Alkeisyhdistyksen oppikirjat ja yhteinen tuokio
Huhtikuu: Jeesus Kristus palautti kirkkonsa myöhempinä aikoina


Huhtikuu

Jeesus Kristus palautti kirkkonsa myöhempinä aikoina

”Minä olen lähettänyt evankeliumini täyteyden maailmaan palvelijani Josephin kädellä” (OL 35:17).

Täydennä näitä ideoita omillasi. Suunnittele joka viikko, kuinka voit 1) esitellä opinkohdan, 2) auttaa lapsia ymmärtämään sen ja 3) auttaa heitä soveltamaan sitä elämäänsä. Kysy itseltäsi: ”Mitä lapset voivat tehdä, jotta he oppivat, ja kuinka minä voin auttaa heitä tuntemaan Hengen?”

Viikko 1: Kun Jeesus Kristus ja Hänen apostolinsa olivat kuolleet, evankeliumin totuuksia menetettiin.

Esittele opinkohta (keskustellaan): Pyydä lapsia mainitsemaan joitakin asioita, joita Jeesus Kristus opetti ollessaan maan päällä. Näytä kuva, jossa Kristus asettaa apostolit. Selitä, että sen jälkeen kun Kristus oli kuollut ja noussut kuolleista, Hänen apostolinsa opettivat evankeliumia, mutta monet ihmiset eivät halunneet kuunnella heitä. Pian apostolitkin kuolivat, eikä kaikkia tärkeitä evankeliumin totuuksia enää opetettu. Kirjoita taululle: ”Kun Jeesus Kristus ja Hänen apostolinsa olivat kuolleet, evankeliumin totuuksia menetettiin”, ja pyydä lapsia sanomaan se kanssasi.

Kuva
lapsia piirtämässä

Piirtäminen suo lapsille tilaisuuden ilmaista ymmärrystään evankeliumin periaatteista. Lapset pitävät siitä, että heidän omia piirustuksiaan käytetään havaintovälineinä.

Edistä ymmärtämistä (piirretään kuvia): Kirjoita taululle muutamia evankeliumin periaatteita, jotka menetettiin tai muuttuivat luopumuksen aikana (esim. kaste, pappeus, temppelit, elävät profeetat ja sakramentti). Jaa lapset pieniin ryhmiin. Anna jokaiselle ryhmälle paperiarkki, johon on kirjoitettu jokin näistä evankeliumin periaatteista, ja pyydä lapsia piirtämään kuva tuosta periaatteesta. Pyydä yhtä lasta kustakin ryhmästä kiinnittämään ryhmän piirustus taululle. Selitä, että kun Kristus oli maan päällä, Hän opetti kaikkia näitä tärkeitä evankeliumin totuuksia. Pyydä lapsia sulkemaan silmänsä. Ota pois kaikki piirustukset ja piilota ne. Pyydä sitten lapsia avaamaan silmänsä. Selitä, että evankeliumin totuuksia menetettiin sen jälkeen kun Jeesus Kristus ja Hänen apostolinsa olivat kuolleet. Kerro lapsille, että evankeliumi palautettiin Joseph Smithin kautta. Pane piirustukset uudelleen taululle ja todista, että Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkossa on kaikki ne totuudet, jotka kerran menetettiin. (Säilytä piirustukset käytettäväksi viikolla 4.)

Viikko 2: Taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus ilmestyivät Joseph Smithille.

Esittele opinkohta (katsotaan kuvaa): Peitä kuva ensimmäisestä näystä useilla pienemmillä paperinpaloilla. Pyydä lapsia poistamaan paperinpalat yksi kerrallaan. Pyydä lapsia nostamaan hiljaa kätensä, kun he tietävät, mitä kuvassa on. Kun kaikki paperinpalat on poistettu, pyydä lapsia kertomaan, mitä kuvassa tapahtuu.

Edistä ymmärtämistä (luetaan pyhien kirjoitusten kohtia): Näytä lapsille, mistä pyhien kirjoitusten kohdasta voimme lukea Joseph Smithin kuvauksen hänen kokemuksestaan pyhässä lehdossa (JS–H 14–19). Lue tai pyydä muutamia lapsia lukemaan muutamia jakeita, joissa kuvataan, mitä tapahtui. Voit pyytää nuorempia lapsia tekemään yksinkertaisia liikkeitä, kuten nousemaan seisomaan ja levittämään kätensä puuksi tai ristimään käsivartensa aivan kuin rukoilisivat. Kysy lapsilta, miltä heistä olisi mahtanut tuntua, jos he olisivat voineet nähdä, kun taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus ilmestyivät ja puhuivat Joseph Smithille. Keskustelkaa tämän tapahtuman tärkeydestä.

Edistä soveltamista (lausutaan todistus): Pyydä lapsia laulamaan ”Pyhä lehto” (Liahona, huhtikuu 2001, s. Y9). Lausu sitten todistuksesi siitä, että taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus ilmestyivät Joseph Smithille. Kehota muutamaa lasta lausumaan todistuksensa ensimmäisestä näystä.

Viikko 3: Taivaalliset sanansaattajat palauttivat pappeuden valtuuden.

Esittele opinkohta (lauletaan laulu): Kysy lapsilta, kuinka he ilmoittaisivat jonkin hyvin tärkeän asian. Selitä, että kauan sitten soitettiin torvia, kun jotakin tärkeää ilmoitettiin. Pyydä lapsia sulkemaan silmänsä ja kuvittelemaan, että he kuulevat torvien äänen, kun säestäjä soittaa laulua ”On Herra puhunut” (LL, s. 60–61). Pyydä lapsia laulamaan laulu ja ottamaan selville, mikä tärkeä sanoma tässä laulussa ilmoitetaan. Pyydä muutamaa lasta selittämään, mitä laulu tarkoittaa.

Edistä ymmärtämistä (kuunnellaan vierailevia puhujia): Kiinnitä taululle kuva Aaronin pappeuden palautuksesta ja kuva Melkisedekin pappeuden palautuksesta. Kutsu joku Aaronin pappeuden haltija kertomaan lyhyesti Aaronin pappeuden palautuksesta (ks. OL 13; JS–H 68–72). Kutsu sitten joku Melkisedekin pappeuden haltija kertomaan lapsille Melkisedekin pappeuden palautuksesta (ks. OL 27:12–13; JS–H 71). Näytä kuvat uudelleen ja pyydä lapsia mainitsemaan nimeltä kuvissa olevat henkilöt.

Kuva
Melkisedekin ja Aaronin pappeuden haltijoita

Vierailevat puhujat voivat tuoda Alkeisyhdistykseen lisää vaihtelevuutta ja mielenkiintoa.

Edistä soveltamista (lausutaan todistus): Pyydä jokaista luokkaa kirjoittamaan paperilapulle yksi asia, joka meillä on nykyään siksi, että Aaronin pappeus on palautettu (esim. kaste ja sakramentti), ja yksi asia, joka meillä on siksi, että Melkisedekin pappeus on palautettu (esim. konfirmointi ja sairaiden siunaaminen). Pyydä muutamaa lasta kertomaan, mitä he kirjoittivat. Ilmaise kiitollisuutesi siunauksista, jotka saamme taivaalliselta Isältämme pappeuden palauttamisen ansiosta.

Viikko 4: Joseph Smith käänsi Mormonin kirjan ja palautti evankeliumin totuuksia.

Esittele opinkohta ja edistä ymmärtämistä (keskustellaan): Kirjoita ennen Alkeisyhdistyksen alkua paperiarkille ”Joseph Smith käänsi Mormonin kirjan ja palautti evankeliumin totuuksia” ja leikkaa paperiarkki palapelin palasiksi. Kirjoita kunkin palasen taakse Mormonin kirjan kääntämiseen liittyvä henkilö tai asia (esim. Joseph Smith, urim ja tummim, enkeli Moroni, kultalevyt, Jumalan voima ja Oliver Cowdery). Anna jokaiselle luokalle yksi palapelin palanen ja pyydä heitä keskustelemaan siitä, kuinka palasen taakse kirjoitettu asia tai henkilö liittyy Mormonin kirjan kääntämiseen. Kehota kutakin luokkaa tulemaan huoneen etuosaan, kertomaan, mitä he ovat keskustelleet, ja panemaan palasensa taululle. Kun palapeli on valmis, lukekaa virke yhdessä.

Kuva
palapeli

Palapelin voi tulostaa osoitteessa sharingtime.lds.org.

Edistä ymmärtämistä (kuunnellaan vierailevia puhujia): Pyydä jotakuta pappeudenhaltijaa esittämään Joseph Smithiä ja kertomaan, kuinka hän käänsi Mormonin kirjan. Anna hänelle useita niistä piirustuksista, jotka lapset piirsivät viikolla 1, ja pyydä häntä kertomaan, kuinka evankeliumin periaatteet palautettiin Joseph Smithin kautta. Hän voisi käyttää jotakin yksinkertaista asustetta kuten mustaa nauhasolmuketta. Pyydä häntä sitten riisumaan asuste ja lausumaan todistuksensa Joseph Smithistä.

Edistä soveltamista (kerrotaan ajatuksia): Pyydä lapsia nousemaan seisomaan, jos he osaavat mainita jonkin evankeliumin totuuden, joka menetettiin ja sitten palautettiin Joseph Smithin kautta. Pyydä muutamia lapsia kertomaan ajatuksistaan. Lausu oma todistuksesi palautetusta evankeliumista ja Mormonin kirjasta.