2021
Frambringa Sion
September 2021


Frambringa Sion

Som sista dagars heliga som välsignats med det återställda evangeliet är vi kallade att stärka kyrkan och bygga upp Sion.

Bild
map of the world

Kartbild från Getty Images

Genom historien har Herrens folks strävan varit att frambringa ett evangeliesamhälle där han kan vistas. För att bli ett sådant samhälle av heliga måste vi lära oss att helga och förena våra hjärtan och sinnen, agera rättvist utan stridighet och tvister, och leva i rättfärdighet utan några fattiga ibland oss (se Mose 7:18).

När till exempel John och Maria Linford hade gått med i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga i Gravely i England 1842 blev John president över den lokala grenen. Släktingar och vänner delade dock inte den glädje Linfords fann i återställelsen. Om de inte kunde övertyga John om att överge sin nya religion skulle de ”svälta ut honom” genom att bojkotta hans skomakarverksamhet.

År 1856 gjorde den ständiga emigrationsfonden det möjligt för John och Maria att immigrera till Saltsjödalen 1856. De seglade till New York med tre av sina söner. Därifrån reste de till Iowa City i Iowa och färdades sedan vidare i juli 1856 med James G. Willies olycksdigra handkärrekompani.

Tidigt den 21 oktober, i närheten av stränderna vid Sweetwater River i Wyoming, uttalade John sina sista ord.

”Jag är glad att vi kom”, sa han till Maria när hon frågade om han ångrade att de hade lämnat England. ”Jag kommer inte att få se Saltsjön, men det får du och pojkarna, och jag ångrar inte allt vi har gått igenom om våra pojkar får växa upp och fostra sina familjer i Sion.”1

Vad är Sion?

Bild
group of pioneers

Få ämnen förutom vår Herre Jesu Kristi födelse har inspirerat forna och nutida profeter och heliga mer än den sista tidens insamling av Israels hus och uppbyggandet av Sion i förberedelse för Frälsarens andra ankomst.2

Varför är Sion så viktigt för sista dagars heliga – då och nu, var än Herrens folk finns?

Äldste Bruce R. McConkie (1915–1985) i de tolv apostlarnas kvorum sa: ”Från Adams dagar till denna stund – närhelst Herren har haft ett eget folk, närhelst det har funnits sådana som har hörsammat hans röst och hållit hans bud, närhelst hans heliga har tjänat honom med hjärtats fulla uppsåt – har Sion funnits.”3

Skrifterna beskriver ett Sionsamhälle. Enok, en profet med stor tro under Noas dagar, ”byggde en stad som kallades Helighetens stad, ja, SION” (Mose 7:19). Herren bodde där med sitt folk och välsignade dem och deras land (se Mose 7:16–18). Herren sa till Enok: ”Se, jag är Gud, Helighetens Människa är mitt namn” (Mose 7:35).

En strävan som Sion har är att etablera en enad, trosstark plats, grundad på himlens celestiala principer, där Guds folk kan vandra med honom och där Gud själv kan vistas.

Mormons bok vittnar om att efter den uppståndne Frälsarens besök till den nya världen ”[blev] allt folket … omvänt till Herren i hela landet …

Och de hade allting gemensamt ibland sig. Därför fanns det inga rika eller fattiga, bundna eller fria, utan de hade alla gjorts fria och var delaktiga i den himmelska gåvan. …

Och det hände sig att det inte fanns några stridigheter i landet tack vare Guds kärlek som bodde i folkets hjärtan” (4 Ne. 1:2, 3, 15).

Beväpnade med rättfärdighet och kraft

Enoks dagar var en tid av krig, blodsutgjutelse, rädsla, mörker och hat – när ”Satans makt var över hela jordens yta” (Mose 7:24; se även v. 16, 17, 33). Men Enok var trofast och Herren kallade honom att ropa omvändelse.

Herren sa till Enok att liknande ”stora prövningar” (Mose 7:61) ska föregå hans andra ankomst. ”Så sant jag lever ska jag komma i de sista dagarna, i ogudaktighetens och hämndens dagar, för att fullborda den ed som jag inför dig har avlagt rörande Noas barn” (Mose 7:60).

President Russell M. Nelson har nyligen sagt om vår tid: ”Jag ser den nuvarande covid-19-pandemin som endast en av många onda saker som plågar vår värld, bland annat hat, civil oro, rasism, våld, oärlighet och brist på hövlighet.”4 Men vi har ändå en profetisk försäkran. President Nelson har också sagt:

”Vi lever i den tid som ’våra förfäder med ivrig förväntan har sett fram emot’. [L&F 121:27.] Vi sitter på första parkett och kan bevittna i levande livet det profeten Nephi såg endast i en syn: att Guds Lamms kraft skulle falla ’över Herrens förbundsfolk som var spritt över hela jordens yta, och de var beväpnade med rättfärdighet och med Guds kraft i stor härlighet’. [1 Ne. 14:14.]

Ni, mina bröder och systrar, är bland de män, kvinnor och barn som Nephi såg.”5

Uppmaningen att samla in och välsigna dem som befinner sig på båda sidor av slöjan, bygga upp Sion och förbereda världen för vår Frälsarens andra ankomst omfattar oss alla. ”Av alla människor som någonsin levt på planeten jorden”, sa president Nelson, ”är vi just de som får ta del i denna slutliga, storslagna insamling.”6

Hur kommer vi dit?

Som sista dagars heliga, som välsignats med det återställda evangeliet är vi ”kallade till att arbeta i [Herrens] vingård och att bygga upp [hans] kyrka samt att frambringa Sion” (L&F 39:13). Det arbetet kräver kärlek, enighet, tro, tjänande, uppoffringar och lydnad.

Bild
group of women outside a church

”När människor älskar Gud av hela sitt hjärta och rättfärdigt strävar efter att bli som han blir det färre tvister och stridigheter i samhället. Det blir mer enighet”, har äldste Quentin L. Cook i de tolv apostlarnas kvorum sagt. Han tillade: ”Enighet är … en bred, omfattande term men den utgör definitivt ett exempel på det första och andra stora budet att älska Gud och att älska vår nästa. Den betecknar ett Sions folk vars hjärtan och sinnen är ’förenade i enighet’ [Mosiah 18:21].”7

Med den kärleken och enigheten utövar vi tro att dra nytta av Frälsarens försoning som kan förvandla oss i det att vi renar våra hjärtan och liv (se Mosiah 3:19; L&F 97:21). Vi samlar de som är villiga att komma till Herren i rättfärdighet. Genom heliga förrättningar och celestiala principer inbjuder vi gudaktighetens kraft i våra liv (se L&F 105:5). Helgade genom förbundssamhörighet med Gud och varandra bygger vi upp Sion och förbereder oss för Kristi andra ankomst.

”Den kärleken är Kristi rena kärlek”, sa president Henry B. Eyring, andre rådgivare i första presidentskapet. ”Och det är tro på honom och de fulla återverkningarna av hans oändliga försoning som kvalificerar er och de ni älskar och tjänar för den himmelska gåvan att få leva i det efterlängtade och utlovade Sions samhälle.”8

Bered er för kommande dagar

Bild
group of young men sitting in a Church class

Att komma till Frälsaren, lär nutida profeter, handlar om ett enskilt åtagande, inte en fysisk plats.

”Medlemskap i kyrkans tidiga dagar innebar ofta även emigration”, har president Nelson förklarat. ”Men i dag sker insamlingen i varje nation. Herren har förordnat att Sion ska upprättas i alla nationer där han låtit sina heliga födas.”9

När vi anammar utmaningen och välsignelsen att bygga upp Sion i våra familjer, grenar, församlingar, stavar och samhällen ser vi tillsammans med John och Maria Linford fram emot den dag då våra barn och barnbarn ”får växa upp och fostra sina barn i Sion” bland varje nation, släkte och tungomål.

När vi först söker Herren och hans rättfärdighet ber vi att ”hans rike kan gå ut över jorden, så att dess invånare kan ta emot det och bereda sig för kommande dagar då Människosonen ska komma ner i himlen, klädd i sin härlighets glans, för att möta Guds rike som är upprättat på jorden” (L&F 65:5).

Slutnoter

  1. Se Andrew D. Olsen, The Price We Paid: The Extraordinary Story of the Willie and Martin Handcart Pioneers (2006), s. 45–46, 136–137.

  2. Se Russell M. Nelson och Wendy W. Nelson, ”Israels hopp” (världsomfattande andakt för ungdomar, 3 juni 2018), HopeofIsrael.ChurchofJesusChrist.org.

  3. Bruce R. McConkie, ”Come: Let Israel Build Zion”, Ensign, maj 1977, s. 116–117.

  4. Se Russell M. Nelson, i Sarah Jane Weaver, ”President Nelson Invites Us to Give Thanks”, 20 nov. 2020, thechurchnews.com; se även ”President Russell M. Nelson: En profetisk bön av tacksamhet om hopp och lindring för världen”, https://www.churchofjesuschrist.org/givethanks/?lang=swe

  5. Russell M. Nelson, ”Hör honom”, Liahona, maj 2020, s. 88.

  6. Russell M. Nelson och Wendy W. Nelson, ”Israels hopp”.

  7. Quentin L. Cook, ”Hjärtan förenade i rättfärdighet och enighet”, Liahona, nov. 2020, s. 18, 19.

  8. Henry B. Eyring, ”Systrar i Sion”, Liahona, nov. 2020, s. 69.

  9. Se Russell M. Nelson, ”Insamlingen av det skingrade Israel”, Liahona, nov. 2006, s. 81.