Seminarie
Mosiah 9–10: ‘In de kracht van de Heer’


‘Mosiah 9–10: “In de kracht van de Heer”’, Het Boek van Mormon — cursistenboek (2024)

‘Mosiah 9–10’, Het Boek van Mormon — cursistenboek

Mosiah 9–10

‘In de kracht van de Heer’

Afbeelding
jongere bidt

Is het mogelijk om ons zo blind te staren op iets wat we willen dat we beslissingen nemen zonder de mogelijke gevolgen te overwegen? Zeniff was zo gebrand op terugkeer naar het land Nephi en de herbouw van de steden daar, dat hij niet stilstond bij enkele mogelijke negatieve gevolgen van zijn besluit. Zeniff en zijn volk ondervonden inderdaad enkele gevolgen en wendden zich in geloof tot de Heer. In deze les leer je hoe je kracht van de Heer kunt vangen als je bidt en in geloof voorwaarts gaat.

Zonsverduistering

  • De zon is vierhonderd keer zo groot als de maan, dus hoe kan de maan het licht en de warmte van de zon verduisteren en blokkeren, zoals je in de volgende afbeelding ziet?

Afbeelding
zonsverduistering

Omdat de maan veel dichter bij de aarde staat dan de zon, lijkt die qua omvang op de zon en het licht daarvan te blokkeren. Zelfs zoiets kleins als je duim kan je zicht op de zon blokkeren als je hem dicht genoeg voor je oog houdt.

Ouderling Gary E. Stevenson van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft uitgelegd welke raakvlakken een zonsverduistering met ons geestelijk leven kan hebben. Bekijk ‘Geestelijke verduistering’ (15:12), op ChurchofJesusChrist.org, vanaf tijdcode 1:01 tot 3:53, of lees het volgende citaat.

Zoals de kleine maan de gigantische zon kan blokkeren, en het licht en de warmte ervan kan doven, kan er ook een geestelijke verduistering intreden. Die doet zich voor als we kleine en vervelende obstakels in ons dagelijks leven zo dichtbij halen dat ze de grootsheid, helderheid en warmte van het licht van Jezus Christus en zijn evangelie belemmeren. (Gary E. Stevenson, ‘Geestelijke verduistering’, Liahona, november 2017, 45.)

  • Welke kleine dingen waar we ons soms op concentreren, kunnen onze focus op Jezus Christus en zijn evangelie wegnemen?

  • Welke moeilijkheden of negatieve consequenties kunnen het gevolg zijn als we ons te veel op deze kleine dingen concentreren?

Bedenk wat jouw focus op Jezus Christus en zijn evangelie misschien wegneemt. Let bij je studie op leringen waardoor je je weer meer op de Heer kunt richten om een ‘geestelijke verduistering’ te voorkomen.

Zeniffs overbegerigheid

In een vorige les heb je geleerd dat Zeniff een groep mensen uit het land Zarahemla terug naar het land Nephi leidde.

Afbeelding
illustratie van Nephitische reizen om het land Nephi weer in bezit te nemen

Zeniff had een groot verlangen om dit land te beërven, maar zijn focus leidde tot problemen voor hem en zijn volk.

Lees Mosiah 9:1–3, 6, 10–15 (zie ook Mosiah 7:21) en ga na hoe de focus van Zeniff en zijn volk tot negatieve consequenties leidden. Merk op dat overbegerig betekent dat we al te graag iets willen bereiken of verkrijgen.

  • Wat waren enkele gevolgen van hun overbegerigheid en traagheid om de Heer te gedenken?

We leren hierdoor onder meer dat overbegerigheid en traagheid om de Heer te gedenken negatieve gevolgen kan hebben.

  • In welke opzichten zijn wij tegenwoordig misschien overbegerig en traag om de Heer te gedenken?

  • Welke negatieve gevolgen kunnen we tegenkomen?

Ons tot de Heer wenden

Zeniff en zijn volk leefden jaren in vrede voordat de koning van de Lamanieten zijn plan probeerde uit te voeren om hen tot knechtschap te brengen. Lees in de volgende passages hoe Zeniff en zijn volk zich tot de Heer wenden nadat de Lamanieten hen hebben overmeesterd.

  • Wat deden de mensen om hun vertrouwen in de Heer te stellen? Wat gebeurde er toen?

  • Wat kunnen we hieruit leren?

We leren hieruit onder meer het volgende: Als we bidden en in geloof voortgaan, kunnen we onze moeilijkheden in de kracht van de Heer het hoofd bieden.

  • Wat weet je al over onze hemelse Vader en Jezus Christus waardoor je met een gerust hart je vertrouwen in Hen durft te stellen door in geloof te bidden en voorwaarts te gaan?

  • Hoe voel je je als je bedenkt dat onze hemelse Vader en Jezus Christus ons nog steeds zullen helpen, ook al hebben we fouten begaan?

  • Welke voorbeelden in jouw leven, dat van anderen of in de Schriften illustreren deze waarheid?

Bekijk eventueel een voorbeeld van deze waarheid in de video ‘Gebed’ (4:12), op ChurchofJesusChrist.org, of lees over de Heiland als toonbeeld van dit beginsel in Lukas 22:39–45.

Leringen toegepast in het echte leven

Stel je voor dat een jongevrouw aan haar getuigenis twijfelt. Als ze terugdenkt aan haar leven, beseft ze dat ze zich zozeer concentreerde op het halen van goede cijfers en op haar toekomst, dat ze haar getuigenis wat verwaarloosd heeft. Nu twijfelt ze dan ook oprecht of de kerk wel waar is.

  1. Gebruik wat je in Mosiah 9–10 en uit eigen ervaring hebt geleerd om de volgende vragen te beantwoorden. Bedenk ook hoe je antwoorden op jezelf van toepassing kunnen zijn.

    • Hoe kan ze ‘de Heer krachtig aan[roepen]’ (Mosiah 9:17)? Hoe zou je een dergelijk gebed beschrijven?

    • Hoe kan ze op de Heer vertrouwen en in geloof in Jezus Christus voorwaarts gaan nadat ze de Heer krachtig heeft aangeroepen?

    • Wat zou je deze jongevrouw nog meer kunnen aanraden? Waarom?