Seminarie
Helaman 5:14–52: ‘Die wolk van duisternis wordt verwijderd’


‘Helaman 5:14–52: “Die wolk van duisternis wordt verwijderd”’, Het Boek van Mormon — cursistenboek (2024)

‘Helaman 5:14–52’, Het Boek van Mormon — cursistenboek

Helaman 5:14–52

‘Die wolk van duisternis wordt verwijderd’

Afbeelding
Nephi en Lehi in de gevangenis, omringd door vuur

Als we in een donkere kamer zijn, kunnen we een lamp aandoen. Maar wat kunnen we doen als we geestelijk in duisternis verkeren? Wanneer duisternis een groep goddeloze Lamanieten overschaduwt, wordt ze geleerd zich te bekeren en geloof in Jezus Christus te hebben. In deze les leer je op Jezus Christus te vertrouwen om gevoelens van angst en duisternis weg te nemen en door zijn vreugde, vrede en licht te vervangen.

Duisternis en licht

Denk aan een keer dat je op een donkere plek met weinig of geen licht was. Weet je nog wat er lastig was aan niet goed kunnen zien?

  • Op welke manieren kunnen we nog meer duisternis ervaren dan in een donkere kamer? Wat voor gevoelens associeer je met duisternis?

Denk na over je leven en alle duisternis die je wellicht ervaart. Let bij je studie vandaag op wat je kunt doen om je leven met licht te vullen om de duisternis te helpen verdrijven.

Bediening van Nephi en Lehi

Helamans zonen, Nephi en Lehi, prediken het evangelie van Jezus Christus. Ze onderwijzen vele Nephieten die zich hebben afgescheiden en zich bij de Lamanieten hebben gevoegd. Deze Nephieten bekeren zich en proberen de schade die ze hebben aangericht te herstellen. Nephi en Lehi prediken met grote macht, en achtduizend Lamanieten kiezen ervoor zich te bekeren en zich te laten dopen (zie Helaman 4:4; 5:14–19).

Lees Helaman 5:20–22 en ga na hoe hun succes wordt verstoord.

Als we met tegenstand of beproevingen te maken krijgen, kunnen we die als een donkere tijd beschouwen. We vragen ons misschien zelfs af waarom God toelaat dat die dingen gebeuren. Maar als we goed opletten, merken we dat God altijd in ons leven werkzaam is en ons wil zegenen.

Lees Helaman 5:23–33 en ga na wat God doet en zegt. Als Helaman 5 in audiovorm beschikbaar is, kun je eventueel luisteren en meelezen. Stop waar nodig en ga een stukje terug.

  • Wat leer je uit deze verzen over God? Wat voor gevoelens heb je jegens Hem door wat je leert?

  • Hoe toont Gods aansporing in vers 29 en 32 je zijn liefde voor iedereen?

Onderstreep eventueel de woorden in Helaman 5:29, 32 die de aansporing van God bevatten.

De mensen in de gevangenis worden door duisternis overschaduwd. Ze weten niet wat ze moeten doen en kunnen zich uit angst niet verroeren (zie Helaman 5:34, 40).

Lees in Helaman 5:35–41 hoe een man met de naam Aminadab ze duidelijk maakt hoe ze de duisternis kunnen verdrijven.

  • Welke beginselen kunnen we uit Aminadabs woorden in vers 41 leren?

We kunnen onder meer dit beginsel leren: Jezus Christus kan duisternis uit ons leven wegnemen als we geloof in Hem oefenen en ons bekeren.

  • Hoe denk je dat geloof in Jezus Christus en bekering duisternis kunnen wegnemen?

Ouderling Robert D. Hales (1932–2017) van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft uitgelegd hoe we het licht van de Heer in ons leven kunnen uitnodigen.

Het licht [van Jezus Christus] zal een beschermend schild vormen tussen jou en de duisternis van de tegenstander als je het waardig bent. Jij hebt dat licht nodig. Wij hebben dat licht nodig. Bestudeer aandachtig de Schriften en [het boekje] Voor de kracht van de jeugd en luister naar wat je ouders en leiders je leren. Ontdek dan, door gehoorzaamheid aan wijze raad, hoe je aanspraak kunt maken op het beschermende licht van het evangelie.

Je vraagt je misschien af: ‘Hoe doe ik dat?’ Er is maar één manier: je moet leren hoe je dat licht elke dag ontsteekt door in Jezus Christus te geloven en zijn geboden na te leven. (Zie Robert D. Hales, ‘Uit de duisternis in zijn prachtige licht’, Liahona, juli 2002, 78.)

  • Wat weet je over Jezus Christus waardoor je beter begrijpt dat Hij ons tegen duisternis kan beschermen of die uit ons leven kan wegnemen?

Noteer de volgende zinsnede als kopje in je studiedagboek:

  • Zegeningen door geloof in Jezus Christus oefenen en je bekeren

Lees Helaman 5:42–49 en som zegeningen op die de mensen meemaken als ze zich bekeren en geloof in Jezus Christus oefenen. Markeer de zegeningen die mensen tegenwoordig volgens jou het meest nodig hebben.

  1. Werk aan minimaal twee van de volgende opdrachten:

    Kies een zegening uit die je belangrijk vindt en leg in het kort uit waarom je iemand zou aanmoedigen om geloof in Jezus Christus te oefenen.

    Kies een zegening uit die je in jouw beleving hebt ontvangen door geloof in Jezus Christus te oefenen. Leg in het kort uit waarom dit voor jou van betekenis is.

    Overdenk naar aanleiding van wat je vandaag geleerd en gevoeld hebt hoe je op Jezus Christus kunt leren vertrouwen en zijn zegeningen ontvangen. Stel een vast voornemen op en stel je ten doel het na te blijven komen.