2023
”Förbli i mig och jag i dig, vandra därför med mig”
Maj 2023


”Förbli i mig och jag i dig, vandra därför med mig”

Frälsarens löfte att förbli i oss är sant och tillgängligt för varje förbundshållande medlem i hans återställda kyrka.

Den forntida profeten Enok, som beskrivs i Gamla testamentet, Läran och förbunden och Den kostbara pärlan,1 bidrog starkt till grundandet av staden Sion.

I skriftens skildring av när Enok blev kallad att tjäna står det att ”han hörde en röst från himlen som sa: ’Enok, min son, profetera för detta folk och säg dem: ”Omvänd er” … för deras hjärtan har tilltagit i hårdhet och deras öron är tröga att höra och deras ögon kan inte se långt.’”2

”Och när Enok hade hört dessa ord, böjde han sig till jorden … och talade till Herren och sa: ’Varför har jag som bara är en gosse funnit nåd inför dina ögon, och allt folket hatar mig, för jag är trög att tala? Varför är jag din tjänare?’”3

Lägg märke till att när Enok blev kallad att tjäna blev han akut medveten om sina personliga otillräckligheter och begränsningar. Och jag anar att vi alla vid något tillfälle i vårt tjänande i kyrkan har känt oss ungefär som Enok. Men jag tror att Herrens svar på Enoks vädjande fråga är lärorikt och tillämpbart på oss var och en i dag.

”Och Herren sa till Enok: ’Gå och gör som jag har befallt dig och ingen ska genomborra dig. Öppna din mun och den ska bli fylld, och jag ska ge dig talförmåga …

Se, min Ande är över dig, därför ska jag rättfärdiga alla dina ord, och bergen ska fly för dig och floderna ändra sitt lopp, och du ska förbli i mig och jag i dig, vandra därför med mig.’”4

Enok blev till slut en mäktig profet och ett redskap i Guds händer till att uträtta ett stort verk, men det var inte så han påbörjade sitt tjänande! I stället förstorades hans kapacitet med tiden när han lärde sig att förbli i och vandra med Guds Son.

Jag ber innerligt om den Helige Andens hjälp när vi tillsammans reflekterar över det råd som gavs till Enok av Herren och vad det kan betyda för dig och mig i dag.

Du ska förbli i mig

Herren Jesus Kristus uppmanar var och en av oss att förbli i honom.5 Men hur lär vi oss egentligen och lyckas att förbli i honom?

Ordet förbli tyder på att man är fast rotad eller stadig och håller ut, utan att ge vika. Äldste Jeffrey R. Holland förklarade att ”förbli” som handling betyder ”’[att] stanna – men [att] stanna för alltid’. Detta är uppmaningen som evangeliets budskap ger … alla … världen över. Kom, men kom för att stanna. Kom med övertygelse och uthållighet. Kom för alltid, för er egen skull och för alla de generationer som kommer efter er.”6 Så vi förblir i Kristus när vi är fasta och orubbliga i vår hängivenhet mot Återlösaren och hans heliga syften, i både goda och dåliga tider.7

Vi börjar att förbli i Herren genom att utöva vår moraliska handlingsfrihet till att ta på oss hans ok8 genom förbunden och förrättningarna i det återställda evangeliet. Den förbundsförbindelse vi har med vår himmelske Fader och hans uppståndne och levande Son är den yttersta källan till perspektiv, hopp, kraft, frid och bestående glädje; det är dessutom den klippfasta grundval9 på vilken vi bör bygga våra liv.

Vi förblir i honom genom att ständigt sträva efter att stärka vårt eget förbundsband med Fadern och Sonen. Till exempel: att be uppriktigt till den evige Fadern i hans älskade Sons namn fördjupar och stärker vår förbundsförbindelse med dem.

Vi förblir i honom genom att verkligen mätta oss med Kristi ord. Frälsarens lära leder oss, som förbundets barn, närmare honom10 och ska tillkännage för oss allt vi bör göra.11

Vi förblir i honom genom att allvarsamt förbereda oss för sakramentets förrättning, gå igenom och reflektera över våra förbundslöften och uppriktigt omvända oss. Vårt värdiga deltagande av sakramentet vittnar inför Gud att vi är villiga att ta på oss Jesu Kristi namn och sträva efter att ”alltid minnas honom”12 efter den korta stund det tar att delta i denna heliga förrättning.

Och vi förblir i honom genom att tjäna Gud när vi tjänar hans barn och hjälper våra bröder och systrar.13

Frälsaren sa: ”Om ni håller mina bud blir ni kvar i min kärlek, liksom jag har hållit min Fars bud och är kvar i hans kärlek.”14

Jag har kortfattat beskrivit flera av de många sätt varpå vi kan förbli i Frälsaren. Och nu uppmanar jag oss alla som hans lärjungar att be, söka och bulta, och själva lära oss genom den Helige Andens kraft hur vi på andra meningsfulla vis kan sätta Kristus i centrum för våra liv i allt vad vi gör.

Och jag i dig

Frälsarens löfte till sina efterföljare är tvåfaldigt: om vi förblir i honom så förblir han i oss. Men är det verkligen möjligt för Kristus att förbli i dig och mig – individuellt och personligen? Svaret på den frågan är ett rungande, ja!

I Mormons bok får vi veta hur Alma undervisade och vittnade för de fattiga vars lidanden hade fått dem att bli ödmjuka. I sin undervisning jämförde han ordet med ett frö som måste sås och ges näring, och han beskrev ”ordet” som Jesu Kristi liv, mission och försoningsoffer.

Alma sa: ”Börja tro på Guds Son, att han ska komma för att återlösa sitt folk, och att han ska lida och dö för att sona deras synder, och att han ska uppstå från de döda, vilket ska åstadkomma uppståndelsen så att alla människor ska stå inför honom för att på den yttersta dagen, domens dag, dömas efter sina gärningar.”15

Med den här beskrivningen av ”ordet” som Alma gav i åtanke, fundera över den inspirerande kopplingen han sedan gör.

”Och nu … önskar jag att ni ska så detta ord i era hjärtan och att ni, när det börjar svälla, även ska ge det näring genom er tro. Och se, det ska bli ett träd som skjuter upp i er till evigt liv. Och må Gud sedan låta era bördor lättas genom glädjen i hans Son. Ja, allt detta kan ni göra, om ni vill.”16

Det frö vi ska sträva efter att så i våra hjärtan är ordet – själva Jesu Kristi liv, mission och lära. Och när ordet får näring genom tron kan det bli ett träd som skjuter upp i oss till evigt liv.17

Vad symboliserade trädet i Lehis syn? Trädet kan betraktas som en symbol för Jesus Kristus.18

Mina älskade bröder och systrar, finns Ordet i oss? Är sanningarna i Frälsarens evangelium skrivna på tavlorna av kött i våra hjärtan?19 Kommer vi till honom och blir vi gradvis mer som han? Växer Kristi träd inom oss? Strävar vi efter att bli ”nya skapelser”20 i honom?21

Kanske var det denna mirakulösa potential som inspirerade Alma till att fråga: ”Har ni blivit andligen födda av Gud? Återspeglas hans bild i era ansikten? Har ni upplevt denna mäktiga förändring i era hjärtan?”22

Vi bör alltid minnas Herrens instruktioner till Enok: ”Du ska förbli i mig och jag i dig.”23 Och jag vittnar om att Frälsarens löfte att förbli i oss är sant och tillgängligt för varje förbundshållande medlem i hans återställda kyrka.

Vandra därför med mig

Aposteln Paulus förmanade de troende som hade tagit emot Herren: ”Så lev i honom.”24

Att leva i och vandra med Frälsaren belyser två vitala aspekter av lärjungeskapet: 1) att lyda Guds bud, och 2) att minnas och hedra de heliga förbund som förbinder oss med Fadern och Sonen.

Johannes förkunnade:

”Vi vet att vi har lärt känna honom när vi håller fast vid hans bud.

Den som säger: ’Jag känner honom’ och inte håller fast vid hans bud, han är en lögnare och sanningen finns inte i honom.

Men hos den som håller fast vid hans ord har Guds kärlek verkligen nått sitt mål. Så vet vi att vi är i honom.

Den som säger sig förbli i honom är skyldig att själv leva så som han levde.”25

Jesus kallar på var och en av oss: ”Kom … och följ mig”26 och ”vandra … med mig”.27

Jag vittnar om att när vi strävar framåt i tro och vandrar i Herrens Andes ödmjukhet,28 blir vi välsignade med kraft, vägledning, beskydd och frid.

Vittnesbörd och löfte

Alma beskriver en kärleksfull vädjan från Herren till alla levande själar:

”Se, han sänder en inbjudan till alla människor, för barmhärtighetens armar är utsträckta mot dem, och han säger: ’Omvänd er, och jag ska ta emot er …

Kom till mig, och ni ska få äta av frukten från livets träd, ja, ni ska fritt få äta och dricka av livets bröd och vatten.’”29

Jag vill betona den fullständiga omfattningen av Herrens enträgna bön. Han längtar efter att välsigna, med sin nåd och barmhärtighet, varenda människa som nu lever, som har levt och som ännu kommer att leva på jorden.

Vissa medlemmar i kyrkan tror på de lärosatser, principer och vittnesbörd som gång på gång förkunnas från denna talarstol i konferenscentret och i de lokala församlingarna runt om i världen – och kan ändå ha svårt att tro på att dessa eviga sanningar gäller specifikt för deras liv och deras omständigheter. De tror uppriktigt och tjänar plikttroget, men deras förbundsförbindelse med Fadern och hans återlösande Son har ännu inte blivit till en levande och transformerande verklighet i deras liv.

Jag lovar att med den Helige Andens kraft, kan ni veta och känna att de evangeliesanningar jag har försökt att beskriva för er är till för er – för dig individuellt och personligen.

Jag vittnar med glädje om att Jesus Kristus är vår kärleksfulle och levande Frälsare och Återlösare. Om vi förblir i honom, så förblir han i oss.30 Och när vi lever i och vandrar med honom, blir vi välsignade med att bära rik frukt. Det vittnar jag om i Herren Jesu Kristi heliga namn, amen.

Slutnoter

  1. Se 1 Moseboken 5:18–24; Läran och förbunden 107:48–57; Mose 6–7.

  2. Mose 6:27.

  3. Mose 6:31.

  4. Mose 6:32, 34; betoning tillagd.

  5. Se Johannes 15:4–9.

  6. Jeffrey R. Holland, ”Förbli i mig”, Liahona, maj 2004, s. 32.

  7. Se Johannes 15:10.

  8. Se Matteus 11:29–30.

  9. Se Helaman 5:12.

  10. Se 3 Nephi 27:14–15.

  11. Se 2 Nephi 32:3.

  12. Moroni 4:3; 5:2.

  13. Se Mosiah 2:17.

  14. Johannes 15:10.

  15. Alma 33:22.

  16. Alma 33:23; betoning tillagd.

  17. Se Alma 26:13.

  18. Jag förklarade den här principen på en andakt 2017:

    ”Alma … ’började predika Guds ord för folket. De gick in i deras synagogor och in i deras hem, ja, och de predikade även ordet på deras gator’ [Alma 32:1; betoning tillagd]. Han jämförde även Guds ord med ett frö.

    ’Om ni ger plats så att ett frö kan sås i ert hjärta, se, om det är ett verkligt frö eller ett gott frö, och om ni inte kastar ut det genom er otro, så att ni motsätter er Herrens Ande, se, då ska det börja svälla i ert bröst. Och när ni känner dessa svällningsrörelser ska ni börja säga inom er själva: ”Det måste så vara att detta är ett gott frö, eller att ordet är gott, för det börjar utvidga min själ. Ja, det börjar upplysa mitt förstånd, ja, det börjar bli välbehagligt för mig”’ [Alma 32:28; betoning tillagd].

    Intressant nog blir ett gott frö till ett träd när det sås i hjärtat och börjar svälla, gro och växa.

    ’Och se, när trädet börjar växa säger ni: ”Låt oss vårda det med stor omsorg så att det kan slå rot, så att det kan växa upp och bära frukt åt oss.” Och se, om ni vårdar det med stor omsorg slår det rot och växer upp och bär frukt.

    Men om ni försummar trädet och inte ser till att det får näring, se, då kan det inte slå rot. Och när solens hetta kommer och bränner det vissnar det bort, eftersom det inte har någon rot, och ni rycker upp det och kastar bort det.

    Detta beror nu inte på att fröet inte var gott, inte heller beror det på att dess frukt inte skulle vara önskvärd. Utan det beror på att er jordmån är ofruktbar och att ni inte vårdar trädet, och därför kan ni inte få någon frukt därav.

    Och om ni därför inte vårdar ordet och med trons öga ser framåt mot dess frukt, kan ni aldrig plocka frukten från livets träd.

    Men om ni vårdar ordet, ja, vårdar trädet när det börjar växa, genom er tro och med stor flit och med tålamod, och ser framåt mot dess frukt, ska det slå rot. Och se, det ska bli ett träd som skjuter upp till evigt liv’ [Alma 32:37–41; betoning tillagd] …

    Det mest utmärkande kännetecknet i Lehis dröm är livets träd – en symbol för ’Guds kärlek’ [1 Nephi 11:21–22].

    ’Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv’ [Johannes 3:16].

    Herren Jesu Kristi födelse, liv och försoningsoffer är de främsta manifestationerna av Guds kärlek till sina barn. Som Nephi vittnade om, var denna kärlek ’den det mest begärliga av allt’ och ’det mest glädjande för själen’ [1 Nephi 11:22–23; se även 1 Nephi 8:12, 15]. Kapitel 11 i 1 Nephi ger en detaljerad beskrivning av livets träd som symbol för Frälsarens liv, verksamhet och offer – ’Guds välvilja’ [1 Nephi 11:16]. Trädet kan betraktas som en symbol för Kristus.

    Ett sätt att se på frukten på trädet är som symbol för de välsignelser som Frälsarens försoning ger. Frukten beskrivs som att den är ’begärlig eftersom den gjorde människan lycklig’ [1 Nephi 8:10] och att den frambringar stor glädje och en önskan att dela denna glädje med andra.

    Betecknande nog är det övergripande temat i Mormons bok – en inbjudan till alla att komma till Kristus [se Moroni 10:32] – det absolut viktigaste i Lehis syn [se 1 Nephi 8:19]” (”The Power of His Word Which Is in Us” [tal under ett seminarium för nya missionsledare, 27 juni 2017], s. 4–5).

  19. Se 2 Korintierbrevet 3:3.

  20. Se 2 Korintierbrevet 5:17.

  21. Almas liknelse lär oss att vår önskan att tro är det som sår fröet i vårt hjärta, att när vi ger näring åt fröet genom vår tro får det livets träd att gro, och att när vi ger näring åt trädet så frambringar trädet frukt, som är ”sötare än allt som är sött” (Alma 32:42) och som är ”den största av alla Guds gåvor” (1 Nephi 15:36).

  22. Alma 5:14.

  23. Mose 6:34; betoning tillagd.

  24. Kolosserbrevet 2:6.

  25. 1 Johannesbrevet 2:3–6; betoning tillagd.

  26. Lukas 18:22.

  27. Mose 6:34.

  28. Se Läran och förbunden 19:23.

  29. Alma 5:33–34; betoning tillagd.

  30. Se Johannes 15:5.