2023
Tavoitteet, kasvu ja edistyminen – viimeaikaisia sanomia profeetoilta ja apostoleilta
Tammikuu 2023


Julkaistaan vain sähköisenä

Tavoitteet, kasvu ja edistyminen – viimeaikaisia sanomia profeetoilta ja apostoleilta

Katso, mitä elävät profeetat ovat viime aikoina opettaneet sosiaalisessa mediassa tavoitteiden asettamisesta ja tavoitteiden hyväksi työskentelemisestä auttaakseen meitä tulemaan enemmän Jeesuksen Kristuksen kaltaisiksi.

Kuva
rakennuspalikoista tehty rakennelma kasvaa ylöspäin

Kunkin vuoden alussa pohdimme usein, mitä tavoitteita tai päätöksiä voimme tehdä kehittyäksemme. Mutta kun meillä on hyvin monia vaihtoehtoja, mitä oppia tai tehdä, mistä aloitamme?

Jakeesta Luuk. 2:52 löydämme mallin Vapahtajan elämästä: ”Jeesukselle karttui ikää ja viisautta; Jumalan ja ihmisten suosio seurasi häntä.” Tämä jae on myös Lasten ja nuorten ohjelman perusta. Ohjelma kutsuu meitä (iästä riippumatta) tulemaan samalla tavoin enemmän Jeesuksen Kristuksen kaltaisiksi kasvamalla hengellisesti, sosiaalisesti, fyysisesti ja älyllisesti.

Kun rukoillen valitsemme tavoitteita ja työskentelemme niiden hyväksi kaikilla elämämme osa-alueilla, kohtaamme usein päätöksiä, jotka koskevat haluja, tärkeysjärjestystä, epäonnistumisia, takaiskuja, sinnikkyyttä, tukea ja ihmissuhteita. Ensimmäisen presidenttikunnan ja kahdentoista apostolin koorumin jäsenet ovat antaneet toivoa ja näkemystä auttaakseen meitä kasvussamme, kun he ovat pitäneet yleiskonferenssipuheita tavoitteista ja jakaneet näitä opetuksia sosiaalisen median tileillään.

Miettikää näitä kolmea päätöstä

”Olen varma, että monet teistä varaavat tänään aikaa siihen, että kirjoitatte muistiin uudenvuodenlupauksenne. Saanen esittää vain muutamia ehdotuksia.

Ensiksi, päättäkää vahvistaa hengellistä perustustanne. Tähän saattaa sisältyä se, että asetatte tietyn ajan ja paikan pyhien kirjoitusten tutkimiseen, rukoilette useammin, asetatte temppelipalvelun aiempaa tärkeämmälle sijalle ja annatte Jumalan vallita kaikilla elämänne osa-alueilla.

Toiseksi, päättäkää olla ystävällisiä muille. Kun Vapahtaja Jeesus Kristus vieraili Amerikan mantereella, kuten Mormonin kirjaan on kirjoitettu, yksi ensimmäisistä asioista, joita Hän opetti, oli tarve poistaa kiistely elämästämme. Olkaa siis myötätuntoisia, olkaa ymmärtäväisiä, olkaa hitaita tuomitsemaan ja olkaa nopeita antamaan anteeksi.

Kolmanneksi, päättäkää olla määrätietoisia. Herra rakastaa ponnistelemista. Herra rakastaa johdonmukaisuutta. Herra rakastaa peräänantamattomuutta. Vaikka me aika ajoin epäonnistummekin, niin sinnikkäät pyrkimyksemme kuulla Häntä ja noudattaa Hänen meille antamaansa innoitusta auttavat meitä ’vahvistumaan Hengessä’ (ks. Moosia 18:26).

Jumala siunatkoon teitä, rakkaat ystäväni, ja olkoon tämä suurenmoinen tarkoituksen ja mahdollisuuksien vuosi meille kaikille.”

Presidentti Russell M. Nelson, Facebook, 1. tammikuuta 2022, facebook.com/russell.m.nelson.

Tilaisuuksia voi tulla sen johdosta, että aloittaa ja saa päätökseen jotakin vaikeaa

”Toivon, että te kaikki nuoret ystäväni ymmärrätte, miten arvokasta on työskennellä kohti korkeampaa koulutusta ja saada sitä, ja toivon, että opitte siitä, mitä minä kadun.

Kun kävin yliopistossa professoreiden pitämillä liike-elämän kursseilla, tajusin ansaitsevani enemmän rahaa kuin opettajat. Olin varmaankin varsin hyvä myyntimies. Muistan ajatelleeni: ’Jos lopettaisin opiskelun ja tekisin myyntiä kokoaikaisesti, voisin todella olla taloudellisesti turvassa.’

Se tuntui silloin järkevältä ajatukselta. Niinpä en päättänyt viimeistä vuottani yliopistossa. Olen katunut tuota päätöstä koko elämäni ajan.

Kuka tietää, mitä muita mahdollisuuksia olisi saattanut osua kohdalleni, jos olisin saattanut päätökseen sen viimeisen opiskeluvuoden. Edessänne on jatkuvasti tärkeitä päätöksiä ihmissuhteista, työstä ja opiskelusta, ettekä ehkä tiedä täsmällisiä askelia, joita otatte tulevaisuudessa. Koulutuksenne suorittaminen loppuun voi varmistaa, että nuo askeleet johtavat teitä hyvään suuntaan.

Jos pystytte, kannustan teitä tekemään loppututkinnosta olennaisen osan elämänsuunnitelmaanne. Jumala siunaa meitä siitä, että aloitamme ja viemme päätökseen jotakin, mikä haastaa meidät.”

Presidentti M. Russell Ballard, Facebook, 23. helmikuuta 2022, facebook.com/mrussell.ballard.

Pitkäkää katseenne unelmissanne

”Kun uusi vuosi alkaa, meidän tulee pyrkiä hyötymään siitä, että näemme, mitä on tapahtunut aiemmin. Pyydän teitä muistamaan, että menneisyydestä on määrä oppia mutta siellä ei pidä elää. Katsomme taaksepäin saadaksemme itsellemme kokemusten hehkuvan hiilloksen mutta emme niiden tuhkaa.

Ja kun olemme oppineet, mitä meidän on tarpeen oppia, ja ottaneet mukaamme parhaan siitä, mitä olemme kokeneet, sen jälkeen meidän tulee katsoa eteenpäin ja muistaa, että usko tähtää aina tulevaisuuteen. Usko liittyy aina siunauksiin, totuuksiin ja tapahtumiin, jotka vielä odottavat toteutumistaan elämässämme.

Jotkut teistä saattavat miettiä – etenkin kun elämme nykymaailmassa päivittäisen sekasorron keskellä: ’Onko minulla mitään tulevaisuutta?’ Mitä uusi vuosi tuo minulle tullessaan? Olenko turvassa? Onko elämä lujalla pohjalla? Voinko luottaa Herraan ja tulevaisuuteen?

Muistakaa tämä: usko luottaa siihen, että Jumalalla on varattuna meille jokaiselle suuria asioita ja että Kristus on todellakin kaiken ’meitä odottavan hyvän ylipappi’ (Hepr. 9:11).

Pitäkää katseenne unelmissanne, olivatpa ne kuinka etäisiä ja kaukaisia hyvänsä. Eläkää niin, että näette parannuksen ja anteeksiannon, luottamuksen ja jumalallisen rakkauden ihmeiden muuttavan elämäänne tänään, huomenna ja ainiaaksi. Se on uudenvuodenlupaus, jonka pyydän teitä pitämään.”

Vanhin Jeffrey R. Holland, Facebook, 9. tammikuuta 2022, facebook.com/jeffreyr.holland.

Kuva
Kristus opettamassa opetuslapsiaan

Jokainen päivä, jokainen tunti voi olla uusi alku

”Opin varhain elämässäni, ettei minun tarvitse odottaa uutta vuotta, jotta saisin uuden alun henkilökohtaiseen elämääni. Jokaisen uuden päivän myötä tulee uusi aamunkoitto – paitsi maapallolle, myös teille ja minulle. Ja jokaisen uuden päivän myötä tulee uusi alku – mahdollisuus aloittaa uudelleen ja välttää viivyttelyn vaara.

Olen elämäni aikana viettänyt toisinaan unettomia öitä painiskellen ongelmien, huolien ja henkilökohtaisten murheiden kanssa. Mutta olipa yö kuinka synkkä tahansa, minua on aina rohkaissut ajatus: aamulla meitä odottaa ilo ja aurinko nousee (ks. Ps. 30:6).

Pyhissä kirjoituksissa luvataan: ’Hänen laupeutensa ei lopu koskaan. Joka aamu Herran armo on uusi.’ (Valit. 3:22–23.) Ja Herra kehottaa meitä: ’Loistakoon teidänkin valonne ihmisille, jotta he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät Isäänne, joka on taivaissa’ (Matt. 5:16).

Näinä tulevina päivinä, viikkoina ja kuukausina, niin stressaavia kuin ne kenties ovatkin, Jumalan rakkaus ja Hengen hedelmät mahdollistavat sen, että voimme kääntyä lähipiirissämme olevien puoleen (perheen, ystävien, jokaisen) ja auttaa heitä selviytymään paremmin haasteellisista olosuhteistaan. ’Hengen hedelmää taas ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä. Näitä vastaan ei ole laki.’ (Gal. 5:22–23.)

Vanhin Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 5. tammikuuta 2021, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

”Menneistä murheista huolimatta jokainen meistä voi aloittaa alusta. – – Me voimme aloittaa alusta, koska taivaallinen Isämme on uusien alkujen Jumala.

Jokainen päivä, jokainen tunti voi olla uusi alku – tilaisuus uudistua Pyhässä Hengessä. Jumalan armo riittää parantamaan haavamme, innoittamaan meitä kulkemaan eteenpäin, puhdistamaan meidät synnistä, vahvistamaan meitä tulevissa koettelemuksissa ja siunaamaan meitä toivolla ja Hänen rauhallaan. Tämä on sanoma, joka kaikkien Jumalan lasten on tarpeen kuulla.”

Vanhin Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 11. elokuuta 2021, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Ettekö ole täydellisiä? Saatatte olla juuri se henkilö, jota Jumala etsii

”Fred Astaire oli amerikkalaisen elokuvan ikoninen näyttelijä, tanssija ja laulaja. Hän tähditti kymmeniä näytöksiä Broadwaylla ja Hollywoodissa. Yhtä hänen varhaisista koe-esiintymisistään arvioitiin näillä sanoilla: ’Ei osaa näytellä. Hieman kalju. Osaa tanssia vähän.’

Tuskin mikään loistava arvostelu!

Sinnikkyydellään ja kovalla työllään hän kehitti kykyjään, kunnes hänestä tuli yksi kaikkien aikojen suurimmista esiintyjistä, joka tunnettiin ’tyylikkyydestään, hienostuneisuudestaan, omaperäisyydestään ja tarkkuudestaan’.

Hän ei ollut ainoa, joka kamppaili itseluottamuksen puutteen kanssa tai kesti arvostelua.

Walt Disney irtisanottiin sanomalehdestä, koska häneltä ’puuttui mielikuvitusta eikä hänellä ollut hyviä ideoita’.

Vincent Van Gogh myi elinaikanaan vain hyvin vähän maalauksia – monia niistä perheelle ja läheisille ystäville.

Ernest Hemingway sai kerran hylkäyksen kustannustoimittajalta, joka piti hänen kirjoittamaansa ’sekä ikävystyttävänä että loukkaavana’ väittäen: ’Pieni poikanikin pystyisi parempaan!’

Kenties me kaikki näemme itsemme hieman vähempänä kuin olemme. Kelvottomina. Lahjattomina. Ei mitenkään erityisinä. Vailla sydäntä, mieltä, voimavaroja, karismaa tai merkitystä, joista olisi juurikaan hyötyä Jumalalle.

Sanotteko, ettette ole täydellisiä? Ettette ole riittävän hyviä? Tervetuloa joukkoon!

Saatatte olla juuri se henkilö, jota Jumala etsii.

Jumala ei tarvitse teitä olemaan poikkeuksellisia, saati täydellisiä.

Hän ottaa teidän lahjanne ja kykynne ja moninkertaistaa ne – vaikka ne saattavatkin tuntua yhtä niukoilta kuin muutama leipä ja kala. Jos luotatte Häneen ja olette uskollisia, Hän vahvistaa sanojanne ja tekojanne ja käyttää niitä siunatakseen ja palvellakseen väkijoukkoja!”

Vanhin Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 15. lokakuuta 2021, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Älkää yrittäkö tehdä kaikkea samaan aikaa

”Toisinaan me pohdimme kaikkia vastuitamme kotona, koulussa, työssä ja kirkossa sekä mietimme, kuinka voimme saavuttaa tasapainon niiden monien vaatimusten välillä, jotka kilpailevat ajastamme. Sen sijaan, että ajaisimme itsemme mielipuolisiksi yrittäessämme tehdä kaikkea yhtä aikaa, meidän pitäisi tunnistaa muutama perusasia, jotka ovat meille kaikkein tärkeimpiä. Sitten voimme pyrkiä antamaan niille kullekin niiden tarvitseman huomion – yksi asia kerrallaan.

Kun olet kotona, valitse etusijalle koti. Kun olet koulussa, valitse etusijalle koulu. Kun olet töissä, valitse etusijalle työ. Kun palvelet Jumalaa kotona tai kirkossa, valitse etusijalle jumalanpalvelus.

Saattaa kuulostaa yksinkertaiselta, mutta meidän ei pidä turhautua ja tuhlata voimia ja aikaa yrittäessämme saavuttaa täydellistä tasapainoa kaikkien niiden tärkeiden asioiden välillä, joita meidän on tehtävä. Kun rukoilemme vilpittömästi Jumalalta apua, jotta voimme saada selville, mikä on tärkeintä, Hän ohjaa ja auttaa meitä keskittämään ponnistelumme päivä päivältä.”

Vanhin David A. Bednar, Facebook, 19. huhtikuuta 2021, facebook.com/davida.bednar.

Oppikaa epäonnistumisista ja muistakaa Jumalan hyvyys

”Olen havainnut omassa elämässäni ja muiden elämässä monia toistuvia tapahtumajaksoja – epäonnistumista ja menestystä, surua ja onnellisuutta, tuhoa ja jälleenrakentamista, murhenäytelmää ja voittoa, ristiriitaa ja sopusointua, turhautumista ja täyttymystä sekä lukemattomia muita.

Mutta jos me tänään Jumalan avulla opimme epäonnistumisista, niin me voimme saavuttaa suurempaa menestystä ponnistellessamme eteenpäin.

Jos me tänään Jumalan avulla pääsemme yli surusta, niin me voimme kokea syvempää onnellisuutta, kun palvelemme ja kunnioitamme Häntä edelleen.

Ja jos me tänään Jumalan avulla selviydymme sopivalla tavalla tämän hetken turhautumisesta, niin meitä voidaan siunata siten, että saamme kestävän täyttymyksen.

Avain on muistaa aina Jumalan suuruus ja hyvyys – ja tunnustaa riippuvuutemme Hänestä saadaksemme ohjausta ja voimaa henkilökohtaiseen elämäämme.

Kutsun teitä kaikkia – nuoria ja vanhoja – rakastamaan Jumalaa ja lähimmäisiänne, huolehtimaan apua tarvitsevista ja säilyttämään aina iankaikkisen näkökulman Jumalan onnensuunnitelmaan – näkökulman, joka ulottuu paljon kuolevaisen elämän väliaikaisia koettelemuksia ja myllerrystä pidemmälle.”

Vanhin David A. Bednar, Facebook, 13. kesäkuuta 2021, facebook.com/davida.bednar.

Pitäkää kaksi suurinta käskyä ja annetussa tärkeysjärjestyksessä

”Päättäväisyys onnistua voi johtaa tärkeisiin saavutuksiin. Epäilemättä se voi olla voimaannuttavaa ja tuottaa suurenmoisia palkintoja ja panostusta niiden onneen, joita rakastatte, ja jopa koko yhteiskuntaan. Äärimmillään, kun omat odotuksenne tai muiden oletetut odotukset kuormittavat liikaa, se voi kuitenkin johtaa ahdistukseen, perfektionismiin tai masennukseen ja voi hukuttaa alleen avioliiton, perheen, muiden palvelemisen ja jopa kristillisen opetuslapseuden. Kuinka voitte olla varmoja siitä, että korjaatte myönteisiä tuloksia ja vältätte elämässänne kielteisiä tuloksia?

Omasta kokemuksestani sanoisin, että se on aivan selvää: pitäkää kaksi suurta käskyä ja annettu tärkeysjärjestys – ’Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.’ Jeesuksen Kristuksen rakastaminen ja seuraaminen antavat tarkoitusta, tasapainoa ja merkitystä elämäänne. Ne keskittävät elämänne palvelemiseen.”

Vanhin D. Todd Christofferson, Facebook, 3. syyskuuta 2021, facebook.com/dtodd.christofferson.

Asettakaa merkityksellisiä henkilökohtaisia hengellisiä tavoitteita

Kuva
nukke, jolla osittain maalatut kasvot

”Daruma-nukke on japanilaisessa kulttuurissa rakastettu vertauskuva hyvästä onnesta ja sinnikkyydestä. Sitä käytetään tavoitteiden asettamiseen sekä saavutusten ja onnistumisen juhlistamiseen. Kun joku sitoutuu johonkin tavoitteeseen, hän värittää silmän ja pyytää jumalallista apua saavuttaakseen tavoitteen. Kun tavoite on saavutettu, hän värittää toisen silmän kiitollisuuden osoitukseksi.

Vaikka tavoitteisiimme uudelle vuodelle saattaa sisältyä tapoja kehittyä fyysisesti tai ajallisesti, kannustan teitä neuvottelemaan taivaallisen Isänne kanssa ja asettamaan myös merkityksellisiä henkilökohtaisia hengellisiä tavoitteita. Tavoitteita, jotka lujittavat perustustanne ja uskoanne Jeesukseen Kristukseen. Muistattehan kiittää Häntä siitä, että Hän on kaikkien hyvien lahjojen antaja.”

Vanhin Gary E. Stevenson, Facebook, 1. tammikuuta 2022, facebook.com/stevenson.gary.e.

Olkaa kärsivällisiä ja ymmärtäväisiä itsenne kanssa

”Saatatte tuntea lannistuvanne kaikesta siitä, missä haluatte kehittyä, kun tämä uusi vuosi alkaa. Olkaa kärsivällisiä ja ymmärtäväisiä itsenne kanssa.

Liian usein me olemme liian ankaria itseämme kohtaan. Herra kutsuu meitä tulemaan sellaisina kuin olemme, tekemään kaiken ’viisaasti ja järjestyksessä’ [Moosia 4:27]. Hän ei odota meidän juoksevan nopeammin kuin meillä on voimaa, silloinkaan kun olemme uutteria ja rohkeita.”

Vanhin Gerrit W. Gong, Facebook, 10. tammikuuta 2021, facebook.com/gerritw.gong.

Etsikää Herran apua kehittyäksenne rivi rivin päälle – ei koskaan kaikkea yhdellä kertaa

”Erään kerran Vapahtaja itse sanoi: ’Millaisia miehiä teidän siis tulee olla? Totisesti minä sanon teille: Sellaisia kuin minä olen.’ [3. Nefi 27:27.] Tämä täydellisyys ei todellakaan tule ennen kuin pääsemme verhon toiselle puolelle. Profeettojensa välityksellä Herra kutsuu meitä etsimään keinoja kehittyä, ei koskaan kaikkea yhdellä kertaa, vaan rivi rivin päälle.

Apu, jota voimme saada Herralta tavoitteissamme ja vanhurskaissa pyrkimyksissämme, on rajatonta, ja Hän tukee meitä kaikissa hyvissä ja vanhurskaissa pyrkimyksissä. Minun elinikäinen kutsuni yhtenä Hänen erityisistä todistajistaan on lisännyt entistä enemmän voimaa päättäväisyyteeni jatkaa kehittymistä elämäni eri osa-alueilla, jotta tulisin enemmän Kristuksen kaltaiseksi. Jokainen pyrkimys olla enemmän Hänen kaltaisensa lisää hengellistä kykyämme palvella Häntä. Voimme aina olla kiitollisia Herralle avusta, jota Hän antaa meille henkilökohtaisessa kehittymisessä. Omalla kohdallani minulla on vielä pitkä matka kuljettavana. Mutta edistyn vähä vähältä, iloiten ja kiitollisena!

Kehotan teitä miettimään, millä tavoin voitte tavoitella vanhurskaita pyrkimyksiä omassa elämässänne olosuhteistanne riippumatta. Vakuutan teille, että Herra rakastaa meitä jokaista ja Hän on aina auttamassa meitä riippumatta siitä, mitä on edessämme.”

Vanhin Ulisses Soares, Facebook, 26. helmikuuta 2021, facebook.com/soares.u.