2022
Dichter tot Jezus Christus komen
Juli 2022


‘Dichter tot Jezus Christus komen’, Liahona, juli 2022.

Voor ouders

Dichter tot Jezus Christus komen

Afbeelding
gezin bij de tempel

Beste ouders,

De Heer heeft ons zijn evangelie, het priesterschap, tempels en vele andere hulpmiddelen gegeven om van Hem te leren en ons op onze terugkeer bij Hem voor te bereiden. In dit tijdschrift staan manieren waarop we ondanks de moeilijkheden om ons heen allemaal dichter tot Christus kunnen komen.

Evangeliebesprekingen

De tempel: de allerheiligste vereringsplaats

Op pagina 4 kunt u aan de hand van leringen van ouderling David A. Bednar uw gezin het belang van tempelverordeningen bijbrengen. Na dat artikel volgt een aantal getuigenissen van leden over de hele wereld over nieuwe tempels in hun gebied. Toon uw gezin de grafiek op pagina 12 die in beeld brengt hoeveel tempels er onlangs zijn aangekondigd. Hoe brengen tempelverordeningen personen en gezinnen dichter tot onze hemelse Vader en Jezus Christus?

Wat zijn de Schriften?

U kunt aan de hand van het artikel in de rubriek Evangeliebasis op pagina 22 uitleggen wat de Schriften zijn en waarom het belangrijk is om de Schriften en de leringen van hedendaagse profeten te bestuderen.

De Heer zal ons leiden

Op pagina 40 bespreekt ouderling Ciro Schmeil voorbeelden van mensen die een werktuig in de handen van de Heer zijn geweest. Lees enkele citaten uit het artikel voor en bespreek met de gezinsleden hoe ze open kunnen staan voor de ingevingen van de Geest en een werktuig in de handen van de Heer kunnen worden.

Gezinsplezier Kom dan en volg Mij

Voor een tijd als deze

Esther 4–7

Esther ging moedig naar de koning toe en redde haar volk.

  1. Ga in een kring zitten en vraag een gezinslid een moedige held uit de Schriften te noemen en te vertellen hoe die persoon moed toonde (bijvoorbeeld: Esther, moed om te spreken).

  2. De volgende persoon in de kring zegt de naam van de eerste held en kiest dan een andere persoon uit de Schriften die volgens hem of haar moedig was en legt uit waarom.

  3. Ga de cirkel rond, waarbij degene die aan de beurt is steeds de namen van alle eerdergenoemde personen uit de Schriften zegt en daar een nieuwe aan toevoegt. Blijf spelen tot iedereen in het gezin minstens één keer aan de beurt is geweest.

Bespreking: Hoe kunnen we in onze tijd en omstandigheden moedig zijn? Hoe kunnen we anderen tot zegen zijn als we moedig handelen en het goede doen? 

Samen onbreekbaar

2 Koningen 6:8–23

Lees het verhaal van Elisa en de jonge knecht in 2 Koningen 6:8–23.

  1. Neem een dunne stok die makkelijk gebroken kan worden.

  2. Daag iemand uit om de stok te breken.

  3. Pak dan tien of meer stokken tegelijk. Daag dezelfde persoon uit om de verzameling stokken te breken zonder ze uit elkaar te halen.

  4. Waarom was de uitdaging de tweede keer moeilijker?

  5. Lees 2 Koningen 6:16–17: ‘Wees niet bevreesd, want die bij ons zijn, zijn méér dan die bij hen zijn. En Elisa bad en zei: Heere, open toch zijn ogen, zodat hij ziet. En de Heere opende de ogen van de knecht, zodat hij zag; en zie, de berg was vol paarden en strijdwagens van vuur rondom Elisa.’

  6. Door wie werden Elisa en de jonge knecht beschermd?

  7. Lees de volgende uitspraak: ‘Net als bij deze dienaar van Elisa, zijn zij die bij u zijn talrijker dan zij die u tegenover u ziet. Sommigen die bij u zijn, ziet u niet met uw aardse ogen.’ (Henry B. Eyring, ‘O gij die u in dienst van God begeeft’, Liahona, november 2008, 58.)

Bespreking: Lees Leer en Verbonden 84:88. Hoe kunnen we op momenten dat we ons alleen voelen erop vertrouwen dat we dat niet zijn? Hoe beschermt en helpt de Heer ons tegenwoordig? (Zie voor ideeën Ronald A. Rasband, ‘Wees niet verontrust’, Liahona, november 2018, 18–21.)