2021
Tillväxa i uppenbarelsens princip
Januari 2021


Tillväxa i uppenbarelsens princip

Jag uppmanar dig att ta de nödvändiga stegen för att höra Herren bättre och oftare så att du kan få den insikt som han vill ge dig.

Bild
photograph of small green plant

Bilder från Getty Images

Den 30 september 2017, efter generalkonferensens eftermiddagsmöte, stannade jag till vid sjukhuset för att besöka min älskade kvorummedlem äldste Robert D. Hales. Han hade legat på sjukhuset sedan han drabbades av en hjärtinfarkt några dagar tidigare.

Vi hade ett härligt samtal och han verkade må bättre. Han andades till och med på egen hand vilket var ett gott tecken.

Men samma kväll sa Anden till mitt hjärta och sinne att jag skulle åka tillbaka till sjukhuset på söndagen. Under generalkonferensens förmiddagsmöte på söndagen kom den starka maningen tillbaka. Jag kände att jag skulle hoppa över lunchen och skynda mig till äldste Hales sjukbädd så fort förmiddagsmötet var över, vilket jag gjorde.

När jag anlände kunde jag se att äldste Hales hade blivit mycket sämre. Sorgligt nog avled han tio minuter efter att jag hade kommit, men jag är tacksam för att jag var vid hans sida tillsammans med hans kära hustru Mary och deras två söner när han lämnade detta liv.

Jag är så tacksam för att den Helige Andens viskningar manade mig att göra något som jag kanske inte hade gjort annars. Och jag är så tacksam för uppenbarelsens realitet och för att himlarna återigen är öppna.

I år ligger vårt fokus på Läran och förbunden i våra personliga studier och våra studier i klassrummet. Dessa ”gudomliga uppenbarelser och inspirerade tillkännagivanden” kan välsigna alla som studerar dem och följer deras gudomliga direktiv. De inbjuder ”alla människor överallt att höra Herren Jesu Kristi röst”1, för ”Herrens röst ljuder förvisso för alla människor” (L&F 1:2).

Fara, mörker, villfarelser

Fysiska och andliga stormar är en del av jordelivet, som covid-19-pandemin har påmint oss om. Om tiden före sin andra ankomst förutsade Frälsaren dagar av stora prövningar. Han sa: ”Det ska bli hungersnöd och farsoter och jordbävningar på olika platser” (JS–M 1:29).

Förutom dessa prövningar har vi det tilltagande mörkret och de ökande villfarelserna som omger oss. Som Jesus sa till sina lärjungar kommer ”ondska [att] … råda i överflöd” innan han kommer tillbaka (JS–M 1:30).

Satan har samlat sina trupper och rasar mot Herrens verk och mot dem av oss som är engagerade i det. På grund av de ökande faror vi ställs inför har behovet av gudomlig vägledning aldrig varit större, och våra ansträngningar att höra Jesu Kristi, vår Medlares, Frälsares och Återlösares, röst har aldrig varit mer brådskande.

Som jag sa kort efter att jag hade kallats som kyrkans president är Herren redo att uppenbara sitt sinne för oss. Det är en av hans största välsignelser till oss.2

I vår tid har han lovat: ”Om du ber ska du få uppenbarelse på uppenbarelse, kunskap på kunskap” (L&F 42:61).

Jag vet att han svarar på våra vädjanden.

Hur vi hör honom

I dag är det av största vikt att veta hur Anden talar. För att få personlig uppenbarelse, för att hitta svar och för att få skydd och vägledning minns vi mönstret som profeten Joseph Smith fastställde åt oss.

För det första fördjupar vi oss i skrifterna. Genom att göra det öppnar vi sinnet och hjärtat för Frälsarens lärdomar och sanningar. Kristi ord tillkännager för oss allt vi bör göra (se 2 Ne. 32:3), särskilt i den här osäkra och omvälvande tiden.

För det andra ber vi. Bön kräver initiativ, så vi ödmjukar oss inför Gud, hittar en lugn plats vi regelbundet kan gå till och utgjuter vårt hjärta för honom.

Herren säger: ”Närma er mig och jag ska närma mig er, sök mig flitigt och ni ska finna mig, be och ni ska få, bulta och det ska öppnas för er” (L&F 88:63).

När vi närmar oss Herren får vi tröst, uppmuntran, hopp och helande. Så vi ber i hans namn om våra bekymmer och våra svagheter, vår förhoppningar och våra närstående, våra ämbeten och våra frågor.

Sedan lyssnar vi.

Om vi står kvar på knä en stund efter att ha avslutat bönen kommer tankar, känslor och vägledning till oss. Att skriva ner dessa intryck kan hjälpa oss komma ihåg vad Herren vill att vi ska göra.

När vi upprepar den här processen ”[tillväxer vi] i uppenbarelsens princip”3, som profeten Joseph Smith sa.

Bild
woman praying in bedroom

Värdiga att ta emot uppenbarelse

Vi behöver vara värdiga för att kunna förfina vår förmåga att känna igen den Helige Andens viskningar och öka vår kapacitet att ta emot uppenbarelse. Värdighet kräver inte fullkomlighet, men den kräver att vi strävar efter större renhet.

Herren förväntar sig dagliga ansträngningar, dagliga förbättringar, daglig omvändelse. Värdighet ger renhet, och renhet kvalificerar oss för den Helige Anden. När vi tar ”den Helige Anden till [vår] vägledare” (L&F 45:57) kvalificerar vi oss för personlig uppenbarelse.

Om något hindrar oss från att öppna dörren till himmelsk vägledning kanske vi behöver omvända oss. Omvändelse gör att vi kan öppna den dörren och höra Herrens röst oftare och tydligare.

Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”Regeln är tydlig. Om någonting vi tänker på, ser, hör eller gör avlägsnar oss från den Helige Anden, bör vi sluta med att tänka på, se, lyssna på eller göra det. Om det som till exempel är avsett att roa oss fjärmar oss från den Helige Anden så är den typen av underhållning uppenbarligen inte lämplig för oss. Eftersom Anden inte står ut med något som är vulgärt, grovt eller omoraliskt är sådant uppenbarligen inte lämpligt för oss.”4

När vi tillsammans med ökad renhet och lydnad fastar, söker ihärdigt, studerar skrifterna och de levande profeternas ord samt utför tempeltjänst och släktforskning så öppnas himlarna. Herren uppfyller sitt löfte å sin sida: ”Jag ska ge dig av min Ande, som ska upplysa ditt förstånd” (L&F 11:13).

Vi kanske behöver ha tålamod, men Gud kommer att tala till oss på sitt eget sätt och i sin egen tid.

En anda av insikt

Job sa att det finns en ”[ande] i människan, den Allsmäktiges livsfläkt ger henne förstånd” (Job 32:8). Under det här nya året uppmanar jag dig att ta de nödvändiga stegen för att höra Herren bättre och oftare så att du kan få den insikt som han vill ge dig.

Innan äldste Hales avled den där dagen i oktober 2017 hade han förberett ett kort tal till generalkonferensen som han inte kunde hålla. I det talet skrev han: ”Vår tro förbereder oss för att vara i Herrens närhet.”5

När vi tar emot uppenbarelse tillbringar vi tid i Guds närhet då han uppenbarar sitt sinne, sin vilja och sin röst för oss (se L&F 68:4). Må vi sätta vår tro i handling, åkalla Herren, leva värdiga hans utlovade inspiration och följa den vägledning vi får.

Slutnoter

  1. Inledningen till Läran och förbunden.

  2. Se Russell M. Nelson, ”Uppenbarelse för kyrkan, uppenbarelse för våra liv”, Liahona, maj 2018, s. 94.

  3. Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith (2007), s. 131.

  4. David A. Bednar, ”Att vi alltid må hava hans Ande hos oss”, Liahona, maj 2006, s. 30.

  5. I Neil L. Andersen, ”Herrens röst”, Liahona, nov. 2017, s. 124.