2020
En kraft som består
November 2020


En kraft som består

Endast tro och Guds ord som fyller vårt inre är tillräckligt för att bära upp oss – och för att vi ska få tillgång till hans kraft.

När jag gick igenom vår käre profet president Russell M. Nelsons undervisning hittade jag ett ord som han ofta använt i många tal. Ordet är kraft.

Under den första generalkonferensen efter att ha inröstats som apostel, talade president Nelson om kraft.1 Han har fortsatt undervisa om kraft under åren som gått. Sedan vi inröstade president Nelson som vår profet har han undervisat om principen för kraft – speciellt Guds kraft – och hur vi får tillgång till den. Han har undervisat oss om hur vi kan få tillgång till Guds kraft när vi hjälper andra2, hur omvändelse inbjuder Jesu Kristi kraft och kraften i hans försoning i våra liv3, och hur prästadömet – Guds kraft och myndighet – är till välsignelse för alla som ingår och håller förbund med honom4. President Nelson har vittnat om att Guds kraft flödar till alla som har fått sin begåvning i templet när de håller sina förbund.5

Jag blev särskilt berörd av en utmaning som president Nelson gav oss under generalkonferensen i april i år. Han sa att vi skulle ”studera och be för att lära [oss] mer om den kraft och kunskap [vi] har begåvats med – eller som [vi] kommer att begåvas med”.6

Som svar på hans utmaning har jag studerat och bett och jag har lärt mig en del nyttiga saker om den kraft och kunskap som jag förlänats – eller som ännu kommer att förlänas mig.

Det är inte lätt att förstå vad vi måste göra för att få tillgång till Guds kraft i våra liv, men jag har upptäckt att det går om vi utforskar det i vårt eget sinne och ber om att den Helige Anden ska upplysa oss.7 Äldste Richard G. Scott gav oss en tydlig definition av vad Guds kraft är: Det är ”kraft att göra mer än vi kan av oss själva”8.

Vi behöver fylla hjärtat och till och med själen med Guds ord och en grund av tro på Jesus Kristus för att få tillgång till Guds kraft att hjälpa oss i de här svåra tiderna. Om vi inte djupt i hjärtat tar till oss Guds ord och vår tro på Jesus Kristus, kan våra vittnesbörd och vår tro svikta och vi kan förlora åtkomsten till den kraft som Gud vill ge oss. Det räcker inte med en ytlig tro. Endast tro och Guds ord som fyller vårt inre är tillräckligt för att bära upp oss – och för att vi ska få tillgång till hans kraft.

När syster Johnson och jag uppfostrade våra barn uppmuntrade vi dem var och en att lära sig spela ett musikinstrument. Men vi lät bara våra barn få musiklektioner om de gjorde sin del och övade på sitt instrument varje dag. En lördag såg vår dotter Jalynn fram emot att gå och leka med vänner, men hon hade ännu inte övat på pianot. Med vetskap om att hon förpliktat sig att öva 30 minuter tänkte hon ställa en klocka, för hon ville inte öva ens en minut mer än vad som krävdes.

När hon gick förbi mikrovågsugnen på vägen till pianot stannade hon till och tryckte på några knappar. Men i stället för att ställa tiden satte hon mikrovågsugnen på hög effekt i 30 minuter. Efter att ha övat i ungefär 20 minuter gick hon tillbaka till köket för att se hur mycket tid som kvarstod och upptäckte en brinnande mikrovågsugn.

Hon sprang då till baksidan av huset där jag höll på med trädgårdsarbete och skrek att det brann i huset. Jag sprang snabbt in i huset och upptäckte att mikrovågsugnen faktiskt stod i lågor.

I ett försök att rädda vårt hem från att brinna ner sträckte jag mig bakom mikrovågsugnen, drog ut kontakten och använde sladden för att lyfta ner den brinnande apparaten från köksbänken. Med förhoppningar om att bli hjälte och rädda dagen så väl som vårt hem, svingade jag runt den brinnande mikrovågsugnen i cirklar med elsladden för att hålla den undan min kropp, tog mig ut på baksidan och med ännu en svingande rörelse kastade jag ut den på gräsmattan. Där kunde vi släcka lågorna med en trädgårdsslang.

Vad var det som gick fel? En mikrovågsugn behöver något som absorberar dess energi, och när det inte finns något inuti den som absorberar energin absorberar ugnen själv energin, blir het och kan börja brinna och därmed förstöra sig själv i en hög av flammor och aska.9 Hela vår mikrovågsugn brann upp eftersom det inte fanns något inuti den.

På liknande sätt kan de som har tro och Guds ord djupt i hjärtat absorbera och övervinna de brinnande pilar som motståndaren helt säkert skjuter för att förgöra oss.10 Annars kanske vår tro, vårt hopp och vår övertygelse inte består, och likt den tomma mikrovågsugnen kan vi bli ett dödsoffer.

Jag har lärt mig att jag genom att ha Guds ord djupt i min själ tillsammans med tro på Herren Jesus Kristus och hans försoning kan få tillgång till Guds kraft för att övervinna motståndaren och vad han än kan kasta mot mig. När vi ställs inför svårigheter kan vi förlita oss på Herrens löfte som Paulus undervisade om: ”Gud har inte gett oss modlöshetens ande, utan kraftens, kärlekens och självbehärskningens Ande.”11

Vi vet att Frälsaren som barn ”växte och blev starkare och fylldes av vishet, och Guds välbehag vilade över honom”12. Vi vet att Jesus när han blev äldre ”växte i vishet, ålder och välbehag inför Gud och människor”13. Och vi vet att när han påbörjade sin verksamhet blev de som hörde honom ”överväldigade av hans undervisning, eftersom hans ord hade makt”14.

Genom förberedelser tillväxte Frälsaren i kraft och kunde motstå alla Satans frestelser.15 När vi följer Frälsarens exempel och förbereder oss genom att studera Guds ord och fördjupa vår tro kan vi också få tillgång till Guds kraft att motstå frestelser.

Under denna tid av restriktioner för sammankomster som gör vanlig tempeltjänst omöjlig har jag sett till att fortsätta studera och lära mig mer om Guds kraft som vi får när vi ingår och håller tempelförbund. Som det lovades i invigningsbönen för templet i Kirtland lämnar vi templet beväpnade med Guds kraft.16 Det finns inget utgångsdatum på den kraft som Gud förlänar dem som ingår och håller tempelförbund och ingen restriktion för att få tillgång till den kraften under en pandemi. Hans kraft avtar bara i våra liv om vi inte håller våra förbund och inte lever på ett sätt som gör att vi ständigt kan kvalificera oss för att ta emot hans kraft.

När min kära hustru och jag verkade som missionsledare i Thailand, Laos och Myanmar, bevittnade vi med egna ögon den Guds kraft som ges till dem som ingår och håller heliga förbund i templet. Allmänna hjälpfonden för tempelbesökare gjorde det möjligt för många heliga i dessa tre länder att besöka templet efter att ha gjort allt de kunde genom personliga uppoffringar och förberedelser. Jag minns hur jag mötte en grupp på 20 trofasta heliga från Laos på en flygplats i Bangkok i Thailand för att hjälpa dem ta sig vidare till en annan flygplats i Bangkok där de skulle borda ett plan till Hongkong. De här medlemmarna glödde av förväntan inför att äntligen få resa till Herrens hus.

Bild
Medlemmar i Laos

När vi träffade de här goda heliga på deras väg hem var det uppenbart att deras mognad i evangeliet och kraften som hör samman med den hade ökat till följd av att de tagit emot sin tempelbegåvning och ingått förbund med Gud. Dessa heliga gick helt klart ut från templet ”beväpnade med [hans] kraft”17. Denna kraft att göra mer än de själva kunde göra gav dem styrka att uthärda svårigheterna med medlemskap i kyrkan i sitt hemland och att gå ut och ”bära mycket stora och härliga budskap”18 i sitt fortsatta uppbyggande av Herrens rike i Laos.

Har vi var och en under den tid vi inte har kunnat besöka templet förlitat oss på de förbund vi ingått i templet för att kunna ta ut en tydlig och oföränderlig riktning i livet? Om de här förbunden hålls ger de oss en vision och förväntningar på framtiden och en tydlig beslutsamhet att bli värdiga att ta emot allt det som Herren har lovat oss genom vår trofasthet.

Jag uppmanar er att söka den kraft som Gud vill ge er. Jag vittnar om att när vi eftersträvar den här kraften blir vi välsignade med en större förståelse av den kärlek vår himmelske Fader har för oss.

Jag vittnar om att eftersom vår himmelske Fader älskar er och mig, sände han sin älskade Son Jesus Kristus att vara vår Frälsare och Återlösare. Jag vittnar om Jesus Kristus, han som har all makt19 och gör det i Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Se Russell M. Nelson, ”Skydda den andliga kraftledningen”, Nordstjärnan, Rapport från den 154:e halvårskonferensen för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, [oktoberkonferensen 1984], s. 24–26.

  2. Se Russell M. Nelson, ”Tjäna med Guds kraft och myndighet”, Liahona, maj 2018, s. 68–75.

  3. Se Russell M. Nelson, ”Avslutande ord”, Liahona, maj 2019, s. 112.

  4. Se Russell M. Nelson, ”Tjäna med Guds kraft och myndighet”, s. 68-69.

  5. Se Russell M. Nelson, ”Gå framåt i tro”, Liahona, maj 2020, s. 115.

  6. Russell M. Nelson, ”Gå framåt i tro”, s. 115.

  7. Se L&F 9:7–9.

  8. Richard G. Scott, ”Frid i hemmet”, Liahona, maj 2013, s. 30.

  9. ”Mikrovågsugnar hettar upp mat eller vätska med mikrovågor. Det måste finnas något inuti mikrovågsugnen som absorberar de här vågorna. Annars absorberar ugnen själv mikrovågorna i stället. Vågorna hettar då upp tillagningskammaren i sina försök att hitta något att absorberas av. Vågorna når till slut mikrovågsugnens magnetron, från vilken mikrovågorna sänds ut. Magnetronen klarar inte av en stor mängd kraft så den fortsätter sända dem till andra delar av mikrovågsugnen. Om en mikrovågsugn körs utan innehåll skadas magnetronen och även andra delar av mikrovågsugnen. I värsta fall blir delarna i mikrovågsugnen överhettade och kan fatta eld” (Abacus Appliance Service Corporation, ”Will I Destroy My Microwave If It Runs Empty?” 16 aug. 2012, abacusappliance.com; se även Julie R. Thomson, ”13 Things You Should Never Put in the Microwave”, 13 juni 2014, huffpost.com).

  10. Se 1 Ne. 15:24.

  11. 2 Tim. 1:7.

  12. Luk. 2:40.

  13. Luk. 2:52.

  14. Luk. 4:32.

  15. Se Matt. 4:1–11; Luk. 4:1–14; L&F 20:22.

  16. Se L&F 109:22.

  17. L&F 109:22.

  18. L&F 109:23.

  19. Se Matt. 28:18.