Eviga lagar

Guds lagar är inte förhandlingsbara. Han låter oss bortse från dem, men vi är lika ofria att skapa våra egna regler för evigheten som vi är ofria att skapa egna fysiklagar. Gud vill att vi ska vara dugliga arvingar till hans rike. Att förvänta sig hans himmelska arv när man följer en annan kurs än vad han har utstakat är naivt.

Innan jag (äldste Renlund) kallades att verka i kyrkan på heltid tog jag hand om patienter med allvarlig hjärtsvikt. Inom hjärtsvikt och transplantationskardiologi finns det fastställda, etablerade vägar att gå för att nå bästa resultat: längre liv och bättre livskvalitet. Om patienten behandlas på annat sätt blir resultaten inte de bästa. Förvånansvärt nog försökte vissa patienter förhandla om behandlingen. En del patienter sa att de föredrog att inte äta medicin eller att de inte ville ha någon biopsi eller transplantation gjord. Naturligtvis är patienterna fria att välja sin egen väg, men de kan inte följa ett underlägset tillvägagångssätt och förvänta sig det bästa resultatet.

Detsamma gäller oss. Vi är fria att välja vår egen väg i livet, men vi är inte fria att välja resultatet av att inte följa reglerna, oavsett hur många gånger någon säger att vi kan det. Vi kan inte skylla på vår himmelske Fader när vi inte får välsignelserna som hör samman med kyskhetslagen på grund av olydnad.

I den här tidsutdelningen lärde Frälsaren att de eviga lagarna inte är flexibla eller öppna för diskussion. Han sa: ”Och vidare: Sannerligen säger jag er: Det som styrs genom lag upprätthålls också genom lag och fulländas och heliggörs genom den.

Den eller det som bryter en lag och inte rättar sig efter lagen, utan försöker vara sin egen lag … kan inte heliggöras genom lag, inte heller genom barmhärtighet, rättvisa eller dom” (L&F 88:34–35; betoning tillagd). Lika lite som en man som rör vid het kol kan bestämma att han inte ska bränna sig, lika lite kan vi ersätta eviga lagar med våra egna regler.

Om vi inte är lydiga får vi endast njuta av ”det som [vi] är villiga att ta emot, eftersom [vi] inte var villiga att njuta av det som [vi] kunde ha tagit emot” (L&F 88:32). Lydnad mot kyskhetslagen är ett sätt att visa att vi är villiga att göra det som krävs för att få alla underbara välsignelser som hör samman med eviga familjer.

Bild
smiling couple

Foto Denise Renee Bird

Guds lagar är alltid, i slutändan, rättvisa

Inte alla vår himmelske Faders barn har möjlighet i det här livet att uppleva sexuell intimitet i ett äktenskap enligt Guds lag. Vissa får aldrig möjlighet att gifta sig. Andra är övertygade om att deras unika omständigheter gör det så svårt och orättvist att följa kyskhetslagen att de väljer att ignorera den.

Men rättvisa måste bedömas ur ett evigt perspektiv – ur vår himmelske Faders och Jesu Kristi perspektiv.14 Frälsaren uppmanade sitt folk att avhålla sig från domar om vad som är rättvist eller orättvist tills dagen kommer när han framhåller sin dyrbara egendom (se Mal. 3:17–18). Den dyrbara egendom som Frälsaren nämner är de som trots inbillade eller timliga orättvisor eller något annat hinder, håller hans bud.

När våra omständigheter känns orättvisa är det bäst att följa kung Benjamins råd. Han sa: ”Jag [önskar] att ni betänker deras välsignade och lyckliga tillstånd som håller Guds bud. För se, de är välsignade i allt, både timligt och andligt. Och om de trofast håller ut intill änden tas de emot i himlen så att de därigenom kan vistas hos Gud i ett tillstånd av oändlig lycka” (Mosiah 2:41; betoning tillagd).

I slutändan finns det inget som kan jämföras med den ofantliga orättvisa som Frälsaren uthärdade. Men om vi är trofasta kompenserar han oss ändå för all orättvisa vi upplever, och vi uppnår ett tillstånd av oändlig glädje.

När vi väljer att hålla Guds bud, inklusive kyskhetslagen, får vi uppleva glädje och ”frid i den här världen och evigt liv i den kommande världen” (L&F 59:23)15 eftersom vi blir en del av en evig familj, med förfäder och efterkommande.16 När man och hustru beseglas för evigheten genom prästadömets myndighet kommer de att bli upphöjda och få uppleva en fullhet av härlighet samt evig avkomma.17

Bild
bride and groom

Foto Jamie Dale Johnson

Frestelser och omvändelse

Gud förutsåg att vi skulle frestas medan vi försöker följa kyskhetslagen. Det är därför han gav oss sin Son som Frälsare och Återlösare. Genom Jesus Kristus och hans försoning kan vi få styrka att stå emot frestelserna. Alla Guds barn som upplever frestelser av något slag kan vända sig till Frälsaren för att få hjälp.18 Jesus Kristus förstår vad vi går igenom eftersom han var ”frestad i allt liksom vi”, och vi uppmuntras att ”frimodigt gå fram till nådens tron för att få barmhärtighet och finna nåd till hjälp i rätt tid” (Hebr. 4:15, 16).

När vi snubblar behöver vi komma ihåg att vi kan bli rena genom tro på Jesus Kristus och uppriktig omvändelse.19 Omvändelse är något positivt, för ”om än [våra] synder är blodröda ska de bli snövita” (Jes. 1:18). Frälsaren förlåter inte bara utan glömmer vår synd.20 Vad mer kan vi begära: hjälp när vi frestas, förlåtelse när vi omvänder oss. Omvändelse är inget vi borde vara rädda för, även om Satan ”försöker hindra oss från att vända oss till Jesus Kristus, som står med öppna armar med hopp om och villighet att hela, förlåta, rena, stärka, förädla och helga oss.”21

Vittnesbörd

Guds lagar är utformade för vår största glädje. Han vill att vi ska använda kroppen och sexualiteten på de sätt som han har förordnat så att vi kan bli som han. I vårt äktenskap har vi välsignats med ömsesidig tillit när vi har följt kyskhetslagen. Vår tillit till varandra och till vår himmelske Fader har stärkts när vi har hållit det här budet. Guds plan är den enda väg som leder till den fullkomliga glädjen. Vi lovar att också du kan få veta att Gud älskar dig och att du blir evigt välsignad när du håller hans bud.

Slutnoter

  1. Se Jakob 2:27–30; Predika mitt evangelium: Vägledning för missionärer (2004), ”Lektion 4: Buden”, s. 77–78.

  2. Se Allmän handbok: Tjäna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga (2020), 2.1.2, JesuKristiKyrka.org; David A. Bednar, ”Vi tror på att vara kyska”, Liahona, maj 2013, s. 41–44; Russell M. Nelson, ”Vårda er om äktenskapet”, Liahona, maj 2006, s. 36–38; Richard G. Scott, ”Att välja rätt”, Nordstjärnan, jan. 1995, s. 35–37.

  3. Se Boyd K. Packer, ”Små barn”, Nordstjärnan, jan. 1987, s. 12–14.

  4. Se ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, Liahona, maj 2017, s. 145. Den avsedda betydelsen av kön i tillkännagivandet är biologiskt kön vid födseln.

  5. Se Thomas Watson, ”Man’s Chief End Is to Glorify God”, i A Body of Practical Divinity (1833), s. 8; Roger E. Olson, The Story of Christian Theology (1999), s. 506; The Catechism of Christian Doctrine: Prepared and Enjoined by Order of the Third Plenary Council of Baltimore (1885); allt enligt citat i Terryl L. Givens, Feeding the Flock: The Foundations of Mormon Thought: Church and Praxis (2017), s. 1.

  6. Se Dallin H. Oaks, ”Avfall och återställelse”, Nordstjärnan, juli 1995, s. 85–88.

  7. Se ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”. I evigheten är vi inte könlösa som en del teologer har påstått. Se Terryl L. Givens, Feeding the Flock: The Foundations of Mormon Thought: Church and Praxis (2017), s. 188–190.

  8. Se L&F 42:22–24; se även ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”.

  9. Jeffrey R. Holland, ”Personlig renhet”, Liahona, jan. 1999, s. 91.

  10. David A. Bednar, ”Vi tror på att vara kyska”, Liahona, maj 2013, s. 42.

  11. Se Neil L. Andersen, ”Barn”, Liahona, nov. 2011, s. 28–31.

  12. Se Dallin H. Oaks, ”Avfall och återställelse”, Nordstjärnan, juli 1995, s. 85–88.

  13. Se L&F 131:1–4; 132:19–20, 24.

  14. Se D. Todd Christofferson, ”Varför gifta sig? Varför bilda familj?” Liahona, maj 2015, s. 50–53.

  15. Se även Mosiah 2:41; Allmän handbok, 2.1.2.

  16. Se Mal. 4:1.

  17. Se L&F 132:19.

  18. Se Alma 13:28.

  19. Se Jes. 1:18; L&F 58:42.

  20. Se L&F 58:42.

  21. Russell M. Nelson, ”Vi kan göra bättre och bli bättre”, Liahona, maj 2019, s. 67.