Seminar
Helaman 5:14-52: »Skyen af mørke skal blive fjernet«


»Helaman 5:14-52: ›Skyen af mørke skal blive fjernet‹«, Mormons Bog – Elevens hæfte, 2024

»Helaman 5:14-52«, Mormons Bog – Elevens hæfte

Helaman 5:14-52

»Skyen af mørke skal blive fjernet«

Billede
Nefi og Lehi i fængsel, omsluttet af ild

Når vi er i et mørkt rum, kan vi tænde et lys. Men hvad kan vi gøre, når vi er i åndeligt mørke? Da mørket overskyggede en gruppe ugudelige lamanitter, blev de belært om at omvende sig og have tro på Jesus Kristus. Denne lektion kan hjælpe jer til at stole på Jesus Kristus for at fjerne følelser af frygt og mørke og erstatte dem med hans glæde, fred og lys.

Mørke og lys

Tænk på et tidspunkt, hvor I var på et mørkt sted, hvor der kun var lidt eller intet lys. Kan I huske, hvad der var udfordrende ved ikke at kunne se tydeligt?

  • Udover at være i et mørkt rum, hvordan kan vi så opleve mørke i vores liv? Hvilke følelser forbinder I med mørke?

Tænk på jeres liv og ethvert mørke, I måtte opleve. Når I studerer i dag, så se efter, hvad I kan gøre for at fylde jeres liv med lys for at fjerne mørket.

Nefis og Lehis tjenestegerning

Helamans sønner, Nefi og Lehi, forkyndte Jesu Kristi evangelium. De underviste mange nefitter, der havde skilt sig ud og sluttet sig til lamanitterne. Disse nefitter omvendte sig og forsøgte at udbedre enhver skade, de havde forvoldt. Nefi og Lehi prædikede med stor kraft, og 8.000 lamanitter valgte at omvende sig og blive døbt (se Hel 4:4; 5:14-19).

Læs Helaman 5:20-22, og se efter, hvordan deres succes blev afbrudt.

Når som helst vi møder modgang eller oplever prøvelser, kan vi betragte disse som en mørk tid i vores liv. Vi kan endda sætte spørgsmålstegn ved, hvorfor Gud tillader, at disse ting sker. Men hvis vi er meget opmærksomme, vil vi lægge mærke til, at Gud altid arbejder i vores liv og ønsker at velsigne os.

Læs Helaman 5:23-33, og se efter, hvad Gud gjorde og sagde. Hvis en indtaling af Helaman 5 er tilgængelig, kan I lytte og læse med. Sørg for at stoppe op og spole tilbage efter behov.

  • Hvad kan vi lære om Gud af disse vers? Hvad føler I for ham på grund af det, I lærer?

  • Hvordan kan Guds opfordring i vers 29 og 32 hjælpe jer til at se hans kærlighed til alle?

I kan understrege de ord i Helaman 5:29, 32, der rummer Guds opfordring.

De, der sad i fængslet, blev overskygget af mørke. De vidste ikke, hvad de skulle gøre, og på grund af frygt kunne de ikke bevæge sig (se Hel 5:34, 40).

Læs Helaman 5:35-41 for at se, hvordan en mand ved navn Aminadab hjalp dem til at forstå, hvordan mørket blev fjernet.

  • Hvilke sandheder kan vi lære af det, Aminadab sagde i vers 41?

Et princip, vi kan lære, er, at Jesus Kristus kan fjerne mørke fra vores liv, når vi udøver tro på ham og omvender os.

  • Hvordan tror I, at det kan fjerne mørke at have tro på Jesus Kristus og omvende sig?

Ældste Robert D. Hales (1932-2017) fra De Tolv Apostles Kvorum fortalte om specifikke måder, hvorpå vi kan indbyde Herrens lys i vores liv.

[Jesu Kristi] lys danner et beskyttende skjold mellem jer og modstanderens mørke, når I lever værdigt i henhold hertil. I har brug for dette lys. Vi har brug for dette lys. Studér omhyggeligt skrifterne og Til styrke for de unge [hæfte] grundigt, og lyt til jeres forældres og leders belæringer. Lær dernæst ved lydighed mod de vise råd at gøre krav på evangeliets beskyttende lys som jeres eget.

I tænker måske: »Hvordan kan jeg gøre det?« Der er kun én måde: I må lære at frembringe dette lys hver dag ved at tro på Jesus Kristus og følge hans bud. (Robert D. Hales, »Ud af mørket til sit underfulde lys«, Liahona, juli 2002, s. 70)

  • Hvad ved I om Jesus Kristus, der hjælper jer til at forstå, at han kan beskytte os mod mørke eller fjerne det fra vores liv?

Skriv følgende sætning som overskrift i jeres studiebog:

  • Velsignelser ved at udøve tro på Jesus Kristus og omvende sig

Læs Helaman 5:42-49, og lav en liste over velsignelser, folket oplevede, da de omvendte sig og udøvede tro på Jesus Kristus. Markér de velsignelser, I føler, at folk har mest brug for i dag.

  1. Gennemfør mindst en af følgende opgaver:

    Vælg en velsignelse, som I føler er vigtig, og brug den til kort at forklare, hvorfor I vil opfordre nogen til at udøve tro på Jesus Kristus.

    Vælg en velsignelse, som I føler er kommet til jer på grund af udøvelse af tro på Jesus Kristus. Forklar kort, hvorfor det betyder noget for jer.

    Overvej ud fra det, I har lært og følt i dag, hvad I kan gøre for at stole på Jesus Kristus og modtage hans velsignelser. Indgå en forpligtelse, og overvej at sætte eller tilpasse et mål for at hjælpe jer til at holde det.