Seminar
Alma 30:1-29: Korihors lærdomme fører mange væk fra Frelseren


»Alma 30:1-29: Korihors lærdomme fører mange væk fra Frelseren«, Mormons Bog – Elevens hæfte 2024

»Alma 30:1-29«, Mormons Bog – Elevens hæfte

Alma 30:1-29

Korihors lærdomme fører mange væk fra Frelseren

Billede
Korihor fører folk på afveje

En ugudelig mand ved navn Korihor fremstod blandt nefitterne. Han forkyndte mod profetierne om Jesus Kristus og vendte mange menneskers hjerte væk fra Gud. I vore dage er der mange røster, der søger at lede os væk fra Jesus Kristus. Denne lektion kan hjælpe jer til at genkende og afvise lærdomme, der kan føre jer væk fra Jesus Kristus.

Satans bedrag

En maka-feke er et lokkemiddel til blæksprutter. Et lokkemiddel til blæksprutter er designet til at ligne et rigtigt måltid så meget, at en bedraget blæksprutte nægter at give slip, når den først har fået fat i det. Når det sker, kan fiskeren let hive blæksprutten op i sin båd.

Billede
maka-feke

Præsident Thomas S. Monson (1927-2018) brugte eksemplet med en maka-feke til at undervise om, hvordan Satan arbejder.

I dag er vi omgivet af de maka-feker, som den onde holder frem foran os, og forsøger at friste os med og derefter fange os i sine snarer. Når vi først har grebet fast i disse maka-feker, er de utrolig svære – og nogle gange næsten umulige – at give slip på. For at være i sikkerhed må vi indse, hvad de er, og derefter stå fast i vores beslutning om at undgå dem. Thomas S. Monson, »Tro mod sandheden«, Liahona, maj 2006, s. 18)

  • Hvor gode synes I, I er til at genkende Satans falske lærdomme, der kan »lokke« og »indfange« jer?

Undgå ting, der trækker os væk fra Frelseren

Efter et stort slag mellem nefitterne og lamanitterne sænkede freden sig over landet. Omkring to år senere begyndte en mand ved navn Korihor at prædike blandt folket i Zarahemla. Satan fortalte Korihor, hvad han skulle sige (se Alma 30:53). Når I studerer i dag, så læg mærke til, hvordan Korihor brugte sine ord og falske lærdomme som en maka-feke til at besnære folket.

Læs Alma 30:6, 12, og se efter ord og vendinger, der beskriver Korihors budskab og mission.

  • Hvad tror I, det betyder, at han var en »antikrist«? (Alma 30:6).

Ordet antikrist henviser til »hvem som helst eller hvad som helst, som er en forfalskning af evangeliets sande plan for frelse, som åbent eller i det skjulte sætter sig op mod Kristus« (Guide til Skrifterne, »Antikrist«, scriptures.ChurchofJesusChrist.org). En sandhed, vi kan lære af beretningen om Korihor, er, at Satan bruger falske lærdomme til at trække os væk fra Jesus Kristus.

Korihors antikristne lærdomme

Læs Alma 30:12-18, og se efter Korihors falske lærdomme. Overvej at markere Korihors lærdomme på en måde, så I kan skelne mellem dem (f.eks. med en unik farve eller et symbol) eller at skrive dem i jeres studiebog.

  • Hvad var nogle af Korihors falske lærdomme?

Billede
ikon, nedskriv
  1. Besvar følgende spørgsmål.

    Vælg to eller tre specifikke lærdomme fra Korihor, som I kan bruge, når I besvarer de to første spørgsmål:

    • Hvordan kan I omformulere Korihors lærdomme ved at bruge et sprog, der er mere almindeligt i vore dage?

    • Ved at bruge en skala fra 1 til 10 (hvor 10 er stærkest), hvor stærkt udbredt ser I så, at Korihors lærdomme er i dag?

    • Hvad er det ved disse lærdomme, der vil føre folk væk fra Jesus Kristus? Hvorfor er det farlige idéer?

Søg Åndens vejledning og reflekter over virkningen af Korihors lærdomme i jeres eget liv. Overvej, hvordan nogen af disse falske lærdomme kan påvirke jer personligt.

Ældste D. Todd Christofferson fra De Tolv Apostles Kvorum har talt om Korihor og hans lærdomme. I kan eventuelt se videoen »Omvendelsens guddommelige gave« fra tidskode 2:08 til 2:40, som findes på ChurchofJesusChrist.org.

[Folk som] Korihor … fornægter selve Kristi eksistens eller at der findes en ting som synd. Deres lære er, at værdier, standarder og selv sandhed alle er relative. Således kan intet af andre bedømmes som værende syndigt eller forkert, hvis en person mener, at det er rigtigt for ham eller hende.

På overfladen forekommer sådanne filosofier tiltalende, fordi de giver os frit spil til at hengive os til lyster eller ønsker uden tanke for følgerne (D. Todd Christofferson, »Omvendelsens guddommelige gave«, Liahona, nov. 2011, s. 38)

  • Hvordan tror I, at disse lærdomme kan lede folk til at begå synd? (Se v. 18).

Læs Alma 30:19-21, og se efter, hvordan Jershons og Gideons folk reagerede på Korihors lærdomme.

  1. Besvar følgende spørgsmål:

    Hvorfor tror I, at deres respons var »mere vís« (Alma 30:20) end Zarahemlas folks? (Se Alma 30:18).

    • Hvordan kan vi blive »mere vise« og afvise antikristelige budskaber?

    • Hvordan kan jeres kundskab om og forhold til Frelseren påvirke, hvor stor indflydelse disse antikristelige lærdomme har på jer?

Reflekter over det, I lærte og følte i dag. Søg Helligåndens vejledning for at få hjælp til at fokusere på Jesus Kristus og afvise lærdomme, der vil føre jer væk fra ham.