2023
Herrens hus – nyliga budskap från profeter, apostlar och andra ledare i kyrkan
Augusti 2023


Endast digitalt

Herrens hus – nyliga budskap från profeter, apostlar och andra ledare i kyrkan

Se vad kyrkans ledare nyligen har sagt på sociala medier om templet.

Bild
en familj som tittar på templet

President Russell M. Nelson uppmanade oss nyligen att ”fokusera på templet på sätt som ni aldrig gjort tidigare”.1 Han gav också rådet: ”Jag ber er att ta er tid för Herren i hans heliga hus. Inget stärker er andliga grund så som tempeltjänst och tillbedjan i templet.”2

President Dallin H. Oaks, förste rådgivare i första presidentskapet, har vidare förklarat: ”Gud vill att vi alla ska sträva efter hans högsta möjliga välsignelser genom att hålla hans högsta bud, förbund och förrättningar, som alla kulminerar i att hans heliga tempel byggs över hela världen.”3

Varför är templet så centralt för vårt lärjungeskap? Som president Nelson lärde: ”Templet står i centrum när det gäller att stärka vår tro och vår andliga styrka eftersom Frälsaren och hans lära är själva hjärtat i templet. Allt som lärs ut i templet, genom undervisning och genom Anden, ökar vår kunskap om Jesus Kristus. Hans grundläggande förrättningar knyter oss till honom genom heliga prästadömsförbund. När vi sedan håller våra förbund ger han oss sin helande och stärkande kraft [se Läran och förbunden 109:15, 22]. Och vi kommer verkligen att behöva hans kraft under kommande dagar!”4

Förutom generalkonferenstal om templet har kyrkans ledare även delat med sig av budskap om de här ämnena på sociala medier, bland annat följande:

Förändra era liv och välsigna era familjer

Bild
President Russell M. Nelson

”Varje tempel står som en symbol för vårt medlemskap i kyrkan, som en sinnebild för vår tro på livet efter döden, och som ett heligt steg mot evig härlighet för oss och våra familjer.

Jag lovar att om ni tar er tid att vara i templet regelbundet så kommer det att förändra era liv. Det kommer att välsigna era familjer, stärka er tro och öppna himlens fönster för er.”

President Russell M. Nelson, Facebook, 14 aug. 2022, facebook.com/russell.m.nelson.

Skapar direktkontakt med vår himmelske Fader och Jesus Kristus

Bild
President Russell M. Nelson

”Våra tempel är de heligaste platserna på jorden. De förenar oss inte bara som familjer utan skapar direktkontakt med vår Fader och hans Son Jesus Kristus.”

President Russell M. Nelson, Facebook, 15 mars 2021, facebook.com/russell.m.nelson.

Stärker de unga

Bild
President Henry B. Eyring

”Jag tror att templet kommer att ha ett enormt inflytande på den tro som växer bland ungdomarna. Ungdomar kommer att sätta upp som mål att gifta sig i templet.

Och om man beseglas som familjer blir framtiden ljusare och ljusare. Jag tror att vi har en svår tid framför oss, så jag tror att det ankaret av tro på Jesus Kristus och att templet är hans hus och allt som händer i templet verkligen pekar mot Jesus Kristus. Jag skulle tro att templet kommer att ha den effekten, och det stärker de unga. Förankra er själva i Frälsarens klippa när det stormar. Det kommer att ta er igenom stormen.”

President Henry B. Eyring, Facebook, 17 aug. 2022, facebook.com/henry.b.eyring.

Beseglas som familjer för evigheten

Bild
President M. Russell Ballard

”Inga andra byggnader på jorden – inte ens de mest storslagna av byggnader – har det som templen har. 

Min fru Barbara gick bort för nästan fyra år sedan. Men eftersom vi inträdde i Herrens hus och beseglades som man och hustru genom prästadömets kraft är vi sammanlänkade med våra sju barn, 43 barnbarn och, sedan den 5 juni, 103 barnbarnsbarn för all evighet. Så underbart templet är! Glädje fyller mitt hjärta eftersom min familj kommer att få vara tillsammans för evigt. Och det kan din familj också vara.

När du når min ålder är du inte så intresserad av att ha massor av pengar eller köra en fin bil. Det dyrbaraste i ditt liv kommer att vara din familj – inte bara den familj du har här, utan också din familj i evigheten.”

President M. Russell Ballard, Facebook, 6 juli 2021, facebook.com/mrussell.ballard.

Ta emot gudaktighetens kraft

Bild
Äldste David A. Bednar

”Mer än någonsin behöver vi den kraft och styrka som kommer genom vår förbundskontakt med Herren Jesus Kristus. 

Vi kommer inte till templet för att gömma oss från eller undfly världens ondska. I stället kommer vi till templet för att ta emot gudaktighetens kraft genom prästadömets förrättningar som gör det möjligt för oss att möta och besegra ondskans värld.”

David A. Bednar, Facebook, 23 maj 2021, facebook.com/davida.bednar.

Bli nya skapelser i Kristus

Bild
Äldste David A. Bednar

”Våra hjärtan förändras av de sanningar vi lär oss i templet om Gud och Jesus Kristus – och av de löften vi avger att visa kärlek och tjäna. Vi fokuserar mindre på det vi vill ha och mer på att anpassa vår vilja till Guds … Det främsta syftet med Herrens hus är att vi ska förvandlas och bli nya skapelser i Kristus.

I världen försöker man ofta förändra sig utifrån och in. Många tror att förändringar av en persons omständigheter är det bästa sättet att förändra personen.

Men Gud verkar vanligtvis inifrån och ut. Om vi tillåter honom kan Gud förändra våra hjärtan – och då välsignas vi med förmåga och styrka att förändra våra omständigheter.

I de heliga templen förändras vi inifrån och ut genom det vi lär oss och lovar att göra, vilket gör att vi kan bli mer hängivna lärjungar till Jesus Kristus.”

Äldste David A. Bednar, Facebook, 19 april 2022, facebook.com/davida.bednar.

Att förbereda sig för att möta Gud

Bild
Äldste Quentin L. Cook

”De främsta välsignelserna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga tempel är upphöjelsens förrättningar. När vi besöker templet förbereds vi för att möta Gud.

Templet är också en tillflyktsort. Under hela mitt liv har det varit en lugn och fridfull tillflyktsort i en värld som bokstavligt talat är i uppror. Det är underbart att lämna världsliga bekymmer bakom sig i denna heliga omgivning.

Känslor av jämlikhet och enighet genomsyrar templet. Alla är klädda i vitt. Det finns inga tecken på välstånd, rang eller utbildningsnivå – vi är alla bröder och systrar som ödmjukar oss inför Gud.

Att ha ett Herrens tempel … är verkligen en himmelsk välsignelse. Som en av Frälsarens apostlar vittnar jag om Frälsarens gudomlighet och att han under Faderns ledning leder detta celestiala frälsningens och upphöjelsens verk.”

Äldste Quentin L. Cook, Facebook, 20 nov. 2022, facebook.com/quentin.lcook.

Erhåll alla de gudomliga möjligheter som Gud kan ge

Bild
Äldste D. Todd Christofferson

”Om vi är trofasta mot de förbund vi ingår i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heligas tempel kan vi få alla de gudomliga möjligheter som Gud kan ge.”

Äldste D. Todd Christofferson, Facebook, 15 aug. 2022, facebook.com/dtodd.christofferson.

Sök vila och förnyelse

Bild
Äldste D. Todd Christofferson

”Jag delade nyligen med mig av några tankar till elever … om hur en beslutsamhet att arbeta – en verkligt viktig evangelieprincip – kan bli negativ om den inte balanseras med vila och förnyelse eller om den drivs till dess yttersta där den blir en slags religion.

Det är uppenbart att vi behöver vila för fysisk förnyelse, men tillräckligt med fritid för vila och meditation är också nödvändigt för andlig förnyelse. Ja, utan andlig förnyelse kan anden bli slav under kroppen.

Vi kan få andlig förnyelse på sabbaten och även i templet, Herrens hus. När vi går in i templet så går vi ut ur världen. Vi äter den andliga fridens näringsrika bröd och rena vatten. Ibland pratar vi om tempeltjänst, men vi kan också prata om tempelvila.

Jag uppmanar var och en av er att söka vila och förnyelse varje vecka under sabbatens gudsdyrkan och i templet.”

Äldste D. Todd Christofferson, Facebook, 7 juli 2021, facebook.com/dtodd.christofferson.

Låt ”Herrens hus” sjunka in i din själ

Bild
Äldste Neil L. Andersen

”Vilken härlig och glädjefylld upplevelse det var att inviga Praia tempel i Kap Verde. Tvivel, missmod, osäkerhet och utmaningar kan komma att möta de många invånarna i Kap Verde, men det här templet blir en välsignelse och en ledstjärna för alla i landet oavsett om man är medlem i Jesu Kristi kyrka eller inte.

Templet är bokstavligen Herrens hus. Låt de orden varsamt sjunka in i din själ. Det är hans hus.

Templen länkar samman himmel och jord. De är heliga platser, heliga utrymmen och en korsning mellan jord och evighet.

Naturligtvis finns det utmaningar i jordelivet. Men med vår tro på Jesus Kristus kan vi med glädje se fram emot våra eviga liv. Detta heliga hus blir en plats för att ta emot uppenbarelse och en fridens tillflyktsort. Jag vet att Herren kommer att finnas här i detta nyinvigda tempel under kommande månader, år och årtionden.”

Äldste Neil L. Andersen, 20 juni 2022, facebook.com/neill.andersen.

Upplev storslagna välsignelser

Bild
Äldste Gary E. Stevenson

”Oavsett ålder kan templen välsigna våra liv på storslagna sätt.”

Äldste Gary E. Stevenson, 24 juli 2022, facebook.com/stevenson.gary.e.

Begrunda den frid man får

Bild
Äldste Gary E. Stevenson

”Arkitekturen, konsten, färgpaletten och andra designdetaljer [i templen] planeras noggrant med det lokala samhället i åtanke.

Skönhet och uppmärksamhet ges åt varje detalj för att skapa ett Herrens hus. De här detaljerna är viktiga på samma sätt som skönheten i Salomos tempel var viktig, men trots det är de bara smyckeskrinet – inte smyckena.

Den ’kostbara pärlan’ är förrättningarna, förbunden, löftena och undervisningen som tas emot där. Det är lyckan och glädjen som de känner på båda sidorna av slöjan när de tar emot templets välsignelser och kommer till Kristus.

Jag uppmanar er att begrunda den frid som kommer av gudsdyrkan och tjänande i templet.”

Äldste Gary E. Stevenson, 14 sep. 2021, facebook.com/stevenson.gary.e.

Kom närmare Gud och varandra

Bild
Äldste Gerrit W. Gong

”Genom de heliga förbund vi sluter i Herrens hus kan vår Frälsare föra oss närmare Gud och varandra när vi förenar våra hjärtan med kristuslik medkänsla, förlåtelse och barmhärtighet.”

Äldste Gerrit W. Gong, Facebook, 5 jan. 2022, facebook.com/gerritw.gong.

Lämna den ensamma och dystra världen

Bild
Äldste Ulisses Soares

”Tillbringa mer tid med Herren i hans tempel. Templet är bokstavligen Herrens hus. Och när vi är där kan vi känna en tydlig känsla av att vi har lämnat den ensamma och dystra världen bakom oss.”

Äldste Ulisses Soares, Facebook, 8 dec. 2022, facebook.com/soares.u.

Förbered barnen för Herrens hus

Bild
President Susan H. Porter
Bild
en ung pojke som håller i en tempelmodell byggd av tegel och stenar

”Tyrone är elva år, bor i Harare i Zimbabwe och är ny medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Ett tempel håller för närvarande på att byggas i Harare och medlemmarna förbereder sig för de välsignelser som kommer från templet. Efter en lektion om tempel i Gamla testamentet och efter att ha sett vårens avsnitt av Vänner emellan om templets välsignelser, ombads barnen att skapa modeller av templet med hjälp av sådant de kunde hitta. Upphittade trasiga tegelstenar och stenar, topparna på sockerrör och en bit av ett rör har aldrig behandlats mer vördnadsfullt och kreativt.

Tyrone skapade ett underbart tempel att visa upp. Han visade sin vackra modell för alla i kyrkan och visade rummen, fönstren och även den speciella texten ovanför dörren.

Jag älskar att se barnen lära sig om de eviga välsignelser som finns att få i Herrens hus. Vi kan förbereda dem genom att undervisa dem om förbunden de kommer att ingå där. De kan redan nu börja förbereda sig för att döpas för sina egna familjemedlemmar, ta emot begåvningen och beseglas för tid och all evighet. Vi kan lära dem att när de kommer till och tjänar i templet känner de Frälsarens kraft mer fullständigt i sina liv.”

President Susan H. Porter, Facebook, 19 dec. 2022, facebook.com/PrimaryPresident.