Seminar
Alma 57: Stræb efter bestandigt at adlyde befalingerne


»Alma 57: Stræb efter bestandigt at adlyde befalingerne«, Mormons Bog – Elevens hæfte 2024

»Alma 57«, Mormons Bog – Elevens hæfte

Alma 57

Stræb efter bestandigt at adlyde befalingerne

Billede
sårede unge krigere

Hvad er jeres holdning til at holde befalingerne? Hvorfor betyder jeres holdning noget? Mens de kæmpede i et andet farligt slag, adlød de unge krigere »med nøjagtighed … enhver kommando«, idet de »bestandig[t satte] deres lid til Gud« (Alma 57:21, 27). Denne lektion er udformet for at hjælpe jer til bestandigt at stræbe efter at adlyde Guds befalinger.

Holdninger til befalingerne

Beskriv tre forskellige holdninger, man kan have til at holde Guds befalinger, og hvorfor.

Brug et øjeblik på at skrive svarene på følgende spørgsmål i jeres studiebog:

  • Hvad er jeres holdning til at holde Guds befalinger? Hvorfor betyder jeres holdning noget?

  • Hvis I ikke på nuværende tidspunkt stræber efter at holde befalingerne så godt, I kan, hvad afholder jer så fra at gøre det?

Se efter principper om lydighed, der kan inspirere og motivere jer, når I studerer i dag, og hjælpe jer med ethvert spørgsmål eller enhver bekymring. Tænk over, hvordan de kan anvendes på og velsigne jeres liv.

Unge krigere

I den foregående lektion lærte I, hvordan de 2.000 unge krigere hjalp Antipus og hans mænd med at besejre »den stærkeste« og »mest talrige« lamanitiske hær i den del af landet (se Alma 56:34). I Alma 57 fortsatte Helaman sit brev til hærføreren Moroni. Yderligere 60 sønner af Ammons folk sluttede sig til hans hær (se Alma 57:6), og de 2.060 unge krigere stod over for en anden trussel. Lamanitterne angreb nefitterne og var ved at besejre dem, da Helaman og hans mænd fik selskab af en gruppe soldater, der tidligere havde ledsaget de lamanitiske fanger (se Alma 57:1-18).

To skriftstudiemetoder, der kan uddybe jeres studium af denne beretning og hjælpe jer til at anvende dens lærdomme i jeres liv, er at finde og grunde over vigtige ord eller vendinger.

Læs Alma 57:19-23 for at se, hvad der skete. Overvej at markere ord og vendinger, der beskriver Helamans unge krigere.

Overvej i vers 21 at markere, hvordan Helaman beskrev disse unge mænds lydighed. Læs Alma 58:40, og se efter krigernes holdning til Gud og hans befalinger efter den næste militære trussel.

  • Hvad tror I, det betyder »med nøjagtighed at udføre enhver kommando« (Alma 57:21) og »bestræber sig bestandigt på at holde hans … befalinger« (Alma 58:40)?

  • Hvordan påvirker vores tro på og erindring om Jesus Kristus vores ønske om og evne til at adlyde Guds befalinger?

Læs Alma 57:24-27, og se efter ord eller vendinger, der viser, hvordan Helamans sønner blev velsignet i deres andet slag på grund af deres tro på og lydighed mod Gud.

  • Hvad lærte I af denne beretning, der kan relatere til jeres liv i dag?

Et princip, vi kan lære, er, at hvis vi sætter vores lid til Gud og stræber efter at holde hans befalinger altid, så vil han velsigne os ved sin forunderlige magt.

  • Hvordan kan det at vide, at der findes »en retfærdig Gud«, med sin »mirakuløse« og »forunderlige magt« (Alma 57:26) påvirke vores holdning til at adlyde ham?

  • Hvilken indstilling tror I, at Herren ønsker, at vi har, når vi stræber efter at holde hans befalinger, men ikke altid er fuldkommen lydige? Hvordan hjælper jeres forståelse af Jesu Kristi forsoning med at besvare dette spørgsmål?

Det er vigtigt at forstå, at når vi er lydige mod hans befalinger, vil Gud velsigne os på sin egen måde og i sin egen tid. I begge deres kampe blev de unge krigere velsignet ved at bevare livet trods farlige kampe og skader.

Billede
ikon, nedskriv
  1. Udfør mindst to af følgende, og skriv det, I lærer:

    1. Læs mindst to af følgende skriftsteder for at øge jeres forståelse af formålet med Guds befalinger, og hvordan han kan velsigne jer for jeres lydighed: Abraham 3:25; Johannes 14:15; Mosija 2:41; Alma 9:13.

    2. Tænk på eksempler på Frelserens lydighed mod vor himmelske Fader, og tænk over, hvad I lærer af hans eksempel. Ældste Robert D. Hales (1932-2017) fra De Tolv Apostles Kvorum sagde, at »vores kærlighed til Frelseren er nøglen til en frelserlignende lydighed« (»Elsker I mig, så hold mine bud«, Liahona, maj 2014, s. 37). Tænk på nogle af grundene til, at I elsker Frelseren, og hvordan den kærlighed påvirker jeres holdning til at adlyde buddene.

    3. Tænk over, hvordan I har været lydige mod Guds bud samt de velsignelser, han har givet jer for jeres lydighed.

  1. Gennemfør følgende skriveaktivitet og besvar spørgsmålene nedenfor:

    Tænk på et af Guds bud. Beskriv, hvordan det realistisk kan se ud for en teenager i dag at stræbe efter at erindre Herren og adlyde dette bud bestandigt. Beskriv derefter, hvilke velsignelser en teenager, der adlyder på denne måde, kan modtage.

    • Hvilke årsager kan der være til, at vi kan føle os fristet til ikke at gøre vores bedste for at adlyde et bud? Hvordan kan vi overvinde disse fristelser?

    • Hvordan kræver det at stræbe efter at holde buddene, at vi konstant sætter vores lid til Frelseren Jesus Kristus?

    Afslut denne lektion ved at sætte et mål i jeres studiebog om, hvordan I gerne vil »huske Herren [jeres] Gud fra dag til dag; [og] bestræbe[] [jer] bestandigt på at holde hans … befalinger« (Alma 58:40). I kan vælge en bestemt befaling, som I gerne vil adlyde bedre. Overvej som en del af jeres mål at give jer selv en tidsperiode – for eksempel: »Jeg vil stræbe efter at bede oprigtigt morgen og aften de næste fem dage« eller »Jeg vil på sabbatsdagen i de næste fire uger.«